» آرشیو اخبار » ویتالیک بوترین: ارز دیجیتال تا سال ۲۰۳۲ باید به امری مفید تبدیل شود
ویتالیک بوترین: کریپتو تا ۲۰۳۲ باید به امری مفید تبدیل شود

ویتالیک بوترین: ارز دیجیتال تا سال ۲۰۳۲ باید به امری مفید تبدیل شود

18 مرداد 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در سئول درباره‌ی پیشبرد BUIDL Asia و EthSeoul صحبت کرد.

خالق اتریوم درباره فناوری ZK-Rollup و چالش‌هایی که یک اتریوم صد در صد کامل با آن روبه‌رو خواهد بود و اینکه چرا چند سال آینده باید میدان آزمونی برای برنامه‌های بلاکچین باشد، صحبت کرد.

بوترین دیدگاه خود را مبنی بر این که ZK-Rollups احتمالاً برترین سلاح مقیاس‌پذیری لایه 2 اتریوم خواهد بود تکرار کرد و گفته است که محاسبات کوانتومی یکی از ملاحظات مهم برای این پروتکل در آینده خواهد بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

نظر بوترین راجع به آینده اتریوم

ویتالیک بوترین به آینده اتریوم خوش‌بین است اما فکر می کند چالش‌های بزرگی در پیش است.

خالق اتریوم امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی بسته در BUIDL Asia و EthSeoul با تمرکز بر فناوری مقیاس‌گذاری، محاسبات کوانتومی و موانع مهمی که شبکه با آن مواجه است، درباره آینده درازمدت پروتکل بحث کرد.

بوترین گفت که دهه آینده برای تکنولوژی بلاکچین بسیار مهم خواهد بود و استدلال می کند که اپلیکیشن‌ها به زودی باید کاربرد خود را در بازار آزاد ثابت کنند.

او گفت: «من فکر می کنم که ۱۰ سال آینده زمانی است که ارز دیجیتال باید به چیزی تبدیل شود که بر اساس وعده‌های مفید بودن در آینده نباشد بلکه در واقع مفید باشد.

زیرا بسیاری از برنامه‌ها از نظر تئوری امیدوارکننده هستند اما به دلیل مشکلات مقیاس‌گذاری امروزه کاملاً قابل اجرا نیستند.»

او اضافه کرد که اگر یک برنامه بلاکچین زمانی که اتریوم «مرج» خود را با اثبات سهام کامل کند و فناوری اثبات دانش صفر اجرایی شود، کار نکند؛ احتمال زیادی وجود دارد که استفاده از آن بلاکچین در وهله اول منطقی نباشد.

بوترین با تشریح مشکلات مقیاس‌گذاری که اتریوم با آن مواجه است، ابراز اشتیاق برای موج آینده راه‌حل‌های رول‌آپ لایه ۲ کرد و این موضع را اتخاذ کرد که ZK-Rollup مبتنی بر اثبات دانش صفر بر Optimistic Rollups به‌عنوان فناوری برتر، هرچند فریبنده‌تر غالب خواهد شد.

او قبل از اظهار نظر در مورد مشکلات ساخت ZK-Rollups گفت: «در بلندمدت ZK-Rollups در نهایت قرار است Optimistic Rollups را شکست بدهد، زیرا آنها دارای مزایای اساسی مانند عدم نیاز به یک دوره هفت روزه انصراف هستند.

دانش صفر یک فناوری است که ساختن آن سخت است. چالش‌های زیادی وجود دارد و فناوری Optimistic Rollup هوشمند‌تر شده است.»

بوترین تصریح کرد که او هنوز مطمئن است که برخی از پروژه‌های Optimistic Rollup امروزه موفق خواهند شد اما انتظار داشت که برخی پروژه‌ها در آینده تغییر کنند.

“آنها عالی عمل خواهند کرد اما من کاملاً انتظار دارم که در نهایت آنها به دانش صفر روی خواهند آورد.”

یک اتریوم کامل

بوترین پس از نظرات اخیر خود در کنفرانس EthCC در پاریس که اعلام کرد اتریوم پس از مرج ۵۵ درصد کامل خواهد بود، در مورد چگونگی عملکرد یک اتریوم کامل در آینده دور نیز اظهار نظر کرد.

«بعد از آیتم‌های بزرگ مانند مرج (Merge)، سرج (Surge)، پرج (Purge)، ورج (Verge)، سپلرج (Splurge) اتریوم اساساً در جایی خواهد بود که پروتکل نیازی به تغییر ندارد. همه چیز را می توان در لایه ۲ انجام داد.»

بوترین همچنین هشداری اضافه کرد مبنی بر اینکه اتریوم باید در آینده‌ای دور برای پیشرفت در محاسبات کوانتومی آماده باشد.

او گفت: «ما باید بالاخره در مقطعی برای ایمنی کوانتوم ارتقا پیدا کنیم و با در نظر گرفتن حرکت به سمت اشکال جدید رمزنگاری این ارتقا بایست در برابر حملات احتمالی مقاوم باشند.»

شکاکان نسبت به رمزارز بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که محاسبات کوانتومی می‌تواند زنجیره‌های بلوکی را از بین ببرد اما بوترین گفت که مدتی طول می‌کشد تا سازندگان رمزارز نیاز به ایجاد تغییرات داشته باشند.

او گفت: «ما دائماً با محققان هوش مصنوعی که به کار بر روی این مشکل مشغول و در پی ایجاد الگوریتم‌های بهتر هستند در ارتباط هستیم اما محقق شدن این امر خیلی دور است و ممکن است ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ سال آینده باشد

مترجم: سروش محمدی

منبع: Crypto Briefing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×