» آرشیو اخبار » چه اتفاقی برای «لونا» افتاد؟
ترا لونا

چه اتفاقی برای «لونا» افتاد؟

8 خرداد 1401 4

واحد ترجمه گذارنیوز– اگر از علاقه‌مندان به بازار ارزهای دیجیتال هستید، پس حتماً در مورد ترا (Terra) شنیده‌اید. اگر نمی‌دانید این پروژه چیست و چگونه به یکی از 10 ارز دیجیتال برتر بازار تبدیل شد، نگران نباشید، ما یک مقاله کامل برای شما تهیه کرده‌ایم.

در بخش‌های بعدی، به جزئیات پروژه ترا (LUNA) و اینکه چرا این رمزارز تأثیر زیادی بر بازار رمزارز گذاشته، خواهیم پرداخت. علاوه بر این، به شما خواهیم گفت که این پروژه چگونه با UST، یکی از بزرگ‌ترین استیبل‌کوین‌های بازار رمزارز در ارتباط است.

 

تبلیغات جام جهانی قطر

ترا (Terra) چیست؟
به عنوان مثال، قیمت یک استیبل‌کوین پگ شده با دلار (USD-pegged) همیشه 1 دلار یا نزدیک به آن خواهد بود. به همین شکل، بهای یک استیبل‌کوین پگ شده با یورو (EUR-pegged) همیشه 1 یورو یا نزدیک به آن خواهد بود.

به همین دلیل، استیبل‌کوین‌ها به طور فزاینده‌ای در پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) و پلتفرم‌های متمرکز بازار محبوبیت پیدا کرده‌اند. Terra یک شبکه بلاکچینی است که به گسترش صنعت رمزارز و ساختن تعداد زیادی از استیبل‌کوین‌ها در سراسر جهان کمک می‌کند.

تمامی کوین‌هایی که روی شبکه ترا ساخته می‌شوند (استیبل‌کوین‌ها) می‌توانند به توکن‌های LUNA تبدیل شوند. هدف از نگه‌داری توکن‌های LUNA پرداخت کارمزدهای شبکه (مانند دیگر شبکه‌های بلاکچینی) و داشتن قدرت حاکمیت و مدیریت در این پروتکل بلاکچینی است.

LUNA همچنین به عنوان ابزاری برای تثبیت قیمت استیبل‌کوین‌های ساخته شده روی این شبکه کار می‌کند. در مقایسه با سایر استیبل‌کوین‌های موجود در بازار که توسط یک دارایی واقعی (برای مثال دلار یا یورو) پشتیبانی می‌شوند، شبکه ترا امکان تولید استیبل‌کوین‌هایی با قیمت قابل برنامه‌ریزی (programmable) را فراهم می‌کند.

اگر ارزش TerraUSD (UST) کمتر از 1 دلار باشد، در این صورت، عرضه UST کاهش می‌یابد (به LUNA تبدیل می‌شود). این کاهش عرضه این امکان را برای UST فراهم می‌کند تا به سطح قیمت قبلی خود یعنی 1 دلار بازگردد. اگر قیمت UST به بالای 1 دلار افزایش یابد، شبکه به سادگی عرضه UST را افزایش می‌دهد تا ارزش آن را بار دیگر به 1 دلار برساند.

این‌گونه است که LUNA و این شبکه بلاکچین امکان تولید استیبل‌کوین‌های مختلف را بدون نگرانی در مورد تأثیرگذاری دارایی پایه (LUNA) بر قیمت استیبل‌کوین، فراهم کرده‌اند. گفتنی است که توکن LUNA قبل از سقوط اخیر خود، به فهرست 10 رمزارز برتر بازار راه پیدا کرده بود.

در همین اثنا، رمزارز UST نیز به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای رمزنگاری‌شده در جهان تبدیل شد. در واقع، این استیبل‌کوین تقریباً از Binance USD (BUSD) پیشی گرفت و به جایگاه چهارم بازار رسیده بود. UST چهارمین استیبل‌کوین بزرگ جهان پس از تتر (USDT)، USD Coin (USDC) و Binance Coin (BUSD) شناخته می‌شد.

