» آرشیو اخبار » بررسی تفاوت‌های رمزریال و رمزارز
بررسی تفاوت‌های رمزریال و رمزارز

بررسی تفاوت‌های رمزریال و رمزارز

15 تیر 1401 5

به گزارش گذارنیوز، عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران (نصر)، رضا قربانی، گفت: رمزریال دارایی دیجیتالی است که بانک مرکزی و حاکمیت‌ آن را تایید می‌کند.

پشتوانه این ارز بانک مرکزی کشور است و یکی از نقدهای جدی به آن، قرار ندادن طلا و فلزات گران‌بها به‌عنوان پشتوانه است.

قربانی درباره تفاوت رمزارز و رمزریال و این‌که مردم برداشتی مشابه از این دو دارند، گفت: « رمزریال تنها از این جهت که جزو دارایی‌های دیجیتال به حساب می‌آید با رمزارز مشابهت دارد.»

تبلیغات جام جهانی قطر

وی ادامه داد: «رمزارز به معنای توکن‌های بدون پشتوانه است که بر مبنای اجماع و شبکه‌ای که حول آن حرکت می‌کند شکل گرفته‌ است و صدور آن‌ توسط بانک مرکزی انجام نمی‌شود.»

پشتوانه رمزریال چیست؟

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران گفت که رمزریال نوعی ارز دیجیتال بانک مرکزی است که در دسته استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرند.

این توکن بر خلاف رمزارزها پشتوانه دارد، قیمت آن ثابت است، نوسان‌ ندارد و بانک‌های مرکزی و حاکمیت‌ها آن را تایید می‌کند و پشتوانه آن ارز رایج کشور است.

در مورد معایب و مزایایی آن گفت که این ارز معادل پول و همان ریالی است که ما می‌شناسیم و روزانه از آن استفاده می‌کنیم.

ریال در این نوع به شکل دیجیتالی درآمده و مبادلات آن به واسطه‌گری بین بانک‌ها انجام نمی‌شود و افراد از طریق بانک مرکزی و کیف پول‌هایی که دارند، ریال خود را منتقل می‌کنند.

آن‌ها می‌توانند در پرداخت و خرید و فروش خرد و کلان از آن استفاده کنند.

قربانی معتقد است که بر خلاف سکه و اسکناسی که در بانک‌ها داریم و به پول الکترونیکی تبدیل شده، این ارز دیجیتال واسطه بین بانک‌ها را حذف می‌کند و بسیاری از مسائلی که در بحث پرداخت و انتقال بین بانکی وجود دارد حل خواهد شد.

دلایل نیاز به رمزریال

قربانی در پاسخ به این که چرا به ارز دیجیتال بومی نیاز است گفت که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان حس می‌کنند که در مقابل رمزارزها عقب مانده‌اند.

مسائلی مثل به وجود آمدن استیبل کوین تتر یا مشکلاتی که برای شبکه ترا رخ داد باعث شد که بسیاری از نهاد‌های پولی و بانکی دنیا به فکر استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده یا بلاکچین بیفتند.

قربانی در مورد موانع پیش رو رمزریال گفت که مردم باید با آن ارتباط بگیرند و از آن استقبال کنند و تاکید کرد مسئله پذیرش در این مورد بسیار اهمیت دارد.

مشکل دیگر این است که تمام مسائل مربوط به تورم بر این ارز دیجیتال بومی نیز تاثیر می‌گذارد و این یکی از نقد‌های جدی است که به آن وارد است.

قربانی گفت: «شاید اگر طلا، الماس و فلزات گران‌بهای دیگر را به جای ریال قرار می‌دادند، رمزریال ارزشمندتر می‌شد.»

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×