» آرشیو اخبار » شبکه اوراکل چین‌لینک چیست؟
شبکه اوراکل چین‌لینک

شبکه اوراکل چین‌لینک چیست؟

18 خرداد 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که داده‌های دنیای خارج را به قراردادهای هوشمند روی بلاکچین تزریق می‌کند. قراردادهای هوشمند توافق‌نامه‌های از پیش تعیین‌شده‌ای روی بلاکچین هستند که اطلاعات را ارزیابی کرده و در صورت برآورده شدن یک سری شرایط خاص، به طور خودکار اجرا می‌شوند. LINK دارای دیجیتال شبکه Chailink است که برای پرداخت هزینه خدمات این شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فهرست
درک قراردادهای هوشمند چین‌لینک

اوراکل‌های چین‌لینک، بلاکچین را به دنیای خارجی وصل می‌کنند

تبلیغات جام جهانی قطر

انواع قراردادهای هوشمند چین‌لینک

گره‌های چین‌لینک چگونه داده‌ها را به طور اطمینانی تائید اعتبار می‌کنند

توکن‌های LINK کجا استفاده می‌شوند؟

درک قراردادهای هوشمند چین‌لینک

Gemini_Chainlink_in_5_minutes-Image_1.png

برای درک مزایای چین‌لینک و نحوه عملکرد آن، باید برخی از مفاهیم بنیادی و به هم پیوسته را درک کنیم. ابتدا کار را با قراردادهای هوشمند آغاز می‌کنیم.

قراردادهای هوشمند توافق‌نامه‌های از پیش تعیین‌شده‌ای در بلاکچین هستند که داده‌های دنیای واقعی را دریافت کرده و در صورت برآورده شدن یک سری شرایط خاص، به طور خودکار اجرا می‌شوند. یک مثال خوب از قراردادهای هوشمند، تامین سرمایه جمعی (Crowdfunding) است: اگر یک مبلغ از پیش تعیین‌شده‌ از اتر (ETH) تا یک تاریخ خاص در یک قرارداد هوشمند واریز شود، پرداخت به صورت خودکار به آدرس دریافت کننده پول انجام می‌شود. اما اگر میزان اتر به حد تعیین شده نرسد، مبلغ پرداختی به اهدا کنندگان به صورت خودکار برگردانده خواهد شد. از آنجا که قراردادهای هوشمند روی بلاکچین قرار دارند ، غیر قابل دستکاری و قابل تایید هستند (همه می‌توانند آنها را مشاهده کنند)، و سطح بالایی از اعتماد را در بین طرفین ایجاد می‌کنند. قراردادهای هوشمند به طور دقیق پارامترهای تعیین شده توافقنامه را اجرا کرده و فقط در صورتی که این پارامترها برآورده شود، دستورات را اجرا می‌کنند.

Gemini_Chainlink_in_5_minutes-Image_2.png

در توافق‌نامه‌های فراتر از داده‌های داخل بلاکچین، قراردادهای هوشمند به داده‌های خارج از زنجیره (Off-Chain) در فرمت داخل ‌زنجیره (On-Chain) نیاز دارند. دشواری اتصال و انتقال منابع اطلاعاتی خارجی به قراردادهای هوشمند به زبانی که هر دوی آنها بفهمند یکی از اصلی‌ترین محدودیت‌ها در نحوه استفاده از قراردادهای هوشمندانه است.

Gemini_Chainlink_in_5_minutes-Image_3.png

اوراکل‌های چین‌لینک بلاکچین را به دنیای خارجی وصل می‌کنند
اینجاست که اوراکل‌ها وارد عمل می‌شوند. اوراکل یک نرم‌افزار تحت عنوان middleware است که به عنوان یک واسطه عمل می‌کند و داده‌های دنیای واقعی را به قراردادهای هوشمند روی بلاکچین ترجمه می‌کند.