حال بسیار جالب است که ببینیم آینده بازار با این ارز مجازی در آینده چگونه شکل خواهد گرفت. همچنین شایان ذکر است که این پروژه در بازارهای آسیایی بسیار محبوب شد و در کشورهای مختلف این منطقه گسترش یافت. در حال حاضر، استیبل‌کوین‌های مختلفی روی این شبکه بلاکچینی ایجاد شده‌اند.

LUNA در بازار ارزهای دیجیتال
اکنون بیایید در مورد LUNA در بازار ارزهای دیجیتال صحبت کنیم و اینکه چگونه این ارز دیجیتال توانست به لیست 10 رمزارز برتر بازار راه پیدا کند. اینکه چگونه این پروژه توانست در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یکی از بزرگ‌ترین رمزارزهای جهان تبدیل شود ارزش بررسی دارد.

توکن لونا (LUNA) در سال 2019 منتشر شد و این چیزی است که CoinMarketCap در وب‌سایت خود نشان می‌دهد. از سال 2019 تا اوایل سال 2021، تقریباً هیچ توکن لونایی وجود نداشت. این ارز مجازی در اکثر اوقات قیمتی نزدیک به 0.20 دلار داشت. این نشان می‌دهد که در این بازه هیچ علاقه‌ای نسبت به LUNA وجود نداشت.

LUNA TERRA

در اوایل سال 2021، زمانی که بیت‌کوین و سایر ارزهای مجازی شروع به رشد کردند، توکن LUNA دچار جهش شد و حجم معاملات آن سر به فلک کشید. این نشان دهنده علاقه آشکار کامیونیتی و هجوم سرمایه‌های جدید به بازار بود. قیمت این توکن از 0.295 دلار در اکتبر 2020 به 1.43 دلار در ژانویه 2021 افزایش یافت.

این اولین روند صعودی لونا بود که قیمت آن را به 22 دلار رساند. این روند بین ژانویه 2021 و مارس 2021 تغییر کرد. در همان زمان که LUNA سقف‌های جدیدی را ثبت می‌کرد، بیت‌کوین هم با شکستن رکوردهای جدید همه را سورپرایز می‌کرد. بنابراین، LUNA روند کلی بازار ارزهای دیجیتال را دنبال میکرد.

LUNA پس از رسیدن به این اوج قیمت، وارد فاز انباشت accumulation)) شد که تا پایان ماه می، زمانی که بازار ارزهای دیجیتال ریزش کرد، ادامه داشت. قیمت این توکن از 22 دلار به 16 دلار رسید. در ماه می بود که قیمت این توکن به طور ناگهانی به 4 دلار سقوط کرد. در آن زمان، بسیاری فکر می‌کردند که یک بازار نزولی جدید در حال آغاز شدن است. با این حال، این اتفاق نیفتاد.

LUNA پس از افت قیمت آن به 4 دلار، برای چند ماه (تا اواسط ژوئیه 2021) بین 4 تا 7 دلار معامله می‌شد. در آن مقطع، این رمزارز یک بار دیگر شروع به صعود کرد. این به وضوح بر روند بلندمدت LUNA تأثیر گذاشته بود. از آن لحظه به بعد، یافتن یک بازه طولانی مدت که در آن LUNA صعود نکرده باشد، دشوار است.

پس از آن، این توکن تقریباً به صورت روزانه دچار افزایش شد تا اینکه در اواخر سال 2021 (نوامبر) به بالای 100 دلار رسید. این همان مقطعی بود که بیت‌کوین نیز به بالاترین قیمت خود یعنی 69000 دلار رسید. این نشان می‌دهد که در نیمه دوم سال 2021، LUNA روند صعودی بسیار مثبتی را تجربه کرد که به سرمایه‌گذاران اجازه داد تا سود زیادی کسب کنند.

یک دوره زمانی کوتاه بین نوامبر 2021 و فوریه 2022 وجود داشته است که در آن LUNA 50٪ کاهش یافته است. با این وجود، این رمزارز به حرکت خود ادامه داد و چند روز پیش، LUNA به بالاترین قیمت خود یعنی بیش از 107 دلار رسید. به این ترتیب LUNA اکنون نهمین ارز مجازی بزرگ بازار با سرمایه 33 میلیارد دلاری است.

TerraUSD (UST)
اکنون زمان آن است که در مورد TerraUSD و نحوه عملکرد این استیبل‌کوین صحبت کنیم. اول از همه، همان‌طور که قبلاً ذکر شد، UST یا TerraUSD یک استیبل‌کوین است که ارزش آن با دلار آمریکا همبسته است. اما استیبل‌کوین‌ها بسته به پروتکلی که توسط آن تولید شده‌اند، انواع مختلفی دارند.

