» آرشیو اخبار » سقوط غیرمنتظره چین لینک بعد از راه‌اندازی پلتفرم استیکینگ
چین لینک

سقوط غیرمنتظره چین لینک بعد از راه‌اندازی پلتفرم استیکینگ

17 آذر 1401 4

قیمت چین لینک (LINK) با وجود قدرتی که پس از راه‌اندازی اولیه پلتفرم استیکینگ به دست آورد، به مرحله اصلاح وارد شد و در این بازه دو روزه حدود 4 درصد کاهش یافت.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، شبکه بلاکچین چین لینک (Chainlink) با هیاهویی که پیرامون راه‌اندازی برنامه استیکینگ خود راه انداخت، ماه دسامبر را با سروصدای زیادی آغاز کرد. پلتفرم استکینگ چین لینک از روز ششم دسامبر (15 آذر) آغاز به کار نمود و روز هشتم دسامبر (17 آذر) به مرحله دوم وارد می‌شود.

به گفته تیم چین لینک، این ویژگی جدید، موجب ارتقای امنیت اکوسیستم نود این پروژه و مکانیسم هشدار آن می‌شود:

«سپرده‌گذاران در ازای ایمن کردن شبکه از طریق هشدارهای به موقع و معتبر، و به زودی، در ازای محافظت از اسلشینگ (slashing) یا جریمه کاهش سهم به پاداش‌های استیکینگ دسترسی پیدا خواهند کرد».

تبلیغات جام جهانی قطر

در طول تاریخ فعالیت این صنعت، راه‌اندازی‌های جدید در شبکه اصلی و ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری، موجی از فعالیت‌ها را در بلاکچین به دنبال داشته است. در مورد چین لینک نیز، بر اساس داده‌های شرکت تحلیل آن‌چین آرخام اینتلیجنس (Arkham Intelligence) همین روال صادق بوده است.

آرخام اینتلیجنس روز گذشته در توییتی نوشت:

«پلتفرم استیکینگ چین لینک 19 ساعت پیش کار خود را آغاز کرد. طرفداران رمزارز لینک (LINK) با سپرده گذاری بیش از 11 میلیون کوین، قراردادها را پر کردند. به این معنا که در حال حاضر بیش از 77.7 میلیون دلار رمزارز LINK در این قرارداد واریز شده است. اولین و بزرگترین سپرده نیز تا این لحظه 500 هزار واحد LINK با ارزشی بالغ بر 3.64 میلیون دلار بوده است.»

در حالی که ارائه دهندگان نود (گره) روز سوم اکتبر (11 مهر) اجازه دسترسی بدون محدودیت به این برنامه را دریافت کردند، برنامه دسترسی اولیه چین لینک، کل سپرده هر نفر را به 7 هزار واحد LINK محدود کرد. با وجود این، برنامه استیکینگ چین لینک با بیش از 11 میلیون واحد رمزارز LINK در روز 6 دسامبر (15 آذر) با استقبال زیادی روبرو شد.

مرحله بعدی استیکینگ، امروز ( 8 دسامبر) انجام می‌شود؛ درحالی که حداقل مبلغ واریز از 1 به 0.1 واحد لینک (LINK) کاهش یافته است. گفتنی است که برنامه کلی استیکینگ اکنون به 25 میلیون واحد محدود شده است.

نکته مهم در اینجا این است که قیمت چین لینک (LINK) با وجود قدرتی که پس از راه‌اندازی اولیه پلتفرم عمومی استیکینگ به دست آورد، به مرحله اصلاح وارد شد و در این بازه دو روزه (15 تا 17 آذر) حدود 4 درصد کاهش یافت.