با این حال، اوراکل متمرکز یک مشکل جدی دارد که قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین درصدد حل آن هستند. این نقطه ضعف اصلی اوراکل‌های متمرکز است. اگر اوراکل با خطا مواجه شود یا از کار بیفتد، چگونه می‌توانید مطمئن باشید که داده‌های شما سالم و دقیق است؟ اگر داده‌هایی که به قرارداد هوشمند تزریق می‌شوند قابل اعتماد نباشند، چگونه می‌توان به قرارداد هوشمند اعتماد کرد؟

پس بیایید یک بار دیگر قراردادهای هوشمند و اوراکل‌ها را مرور کنیم:

قراردادهای هوشمند قراردادهای تغییر ناپذیر و قابل تأییدی verifiable)) هستند که در صورت برآورده شدن یک سری شرایط خاص، به طور خودکار در یک چارچوب IF/THEN اجرا می‌شوند.

داده‌هایی که این شرایط را تعریف می‌کنند به طور مرسوم از بلاکچین حاصل می‌شود.

اما به تازگی، اوراکل‌ها در اکوسیستم کریپتو معرفی شده‌اند که داده‌های خارج از بلاکچین off-chain)) را به قراردادهای هوشمند داخل بلاکچین (on-chain) وارد می‌کنند.

اما، اوراکل‌های متمرکز مزایای قراردادهای هوشمند داخل بلاکچین را از بین می‌برند، زیرا ممکن است غیرقابل اعتماد یا ناقص باشند.

Gemini_Chainlink_in_5_minutes-Image_4.png

چین لینک یک شبکه غیرمتمرکز از گره‌ها است که داده‌ها و اطلاعات را از منابع خارج از زنجیره دریافت کرده و از طریق اوراکل، به قراردادهای هوشمند داخل زنجیره تزریق می‌کند.

این فرآیند به همراه یک سخت‌افزار امن، مشکل قابل اطمینان بودن اطلاعات را که ممکن است در صورت استفاده از یک اوراکل متمرکز ایجاد شود، برطرف می‌کند.

Gemini_Chainlink_in_5_minutes-Image_5.png

انواع قراردادهای هوشمند چین‌لینک
این فرآیند بر روی یک بلاکچین با قابلیت قرارداد هوشمند، هنگامی که قرارداد هوشمند به داده نیاز دارد، آغاز می‌شود. قرارداد هوشمند یک درخواست (Reques) برای اطلاعات ارائه می‌دهد.

 

Gemini_Chainlink_in_5_minutes-Image_6.png

پروتکل Chainlink این درخواست را به عنوان یک «رویداد» ( (event ثبت می‌کند و به نوبه خود یک قرارداد هوشمند متناسب با آن (SLA یا Chainlink Service Level Agreement Contract) را در بلاکچین ایجاد می‌کند تا داده‌های خارج از زنجیره مورد نیاز را به دست آورد. قراردادهای SLA چین‌لینک شامل سه قرارداد فرعی است: یک قرارداد اعتبار (Reputation Contract)، یک قرارداد تطبیق سفارش (Order-Matching Contract) و یک قرارداد تجمیع داده (Aggregating Contract).

Gemini_Chainlink_in_5_minutes-Image_7.gif

قرارداد Reputation، سوابق مربوط به ارائه دهنده اوراکل را بررسی می‌کند تا صحت و سابقه عملکرد آن را تائید کند، سپس گره‌های غیرقابل اعتماد یا غیرقابل اطمینان را شناسیی و حذف می‌کند.

قرارداد تطبیق سفارش درخواستِ (Request) قرارداد هوشمند را به گره‌های شبکه مخابره می‌کند و پیشنهادات آنها را دریافت می‌کند و سپس شماره و نوع مناسب گره‌ها را برای انجام درخواست انتخاب می‌کند.

قرارداد تجمیع داده چین‌لینک تمام داده‌ها را از اوراکل‌های منتخب دریافت کرده و آن‌ها را تائید اعتبار می‌کند و/یا آن‌ها را برای رسیدن به یک نتیجه دقیق تطبیق می‌دهد.