معمولاً یک موسسه مالی یا یک شرکت باید ارزهای فیات را به عنوان پشتوانه استیبل‌کوین در خزانه خود نگهداری کند. به عنوان مثال، اگر 1000 واحد استیبل‌کوین به ارزش هر واحد 1 دلار صادر شود، شرکت باید 1000 دلار در یک حساب ذخیره داشته باشد تا از قیمت استیبل‌کوین خود پشتیبانی کند.

گرچه اکثر پروژه‌های ارز دیجیتال این رویکرد را اتخاذ کرده‌اند، اما TerraUSD به روش متفاوتی عمل می‌کند. UST یک استیبل‌کوین غیرمتمرکز است که روی بلاکچین اتریوم (ETH) اجرا شده و به عنوان یک استیبل‌کوین الگوریتمی شناخته می‌شود. ارزش هر UST برابر با یک دلار آمریکا است، اما هیچ نوع پشتوانه‌ای غیر از شبکه ترا و توکن LUNA برای تولید یا سوزاندن توکن‌های UST وجود ندارد.

گفتنی است که UST بر روی بلاکچین Terra نیز اجرا شده و در حال حاضر کاربران از آن برای دسترسی به طیف گسترده‌ای از پروتکل‌های دیفای (DeFi) و اپلیکیشن‌های مالی استفاده می‌کنند. هدف این است که سرمایه‌گذاران بتوانند از این توکن به عنوان پوششی در برابر نوسانات در بازارهای مالی سنتی و ارزهای دیجیتال استفاده کنند و در عین حال ارزش دلاری را حفظ کنند.

به لطف گسترش شبکه Terra در سال گذشته، ما شاهد رشد شدید UST بوده‌ایم. در واقع، این رمزارز توانست بعد از USDT، USDC و BUSD به یکی از 4 استیبل‌کوین برتر بازار تبدیل شود. این نشان می‌دهد که تقاضای زیادی برای UST وجود دارد و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان از آن برای فعالیت در پلتفرم‌های مالی مختلف استفاده می‌کنند.

اکوسیستم‌های Terra و LUNA با هم مرتبط هستند. طبق سایت رسمی Terra، تقاضای بیشتر برای استیبل‌کوین‌های این شرکت برابر با افزایش بهای LUNA، دارایی ذخیره غیرمتمرکز ترا است. به لطف این رشد، UST اکنون به عنوان بزرگ‌ترین استیبل‌کوین الگوریتمی غیرمتمرکز در بازار در نظر گرفته می‌شود که امکان ایجاد راه‌حل‌های جدید را برای کاربران در صنعت دیفای فراهم می‌کند.

LUNA و UST را از کجا بخریم؟
اگر می‌خواهید لونا بخرید، باید بدانید که این ارز مجازی در حال حاضر در تعداد زیادی از صرافی‌های ارز دیجیتال موجود است. این نشان می‌دهد که تقاضای زیادی برای این ارز مجازی وجود داشت و سرمایه‌گذاران به دنبال راه‌هایی برای دسترسی به این توکن و سرمایه‌گذاری در این پروژه بودند.

در حال حاضر، Binance، KuCoin، Huobi Global و Bitfinex از بهترین پلتفرم‌ها برای خرید LUNA هستند. طبق معمول، بایننس بیشترین تعداد جفت ارز را برای LUNA ارائه می‌دهد. این پلت فرم به سرمایه‌گذاران امکان معامله LUNA/USDT، LUNA/BUSD، LUNA/BTC، LUNA/EUR، LUNA/ETH، LUNA/BNB، LUNA/UST، LUNA/AUD، LUNA/TRY، LUNA/BRL، LUNA/GBP و LUNA/BIDR را می‌دهد. به این ترتیب بایننس 23.45 درصد از کل حجم معاملات این ارز مجازی در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد. این برای یک صرافی حجم عظیمی است. علاوه بر این، بایننس خدمات دیگری را نیز به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند، از جمله استیکینگ، لانچ‌پد Launchpad)) و بسیاری از راه‌حل‌های دیگر.

