» آرشیو اخبار » شناسایی سه نقص مهمی که باعث سقوط دیفای شد
دیفای

شناسایی سه نقص مهمی که باعث سقوط دیفای شد

12 تیر 1401 5

به گذارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازار ارز دیجیتال امسال دوران سختی را پشت سر گذاشته و ورشکستگی چندین پروژه و صندوق سرمایه‌گذاری باعث ایجاد یک اثر دومینویی شد که تقریباً همه افراد در این فضا را تحت تأثیر قرار داده است.گرد و غبار سقوط برخی از پلتفرم‌های دیفای هنوز فروکش نکرده است، اما جزئیات و داده‌های بدست آمده از آن‌ها به سرمایه‌گذاران این امکان را داده تا خطرات سیستماتیک فایننس غیرمتمرکز و مدیریت ریسک ضعیف را شناسایی کنند.

در اینجا به آنچه کارشناسان در مورد دلایل سقوط دیفای میگویند نگاهی می‌اندازیم و خواهیم فهمید که چه چیزهایی لازم است تا این بخش دوباره به اوج خود برگردد.

ناتوانی در ایجاد درآمد پایدار

یکی از شایع‌ترین عللی که پروتکل‌های دیفای را دچار زوال می‌کند، ناتوانی آن‌ها در ایجاد درآمد پایدار است که ارزش معناداری به اکوسیستم پلتفرم اضافه می‌کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

آنها برای جذب کاربران، یک سود بالا با نرخی ناپایدار ارائه می‌کنند، در حالی که جریان ورودی (سرمایه) کافی برای جبران پرداخت‌ها و ایجاد ارزش بنیادی برای توکن بومی پلتفرم خود ندارند.

این در اصل به این معنی است که هیچ ارزش واقعی وجود ندارد که پشتوانه توکن پتلفرم (که برای پرداخت سود بالا به کاربران استفاده می‌شود) باشد.

زمانی که کاربران متوجه شدند که دارایی‌هایشان سودی که پروتکل‌ها‌ وعده داده بودند را برایشان به ارمغان نمی‌آورند، نقدینگی خود را برداشت کردند و توکن‌های خود را به فروش رساندند. این به نوبه خود باعث کاهش قیمت توکن‌ها و همچنین کاهش سرمایه قفل شده (TVL) در دیفای شد و این خود باعث وحشت بیشتر کاربران شد که به همین ترتیب نقدینگی خود را برداشت کردند.

توکنومیکس یا پانزی‌نومیکس؟

دومین نقصی که توسط کارشناسان برجسته شده است، ساختار توکنومیک ضعیف بسیاری از پروتکل‌های دیفای است که اغلب دارای نرخ تورم بسیار بالایی هستند که برای جذب نقدینگی استفاده می‌شود.

پاداش‌ (سود) بالا چیز خوبی است، اما اگر توکنی که به عنوان پاداش پرداخت می‌شود ارزش ذاتی نداشته باشد، کاربران با در اختیار قرار دادن کنترل سرمایه‌های خود، اساساً ریسک زیادی می‌کنند.

این تا حد زیادی با موضوع درآمدزایی دیفای و ناتوانی در ایجاد درآمد پایدار مرتبط است. تورم بالا باعث افزایش عرضه توکن می‌شود و اگر ارزش توکن حفظ نشود، نقدینگی از اکوسیستم خارج می‌شود.

استفاده  بیش از حد کاربران از اهرم‌ها

استفاده بیش از حد از اهرم یکی دیگر از مشکلات بخش دیفای است و این نقص با ورشکستگی ماه گذشته پلتفرم سلسیوس، 3AC و دیگر پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری در دیفای آشکار شد.

این ورشکستگی‌ها روند نزولی که بسیاری از توکن‌ها در حال تجربه آن بودند را تشدید کرد و باعث ایجاد یک گرداب مرگ شد که به پلتفرم‌های سیفای (Cefi) و دیفای و چند صرافی متمرکز ارز دیجیتال گسترش یافت.

از این رو، این مسئولیت واقعاً بر دوش کاربران است که بدون یک برنامه جامع در مقابل سقوط احتمالی بازار، از اهرم‌های سنگین استفاده نکنند. اگرچه فکر کردن به این گونه مسائل در اوج بازار صعودی ممکن است سخت باشد، اما معامله‌گر همیشه باید این را در پس ذهن خود داشته باشد زیرا اکوسیستم ارزهای دیجیتال به نوسانات شدید خود معروف است.

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×