» آرشیو اخبار » اولین لایحه مالی بریتانیا شامل قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها منتشر شد
اولین لایحه مالی بریتانیا شامل قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها منتشر شد

اولین لایحه مالی بریتانیا شامل قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها منتشر شد

31 تیر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، لایحه بازارها و خدمات مالی بریتانیا (FSMB) در تاریخ 20 ژوئیه (29 تیر) به پارلمان انگلیس تقدیم شد که در آن برای اولین بار رمزارزها و استیبل‌کوین‌ها قانون‌گذاری شده‌اند.

 

ندیم زهاوی، صدراعظم بریتانیا گفت که این قانون به دولت انگلیس کمک می‌کند تا به هدف خود یعنی ارائه خدمات مالی آزاد، سبز و پیشرفته که در سطح جهانی قابل رقابت باشد، دست یابد.

تبلیغات جام جهانی قطر

از جمله تغییرات اعمال شده در این لایحه، قانون‌گذاری بازار ارزهای دیجیتال، به ویژه استیبل‌کوین ها است که به عنوان یک پل ارتباطی بین بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال عمل می‌کنند.

 

قانون‌گذاری استیبل‌کوین‌ها

استیبل‌کوین ها نوعی ارز رمزنگاری‌شده هستند که قیمت آنها وابسته به قیمت یک ارز فیات مانند دلار آمریکا است. به همین دلیل، آنها معمولاً از نوسانات شدید قیمت در امان هستند و در عین حال، حریم خصوصی و پرداخت‌های فوری را ارائه می‌دهند.

شرکت‌های ناشر استیبل‌کوین باید ذخایری از ارز فیات را به عنوان پشتوانه استیبل‌کوین‌های موجود در بازار، در خزانه خود نگهداری کنند. اما در ماه‌های اخیر استیبل‌کوین‌هایی از جمله ترا (UST) و تتر (USDT) با مشکلات جدی مواجه شده‌اند و شک و تردیدهایی در مورد میزان ذخایر نقدی آن‌ها مطرح شده است.

هری ادیس، یکی از مدیران ارشد شرکت حقوقی لینک لیترز (Linklaters) گفت:

«قانون‌گذاری استیبل‌کوین‌ها یک نقطه عطف مهم است. این اولین باری است که دولت بریتانیا به طور خاص یک نوع ارز رمزنگاری‌شده را قانون‌گذاری می‌کند».

این لایحه ناشران استیبل‌کوین‌هایی را که به‌عنوان وسیله پرداخت استفاده می‌شوند را ملزم می‌کند تا از سازمان راهبرد امور مالی بریتانیا (FCA) مجوز دریافت کنند. برخی از شرکت‌های ارز دیجیتال هم اکنون باید قوانین ضد پول‌شویی را رعایت کنند، اما این لایحه یک گام فراتر از این رفته است.

 

سقوط بازار ارز دیجیتال فشار روی رگلاتورها را افزایش داده است

دولت‌ها پس از سقوط اخیر بازارهای ارز دیجیتال که میلیون‌ها دلار سرمایه را نابود کرد، تحت فشار فزاینده‌ای برای قانون‌گذاری این بازار قرار گرفته‌اند.

در اوایل سال جاری، مقامات وزارت خزانه‌داری بریتانیا گفتند که استیبل‌کوین ها نقش مهمی در فرآیند پرداخت دارند که نیاز به نظارت و محافظت بیشتری دارند. آن‌ها گفتند:

«ورشکستگی یک شرکت پرداخت ارز دیجیتال می‌تواند ثبات مالی را به خطر بی اندازد و همچنین باعث ضرر مشتریان شود.»

 

این قانون احتمالاً استیبل‌کوین‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده آن‌ها را از این پس، تحت نظارت بیشتری قرار می‌دهد.

در این لایحه علاوه بر قانون‌گذاری استیبل‌کوین‌ها، چارچوب مقرراتی جدیدی توسط بانک انگلستان و FCA مطرح شده است تا فضای امنی برای فعالان این صنعت فراهم کند تا از فناوری بلاک چین بهره ببرند.

 

تاثیر  مثبت فانون‌گذاری روی پذیرش ارزهای دیجیتال

زهاوی در سخنرانی خود گفت:

«هدف ما واضح است: تبدیل بریتانیا به آزادترین، فراگیرترین، رقابتی‌ترین، امن‌ترین و شفاف‌ترین منطقه برای تجارت خدمات مالی در جهان.»

«ما استعداد، سیستم آموزشی و بازارهای سرمایه بزرگ و نقدینه‌‌ای داریم.»

وی علاوه بر این‌ها به مقررات دقیق، نهادهای مورد احترام در سطح جهانی و سیستم حقوقی و قانونی باثبات بریتانیا نیز اشاره نمود.

صدراعظم ادعا کرد که تحقیقات، نوآوری‌های فین‌تک و قابلیت‌های امنیت سایبری بریتانیا، این کشور را در جایگاه ویژه‌ای قرار داده و افزود:

«بریتانیا جایی است که کل دنیا برای تأمین مالی همه چیز از زیرساخت‌ها گرفته تا نوآوری و سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها به اینجا می‌آیند ».

یکی از سخنگویان وزارت خزانه‌داری بریتانیا به تک مانیتور گفت که دولت متعهد است که بریتانیا را در خط مقدم فناوری و نوآوری رمزارزها قرار دهد و این کار را «با بهره‌گیری از آزادی‌های محیا شده پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا» انجام خواهد داد.

 

آنها افزودند: «چارچوب مقرراتی ما از پذیرش امن ارزهای دیجیتال حمایت می‌کند و در عین حال به رگلاتورها قدرت لازم برای پاسخگویی به تحولات بازار، حمایت از نوآوری و محافظت از مصرف‌کنندگان را می‌دهد.»

«لایحه خدمات مالی و بازارها که امروز منتشر شد، چارچوب مقرراتی را برای قانون‌گذاری استیبل‌کوین‌ها در بریتانیا معرفی می‌کند و ما در اواخر سال جاری درباره یک سیستم مقرراتی پیشروی جهانی برای دیگر بخش‌های بازار ارز دیجیتال رایزنی خواهیم کرد.»

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Techmonitor

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×