بایننس معمولاً یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند در بازار ارزهای دیجیتال معامله کنند و به بسیاری از خدمات مرتبط با ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از کارت‌های اعتباری تنها در عرض چند ثانیه وجه خود را در صرافی بایننس واریز کنید.

در مقابل، کوکوین (KuCoin) دارای پنج جفت ارز مختلف برای LUNA است. این جفت ارزهای معاملاتی عبارت‌اند از LUNA/USDT، LUNA/BTC، LUNA/ETH، LUNA/UST و LUNA/KCS. حجم معاملات این پنج جفت ارز برابر با 6.29 درصد از کل حجم معاملات LUNA در سراسر جهان است.

کوکوین یک صرافی ارز دیجیتال شناخته شده است که به شما امکان می‌دهد وجوه خود را بهروش‌های مختلف سپرده گذاری کنید. علاوه بر این، این صرافی جفت ارزهای معاملاتی زیادی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. یکی از نکات مثبت کوکوین این است که نقدینگی بالایی در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها دارد.

در آخر، صرافی هوبی (Huobi Global) نیز یکی از صرافی‌هایی است که به شما امکان ترید LUNA را می‌دهد. این صرافی چهار جفت ارز مختلف برای لونا ارائه می‌دهد. این جفت ارزها عبارت‌اند از LUNA/USDT، LUNA/BTC، LUNA/HT و LUNA/UST. این‌ها 4.72 درصد از کل حجم معاملات LUNA در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که می‌بینیم، بایننس از نظر حجم معاملات و تعداد جفت ارزها در LUNA پیشتاز است.

اما در خصوص استیبل‌کوین UST، می‌بینیم که کوکوین بیشترین حجم معاملاتی را برای این رمزارز تشکیل می‌دهد و پس از آن بیتفینکس (Bitfinex)، هوبی و در آخر بایننس قرار دارند. بایننس، برای این استیبل‌کوین، تنها سه جفت ارز دارد: LUNA/UST، UST/BTC و ETH/UST. آنها 2.42٪ از کل حجم معاملات UST در بازار را تشکیل می‌دهند.

در عوض، بیت فینکس دارای تعداد زیادی جفت ارز است که نمی‌توانیم در این پست به آنها اشاره کنیم. ما در مورد 44 جفت ارز مختلف فقط در پلتفرم Bitfinex صحبت می‌کنیم. با این حال، آنها نزدیک به 2.30٪ از کل حجم معاملات ارز مجازی UST در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند.

چگونه LUNA و UST خریداری کنیم؟
همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، بهترین راه برای انجام این کار استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال است. این فرآیند بسیار ساده است و شما می‌توانید به یکی از سریع‌ترین ارزهای مجازی در حال رشد در جهان دسترسی پیدا کنید.

مرحله 1 – یک صرافی ارز دیجیتال انتخاب کنید
اولین کاری که برای خرید LUNA یا UST باید انجام دهید، انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال است. ما نام برخی از معروف ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال که معاملات LUNA و UST ارائه می‌دهند را در این مقاله به اشتراک گذاشته‌ایم. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از کدام یک از آنها استفاده کنید.

پس از انتخاب صرافی ارز دیجیتال، باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. این فرآیند ممکن است چند دقیقه زمان ببرد و ممکن است نیاز به تأییدیه KYC داشته باشید.

مرحله 2 – حساب خود را شارژ کنید
اکنون که یک حساب در صرافی ساختید، باید وجه خود را واریز کنید. فرآیند واریز کاملاً ساده است و فقط باید روش پرداخت را انتخاب کنید.

مرحله 3 – خرید LUNA یا UST
پس از واریز وجه، می‌توانید UST یا LUNA را خریداری کنید. باید وارد صرافی یا پلتفرم معاملاتی شوید و جفت ارز معاملاتی که می‌خواهید برای خرید LUNA یا UST استفاده کنید را انتخاب کنید. پس از انجام این کار، فقط باید تراکنش را تأیید کنید، سپس وجوه در حساب شما نمایش داده خواهد شد.

چه اتفاقی برای لونا افتاد؟ حرکت بازار به سمت استیبل‌کوین‌ها
همه ما می‌دانیم که بازار ارزهای دیجیتال از نوامبر 2021 وارد روند نزولی شد. بیت‌کوین (BTC)، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان، برای مدت کوتاهی در تاریخ 12 می از 69000 دلار به زیر 27000 دلار سقوط کرد. این نشان دهنده کاهش 60 درصدی قیمت در عرض تنها چند ماه است.

