» آرشیو اخبار » برداشت های کاربران شبکه سلسیوس تعلیق شد
بازار ارز دیجیتال

برداشت های کاربران شبکه سلسیوس تعلیق شد

24 خرداد 1401 7

به گزارش گروه ترجمه گذارنیوز و به نقل از کوین تلگراف، پلتفرم استیکینگ و وام‌دهی سلسیوس (Celsius) با آزاد کردن 247 میلیون دلار WBTC از شبکه AAVE و ارسال آن به صرافی FTX، ظاهرا با بحران نقدینگی مواجه است.
گمانه‌زنی‌ها در بین جامعه ارز دیجیتال در حال شعله‌ور شدن است، چرا که پروژه سلسیوس علاوه بر تعلیق برداشت‌های (Withdraw) کاربران، در حال انتقال حجم عظیمی از توکن‌های WBTC، ETH و دیگر رمزارزها به یک صرافی است.

کاربران سلسیوس از این پلتفرم به شدت انتقاد کرده و مدعی هستند که این پروژه پس از سقوط پروتکل آنچور (Anchor Protocol) در بلاکچین ترا (که اکنون تراکلاسیک تغییر نام داده)، سرمایه‌های کاربران خود را به درستی مدیریت نکرده است. احتمالاً این پروژه با اقدامات اخیر خود به دنبال تثبیت نقدینگی و رفع این نگرانی‌ها است.

برخی فکر می‌کنند اگر پروژه سلسیوس شکست بخورد، حجم قابل‌توجهی از توکن‌های سپرده‌گذاری شده (استیک شده) STETH خود را به فروش می‌رساند که این باعث می‌شود قیمت آن از ETH جدا شود. stETH توکنی است که از سوی پلت فرم وام‌دهی لیدو دیفای ((Lido Defi ارائه شده و به عنوان گواه اینکه کاربر توکن ETH را استیک کرده است، عمل می‌کند. در حال حاضر قیمت این توکن حدود 4.4 درصد پایین‌تر از ETH است.

تبلیغات جام جهانی قطر

جابجایی‌های غیرعادی این توکن در حدود ساعت 18 عصر 12 ژوئن، هنگامی که این پلتفرم شروع به حذف WBTC از پلتفرم وام‌دهی و استیکینگ اوه ((Aave کرد، از کیف پول اصلی سلسیوس آغاز شد.
شایان ذکر است که سلسیوس برای به دست آوردن سود از سپرده‌های خود از این پلتفرم استفاده می‌کرد.

تاکنون 9،500 توکن WBTC به ارزش حدود 247 میلیون دلار از AAVE برداشت شده و به دنبال یک سری تراکنش‌، همه این توکن‌ها به دلایل نامعلوم به صرافی FTX ارسال شده‌اند.

علاوه بر WBTC، به نظر می‌رسد که ETH 54،749 به ارزش تقریبی 74.5 میلیون دلار به صرافی FTX ارسال شده است.

در حالی که این اتفاقات شفافیت پلتفرم سلسیوس را تا زمانی که اقدامات خود را توضیح دهد، زیر سؤال می‌برد، اما این احتمال وجود دارد که این شرکت به منظور تثبیت نقدینگی خود، حجم زیادی از رمزارزهای بی‌ثبات خود، مانند WBTC و ETH را از Aave برداشت کرده و آن‌ها را با توکن‌های دیگری جایگزین کرده باشد.
از 12 ژوئن، سلسیوس 204 میلیون استیبل‌کوین USDC را در پلتفرم Aave استیک کرده است. این شرکت همچنین 10 میلیون USDC به علاوه 8.2 میلیون استیبل‌کوین DAI را در پلتفرم وام‌دهی کامپاند ((Compound واریز کرده است.

در کل 222 میلیون استیبل‌کوین سپرده‌گذاری شده سلسیوس، تقریباً برابر با مبلغ توکن‌های WBTC برداشته شده از سوی این شرکت است، اما به جمع مبلغ WBTC و ETH نمی‌رسد.

برنامه‌های تیم سلسیوس برای رمزارزهای جابجا شده هنوز مشخص نیست. یک سناریو این است که این تیم بخواهد رمزارزهای ارسال شده به صرافی FTX را بفروشد، اما یک سناریوی دیگر این است که این شبکه احتمالاً قصد دارد توکن‌هایی را که به صرافی ارسال کرده، برای کسب سود سپرده‌گذاری (استیک) کند.

در زمان نگارش این خبر، سلسیوس WBTC 9500، ETH 54749، FTT 375343 به ارزش 10 میلیون دلار، MATIC 2455 (1،158 دلار)، UNI 260.000 (1 میلیون دلار)، 2 میلیون پکس (USDP) و 300،000 TUSD به صرافی FTX ارسال کرده است. با این حال، این جابجایی‌ها هنوز تا ساعت 23 در حال انجام بود.

در حال حاضر، کاربران سلسیوس احتمالاً بسیار نگران هستند، زیرا طبق اعلامیه این تیم در 13 ژوئن، این پلتفرم برداشت‌های کاربران را با این توجیه که پلتفرم پس از گذشت مدت زمانی باید در موقعیت بهتری برای از سرگیری برداشت‌ها قرار بگیرد، به حالت تعلیق در آورده است،.

«ما فعلاً فقط روی یک چیز تمرکز داریم: محافظت از دارایی‌های کاربران برای تحقق تعهدات خود نسبت به مشتریانمان.»
کوین تلگراف در ماه مه گزارش داند که «الکنس مشینسکی» مدیرعامل سلسیوس، مشکلات پیش روی این پلتفرم از جمله کمبود نقدینگی را به معامله‌گران وال استریت نسبت داد.
گفتنی است، سرمایه‌گذاران کریپتو تا حد زیادی تحت تاثیر موج جدیدی از فاد FUD)) که از سلسیوس آمده، قرار نگرفته‌اند.
ارزش کل بازار ارز دیجیتال طی 24 ساعت گذشته با 7.6 درصد کاهش به 1.07 تریلیون دلار رسیده است. CEL، توکن بومی پلتفرم سلسیوس، طی 12 ساعت گذشته بیش از 60 درصد کاهش یافته و به 0.15 دلار رسیده است.
تمام قیمت‌های ذکر شده در این مقاله از Price Tracker پلتفرم Coingecko تهیه شده است.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×