Gemini_Chainlink_in_5_minutes-Image_8.png

گره‌های چین‌لینک چگونه داده‌ها را تائید اعتبار می‌کنند

گره‌های چین‌لینک درخواست اطلاعات قرارداد هوشمند را دریافت کرده و با استفاده از نرم‌افزار «ChainLink Core» این «درخواست» را از زبان برنامه نویسی داخل بلاکچین به یک زبان برنامه نویسی خارج بلاکچین ترجمه می‌کنند تا یک منبع داده در دنیای واقعی بتواند آن‌ها را بخواند. سپس درخواست ترجمه‌شده به یک رابط برنامه نویسی خارجی (API) منتقل می‌شود که داده‌ها را از آن منبع جمع‌آوری می‌کند. پس از جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات از طریق Cainlink Core به زبان بلاکچین ترجمه شده و به قرارداد تجمیع داده چین‌لینک ارسال می‌شود.

اینجاست که همه چیز واقعاً جالب می‌شود. قرارداد تجمیع چین‌لینک می‌تواند داده‌ها را از یک منبع واحد و از چندین منبع تائید اعتبار کند و می‌تواند داده‌ها را از منابع مختلف تطبیق دهد.

Gemini_Chainlink_in_5_minutes-Image_9.gif

برای مثال، اگر پنج گره یک اطلاعات مشابه از یک سنسور آب و هوا ارسال کنند و دو گره دیگر اطلاعات متفاوتی ارسال کنند، قرارداد تجمیع چین‌لینک می‌فهمد که این دو گره معیوب (یا متقلب) هستند و پاسخ‌های آنها را نادیده می‌گیرد. به این ترتیب، گره‌های چین‌لینک می‌توانند داده‌ها را از یک منبع واحد تائید اعتبار کنند.

Gemini_Chainlink_in_5_minutes-Image_10.gif

قرارداد تجمیع چین‌لینک می‌تواند این فرآیند اعتبار سنجی را برای چندین منبع تکرار کند، سپس با تبدیل آنها به یک میانگین از اطلاعات، تمام داده‌های معتبر را تطبیق دهد. البته تحت شرایط خاصی، همه پاسخ‌ها نمی‌توانند میانگین‌گیری شوند، اما به دلیل وقت‌گیر بودن از توضیح آن دز این مقاله خودداری می‌کنیم.

Gemini_Chainlink_in_5_minutes-Image_11.png

جدای از منبع داده، چین‌لینک راهی برای تهیه داده‌های دقیق و قابل اطمینان را برای قراردادهای روی بلاکچین‌های با قابلیت قرارداد هوشمند ایجاد کرده است.

 

توکن‌های LINK کجا مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

درخواست کننده‌های داده، از توکن LINK برای پرداخت به اپراتورهای گره چین‌لینک استفاده می‌کنند. قیمت‌ها توسط اپراتور گره چین‌لینک بر اساس تقاضا برای داده‌هایی که می‌توانند ارائه دهند و بازار فعلی آن داده‌ها تعیین می‌شود.

اپراتورهای گره چین‌لینک از LINK به عنوان سپرده (استیک) نیز در شبکه استفاده می‌کنند. اپراتورهای گره باید برای نشان دادن تعهد خود به شبکه و داشتن انگیزه برای سرویسدهی خوب، LINK را در شبکه ChainLink سپرده‌گذاری کنند.

قرارداد اعتبار چین‌لینک در هنگام تطبیق گره‌ها با درخواست‌ها، اندازه سپرده یا استیک یک گره (به همراه معیارهای دیگر) را در نظر می‌گیرد. بنابراین به احتمال زیاد گره‌های با استیک بیشتر برای انجام درخواست انتخاب می‌شوند (و بنابراین توکن‌ LINK در ازای خدمات خود دریافت می‌کنند). علاوه بر این، شبکه چین‌لینک با کاهش سپرده گره‌ها در صورت خدمات‌دهی ضعیف، گره‌های معیوب یا نامناسب را تنبیه می‌کند.

LINK با استاندارد ERC-20 بلاکچین اتریوم ساخته شده است. گفتنی است که  LINK را می‌توان با ارزهای فیات یا دیگر ارزهای دیجیتال مبادله کرد.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: gemini

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×