فراموش نکنیم که بیت‌کوین بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری‌شده در جهان است که مسیر کل اکوسیستم کریپتو را تعیین و تکلیف می‌کند. بنابراین، اگر سرمایه از بیت‌کوین خارج شود، به احتمال زیاد از دیگر رمزارزهای بازار نیز خارج خواهد شد. LUNA نیز یکی از این رمزارزها بود.

نکته دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. وقتی بازار سقوط می‌کند، مردم و سرمایه‌گذاران معمولاً به استیبل‌کوین‌ها روی می‌آورند. بزرگ‌ترین استیبل‌کوین‌های موجود در بازار عبارت‌اند از تتر (USDT)، USDC، BUSD و غیره. این سه رمزارز به عنوان استیبل‌کوین‎‎های با پشتوانه فیات شناخته می‌شوند. برای اینکه قیمت آنها در 1 دلار ثابت باقی بماند، لازم است شرکت‌های پشت آنها پول نقد یا معادل‌های نقدی را به عنوان ذخیره نگه دارند. این به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا توکن‌های خود را در ازای دلار واقعی بازخرید کنند.

با این حال، انواع دیگری از ارزهای مجازی وجود دارد که به عنوان استیبل‌کوین الگوریتمی شناخته می‌شوند. آنها به جای تکیه بر پول نقد و معادل‌های نقدی، با الگوریتم‌هایی کار می‌کنند که عرضه آنها را تنظیم می‌کند. زمانی که فروش عمده در بازار اتفاق می‌افتد (تقاضای کمتر برای استیبل‌کوین)، الگوریتم برخی از سکه‌ها را می‌سوزاند و قیمت را افزایش داده و به یک دلار نزدیک می‌کند. در مقابل، اگر تقاضای بیشتری برای آن استیبل‌کوین وجود داشته باشد، الگوریتم کوین‌های بیشتری تولید خواهد کرد تا قیمت را پایین نگه دارد (نزدیک به یک دلار).

UST یا USD Terra یک استیبل‌کوین بود که با قیمت دلار آمریکا (USD) همبسته بود. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، در یک بازار نزولی، مردم ارزهای دیجیتال پرنوسان را ترک می‌کنند و به استیبل‌کوین‌ها روی می‌آورند. هولدرها و سرمایه‌گذاران LUNA نیز پس از سقوط بازار به استیبل‌کوین اکوسیستمی که به آن باور داشتند روی آوردند.

گفتنی است که UST و USDT یکی نیستند. UST استیبل‌کوین الگوریتمی اکوسیستم ترا است. اما USDT یا تتر، بزرگ‌ترین استیبل‌کوین بازار است که تحت پشتوانه پول نقد و معادل‌های نقدی قرار دارد.

همان‌طور که گفته شد، شمار زیادی از سرمایه‌گذاران در ماه‌های اخیر سرمایه خود را به یک استیبل‌کوین منتقل کرده‌اند و یکی از این استیبل‌کوین‌ها UST بود. سرمایه‌گذاران خرد که به دنبال راهی برای تضمین امنیت سرمایه‌های خود بودند، به این نتیجه رسیدند که می‌توانند به استیبل‌کوین UST بیشتر اعتماد کنند. اما دلایل دیگری نیز برای انتخاب UST وجود داشته است. به عنوان مثال، برخی از پروتکل‌ها نرخ بهره تقریباً 20 درصدی را برای سپرده گذاری و قفل کردن UST ارائه می‌کردند. از این رو، علاقه آشکاری در کاربران برای نگهداری UST وجود داشت.

سقوط بازار و تأثیر LUNA بر اکوسیستم ترا
در بخش قبل دلیل روی آوردن بازار به استیبل‌کوین‌ها را توضیح دادیم. اما این چه ارتباطی با LUNA دارد؟ همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم، UST یک استیبل‌کوین قابل برنامه ریزی بود. هر بار که کاهش عرضه در UST اتفاق می‌افتاد (به دلیل تقاضای پایین)، سرمایه‌ها به توکن‌های LUNA تبدیل می‌شد.