انتشار اولیه بیشتر چین لینک (LINK) می‌تواند سرمایه گذاران را بترساند

چین لینک به منظور تشویق پذیرش برنامه در مراحل اولیه، یک حداقل انتشار اولیه را برای آن در نظر گرفت. به موجب این محدودیت، اعضای جامعه مشارکت کننده در برنامه استیکینگ، حداقل 5 درصد سود سالانه دریافت خواهند کرد. این رقم برای اپراتورهای گره روی 7 درصد تضمین شده است. افزون بر این، انتظار می‌رود که سپرده گذاران تا 0.25 درصد کارمزدها را برای اپراتورهای گره کاهش دهند. با توجه به این شرایط، این احتمال وجود دارد که چین لینک بدون وجود کارمزد کافی برای پشتیبانی از پاداش‌ها، به تورمی شدید دچار شود.

کسب درآمد چین لینک
نحوه کسب درآمد سپرده گذاران چین لینک؛ منبع: Chainlink

اگرچه پاداش‌های استیکینگ برای 9 تا 12 ماه قفل هستند، ولی قیمت رمزارز لینک (LINK) نسبت به به‌روزرسانی‌های اخیر پاسخ مثبت نداده است. به بیان دقیق‌تر، پس از اینکه قیمت سقف 30 روزه خود را در حدود 9 دلار و 30 سنت ثبت کرد، در تاریخ 7 دسامبر (16 آذر) پس از عرضه اولیه طرح، تا مرز 6 دلار و 80 سنت سقوط نمود. این افت قیمت درحالی رخ می‌دهد که تعداد مِنشِن‌های این رمزارز در رسانه‌های اجتماعی افزایشی چشمگیر داشته است. در حال حاضر، این دارایی دیجیتال با 1.29 درصد کاهش روزانه، با قیمت 6 دلار و 86 سنت معامله می‌شود.

قیمت چین لینک و نرخ منشن‌های آن در رسانه‌های اجتماعی
قیمت چین لینک و نرخ منشن‌های آن در رسانه‌های اجتماعی؛ منبع: LunarCrush

به گفته ری سالموند (Ray Salmond)، رئیس بازارهای کوین تلگراف:

«قیمت‌ها در سراسر بازار کریپتو کاهش یافته است، که احتمالاً ناشی از موضع ریسک‌گریز معامله‌گران در آستانه نشست هفته آینده فدرال رزرو در تاریخ 13 دسامبر (22 آذر) است. در یک نمای دقیق‌تر، می‌توان گفت که ارتقاء شبکه اصلی و راه‌اندازی پلتفرم استیکینگ تمایل به “خرید شایعه و فروش اخبار” را ایجاد کرده است، و آنچه ما درباره حرکات قیمت LINK شاهد هستیم، چندان ناهنجار به نظر نمی‌رسد؛ چراکه به طور همزمان، شاهد پولبک ایپ‌کوین (ApeCoin) در آستانه راه‌اندازی پلتفرم استیکینگ آن نیز هستیم.

از منظر تحلیل تکنیکال، قیمت LINK در محدوده 211 روزه خود بین 9 دلار و 50 سنت تا 5 دلار و 60 سنت باقی مانده و در حال آزمایش میانگین متحرک 20 روزه خود می‌باشد؛ گفتنی است که اصلاحات قبلی در حدود تراز 6 دلار یا 5 دلار و 50 سنت به حمایت خوبی رسیده است.»

 

نمودار روزانه چین لینک
نمودار روزانه قیمت LINK/USDT ؛ منبع: TradingView

در حالی که برنامه استیکینگ چین لینک می‌تواند در دراز مدت برای این اکوسیستم مفید باشد، واکنش بازار در حال حاضر به این اتفاق منفی بوده است. شاید با ادامه پیشرفت‌ها و به‌روزرسانی‌های بیشتر، سرمایه‌گذاران به درک عمیق‌تری از پویایی‌های این برنامه برسند و اگر عرضه LINK پایدار باشد، این طرح ابتکاری بتواند برای سرمایه‌گذاران و کل اکوسیستم مفید واقع شود.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×