این بدان معناست که کاربران می‌توانستند توکن‌های UST خود را بازخرید کنند (سوزاندن UST) و توکن‌های LUNA (تولید LUNA) دریافت کنند.

این فرآیند در بخش قبلی این مقاله توضیح داده شده بود:

«اگر قیمت UST به زیر 1 دلار کاهش یابد، در این صورت عرضه UST کاهش خواهد یافت (تبدیل به LUNA). این کاهش عرضه این امکان را برای UST فراهم می‌کند تا به سطح قیمت قبلی خود یعنی 1 دلار بازگردد. اگر قیمت UST به بالای 1 دلار برسد، شبکه به سادگی عرضه UST را افزایش می‌دهد تا ارزش آن یک بار دیگر به 1 دلار برسد.»

زمانی که بازار شروع به سقوط کرد، بر LUNA فشار وارد شد. هولدرهای LUNA به سمت استیبل‌کوین‌ها (نه لزوماً UST بلکه به طور کلی استیبل‌کوین‌ها) حرکت کردند. این امر قیمت LUNA را دچار افت شدید کرد. علی‌رغم تقاضای بالا برای UST و استیبل‌کوین‌ها، بسیاری از کاربران شاهد کاهش قیمت LUNA بودند و تصمیم گرفتند پول خود را از UST خارج کنند و به جای آن توکن‌های LUNA دریافت کنند (که می‌توان آن‌ها را به ارزهای فیات یا سایر استیبل‌کوین‌های دارای پشتوانه فیات تبدیل کرد).

این وضعیت منجر به تولید توکن‌های جدید LUNA به منظور حفظ قیمت یک دلاری UST شد؛ و واضح است که با شکست مواجه شد.

قیمت UST

همان‌طور که در نمودار بالا می‌بینید، UST در تاریخ 9 ماه می پیوند خود را در برابر دلار آمریکا (USD) از دست داد و قیمت UST به حدود 0.65 دلار کاهش پیدا کرد. به لطف انتشار توکن‌های جدید LUNA و کاهش عرضه UST، امکان افزایش قیمت به 0.94 دلار وجود داشت. به نظر می‌رسید 10 می روز کاملاً مثبتی برای UST و LUNA باشد و نشان می‌داد که سیستم الگوریتمی پشت این استیبل‌کوین با وجود نوسانات اخیر در بازار مطابق انتظار کار می‌کند.

همچنین شایان ذکر است که سوداگری روی UST افزایش یافته بود. معمولاً استیبل‌کوین‌ها فرصت آربیتراژ (کسب سود از اختلاف قیمت یک رمزارز در دو صرافی مختلف با خرید و فروش آن) عالی را برای معامله‌گرانی که قصد ریسک داشتند، ارائه می‌دهند. اما همه چیز طبق برنامه پیش نرفت. با وجود رشدی که در 10 می مشاهده شد، بازار به سقوط خود ادامه داد.

قیمت UST

همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌کنید، قیمت UST قادر به حفظ قیمت خود نبود. در واقع، این رمزارز به زیر 0.06 دلار سقوط کرد. دیگر قیمت ثابت از دست رفته بود و تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران پس انداز خود را از دست دادند زیرا نتوانستند سرمایه خود را به موقع از این پروژه خارج کنند.

اما چه اتفاقی برای لونا افتاد؟ LUNA نیز سقوط کرده است. به منظور حفظ قیمت ثابت یک دلاری UST، عرضه کل LUNA ر به فلک کشید. می‌توانید حدس بزنید چه اتفاقی می‌افتد وقتی که عرضه یک دارایی افزایش می‌یابد و تقاضا برای آن کاهش می‌یابد؟ قیمت به سادگی به صفر رسید و باعث ایجاد تورم شدید در اکوسیستم LUNA شد.

در تاریخ 5 می، قیمت LUNA به 85 دلار افزایش یافت. فراموش نکنیم که این رمزارز به بالاترین قیمت خود یعنی 120 دلار هم رسید. در تاریخ 9 می، تنها چهار روز پس از رسیدن به قیمت 85 دلار، LUNA به 60 دلار کاهش یافت. این کاهش 30 درصدی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال طبیعی بود.

در تاریخ 10 می، لونا به ریزش خود ادامه داد و به 30 دلار رسید. 50 درصد کمتر از روز قبل. در تاریخ 12 می، قیمت لونا به زیر 0.01 دلار کاهش یافت و در عرض تنها یک هفته بیش از 99.99 درصد کاهش یافت. این یکی از بدترین سقوط‌ها در تاریخ بازار ارزهای دیجیتال بود. تنها چند رمزارز چنین نوسانی را تاکنون تجربه کردند بودند، از جمله پروژه کلاه‌برداری بیت کانکت (BitConnect -BCC).

نمودار LUNA:

LUNA Price

قیمت لونا

پیامدهای سقوط لونا برای بازار ارزهای دیجیتال
نظرات متعددی در مورد LUNA، Terra، UST و کل بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که این اتفاق ضروری بود و بنیان‌گذار پروژه LUNA باید مسئولیت اتفاقاتی که برای کل این اکوسیستم رخ داده را بر عهده بگیرد.

با توجه به این سقوط قیمت، بحث‌های زیادی در مورد اینکه دولت ها باید مقرراتی برای کنترل استیبل‌کوین‌ها و سایر ارزهای دیجیتال وضع کنند، وجود داشته است. واضح است که سرمایه‌گذاران تحت تأثیر سقوط LUNA و UST قرار گرفته‌اند، اما آیا مقررات برای محافظت از معامله گران خرد ضروری است؟

می‌توان باور داشت که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران VC که در LUNA سهم داشتند، قبل از ورشکستگی این پروژه، بازار را ترک کردند. معمولاً سرمایه‌گذارانی که بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند، افرادی هستند که پس‌اندازهای خود و پولی که توانایی از دست دادن آن را ندارند را سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در همین اثنا، به دلیل اتفاقاتی که برای اکوسیستم ترا رخ داد، بیت‌کوین و دیگر رمزارزها نیز به عنوان ارزهای بی‌ثبات و کلاه‌برداری مورد حمله قرار گرفته‌اند. با این حال، آنها نمی‌خواهند تفاوت بین بیت‌کوین و لونا را بپذیرند. بیت‌کوین بیش از ده سال است که فعالیت می‌کند و بدون هیچ هک، سو استفاده یا حمله‌ای به بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان تبدیل شده است.

در مقابل، این یک فرصت عالی برای مؤسسات مالی سنتی بود تا با مقایسه بیت‌کوین با LUNA و تعمیم دادن آن به کل اکوسیستم کریپتو، به بیت‌کوین حمله کنند. کلاه‌برداری (Scam) سال‌هاست که وجود دارد و فقط به بازار ارزهای دیجیتال محدود نیست. با توجه به نوآوری بزرگی که در این بازار اتفاق می‌افتد، پروژه‌های شکست‌خورده زیادی وجود خواهد داشت. این چیز عادی است، با این حال، ما باید به فکر افرادی باشیم که تحت تأثیر فروپاشی اکوسیستم ترا قرار گرفته‌اند.

ما این مقاله را با توضیح در مورد اتفاقی که برای LUNA افتاد و خلاصه‌ای از آنچه کاربران با استیبل‌کوین‌ها انجام دادند، آغاز کردیم. اساساً، آنها سرمایه خود را از رمزارزها خارج و به استیبل‌کوین‌ها تزریق کردند. استیبل‌کوین‌ها معمولاً محلی امن برای سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند از نوسانات اجتناب کنند. در برخی موارد، سرمایه‌گذاران پول بیشتری در استیبل‌کوین‌ها نسبت به رمزارزهای دیگر دارند، چون طبیعتاً فکر می‌کنند که قیمت آنها ثابت است و تغییر نمی‌کند.

با اتفاقی که برای LUNA و UST افتاد، پی بردیم که سرمایه‌گذاران بسیاری وجود داشتند که روی UST به عنوان یک ارز پایدار حساب باز کرده بودند. آنها به ثبات UST برای متوقف کردن ضررهای خود در بازار در حال سقوط نیاز داشتند. در این مورد، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خرد UST تحت تأثیر یک پروژه مخاطره‌آمیز قرار گرفته‌اند.

به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید پول خود را در کجا سرمایه‌گذاری می‌کنید. اگر ندانید دارید چه کار می‌کنید، سرمایه خود را از دست می‌دهید. از این رو، مشکلی که برای LUNA و UST پیش آمد، در سال‌های آینده تأثیر عمیقی در بازار خواهد داشت.

نکته دیگری که ارزش توجه دارد این است که وقتی پروژه‌هایی مانند LUNA با شکست مواجه می‌شوند، سر و صدای کمتری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. پروژه‌هایی که پس از یک روند نزولی پابرجا می‌مانند، نسبت به پروژه‌هایی که در طول یک بازار صعودی هیجان زیادی را تجربه کردند و سپس نتوانستند به عنوان یک پروژه قابل اعتماد باقی بمانند، معمولاً راه‌حل‌ها و خدمات بهتری را به کاربران ارائه می‌دهند.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که بازار ارزهای دیجیتال روی پروژه‌های جدید تمرکز کند و به ساخت پروژه‌هایی که اکوسیستم را به چیزی که حتی بهتر از قبل بود تبدیل می‌کنند، ادامه دهد. درس گرفتن از اشتباهات برای حرکت به سمت یک آینده بهتر مهم است.

گام‌های بعدی – چه اتفاقی برای LUNA و UST خواهد افتاد؟
پس از وضعیتی که هم ترا (LUNA) و هم UST را تحت تأثیر قرار داد، پیشنهادات مختلفی برای حل این موضوع و حرکت رو به جلو ارائه شده است. یکی از طرح‌هایی که توسط دو کوان (Do Kwon)، بنیان‌گذار LUNA و UST پیشنهاد شده است، طرح پیشنهادی شماره 1623 با هدف تغییر نام شبکه موجود به ترا کلاسیک ((Terra Classic با توکن لونا کلاسیک (LUNC) و یک بلاکچین جدید با نام ترا و توکن لونا (LUNA) است.

لذا طرح پیشنهادی این است که این شبکه با یک توکن جدید LUNA که با یک اسنپ شات (Snapshot) در 27 می 2022 در بلاک 7790000 متولد می‌شود، فورک (منشعب) شود. این به شبکه اجازه می‌دهد تا یک پروژه جدید را آغاز کند و با کامیونیتی خود رو به جلو حرکت کند.

با وجود این طرح پیشنهادی، کامیونیتی ارزهای دیجیتال مخالفت زیادی ابراز نموده و از دو کوان خواسته‌اند تا کناره گیری کند و این کامیونیتی را ترک کند. تاکنون 230 میلیون رأی داده شده که 61 درصد به این طرح رأی «مثبت»، 21.29 درصد ممتنع، 0.42 درصد رأی منفی و 16.61 درصد رأی «منفی با وتو» داده‌اند.

طرح پیشنهادی رسمی برای کمک به بازسازی شبکه ترا به شرح زیر است:

ساخت یک بلاکچین ترای جدید (Terra Chain) بدون استیبل‌کوین الگوریتمی. زنجیره قدیمی با نام ترا کلاسیک (Terra Classic) با توکن Luna Classic) LUNC) ایجاد خواهد شد و یک زنجیره جدید با نام ترا (Terra) با توکن لونا (LUNA) ایجاد خواهد شد و توکن LUNA در بین استیکرهای Luna Classic، هولدرهای Luna Classic، هولدرهای UST و توسعه دهندگان اپلیکیشنِ ترا کلاسیک ایردراپ خواهد شد. آدرس کیف پول TFL (terra1dp0taj85ruc299rkdvzp4z5pfg6z6swaed74e6) از لیست ایردراپ حذف خواهد شد و Terra به یک زنجیره کاملاً متعلق به کامیونیتی تبدیل خواهد شد.

اعتبارسنج‌های (validators) مختلفی وجود دارند که قدرت رأی متفاوتی دارند و جز بزرگ‌ترین اعتبارسنج‌های بازار محسوب می‌شوند. بسیار جالب است که ببینیم برای لونا و آینده آن چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا دو کوان کامیونیتی را ترک خواهد کرد یا برای بازیابی و بازسازی آن از نو تلاش خواهد کرد؟

آیا کامیونیتی پیشنهاد جدید را می‌پذیرد یا اذعان می‌کند که پروژه از بین رفته و آینده‌ای برای آن وجود ندارد؟ تولد دوباره اکوسیستم ترا بسیار دشوار به نظر می‌رسد. پس از حملات، کلاه‌برداری‌ها و سقوط‌هایی مانند این، تولد دوباره از خاکستر بسیار دشوار است.

منبع : usethebitcoin

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×