» اقتصاد » کاهش تولید نفت با توافق اوپک پلاس

کاهش تولید نفت با توافق اوپک پلاس

14 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز،اوپک پلاس در نشست اخیر خود با کاهش تولید نفت برای حمایت از قیمت ها موافقت کرد.

اوپک و متحدانش به رهبری روسیه روز دوشنبه با کاهش تولید نفت به منظور تقویت قیمت‌ها و جلوگیری از کاهش رشد اقتصادی موافقت کردند.

تولیدکنندگان نفت در ماه اکتبر تولید خود را 100 هزار بشکه در روز کاهش خواهند داد که تنها 0.1 درصد از تقاضای جهانی است و همچنین توافق کردند که می توانند در هر زمان که نیاز بود برای تعدیل تولید قبل از نشست برنامه ریزی شده بعدی یعنی در 5 اکتبر ملاقات کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

این تصمیم اساساً فقط باعث ثبات وضعیت موجود می شود زیرا اوپک شاهد نوسانات شدید قیمت نفت بوده است.

متیو هالند در Energy Aspects گفت: اوپک پلاس به علت نوسانات طولانی قیمت نفتو نقدینگی محدود و قرنطینه مجدد چین و همچنین عدم اطمینان در مورد توافق احتمالی آمریکا و ایران و تلاش برای ایجاد سقف قیمت نفت روسیه بسیار محتاط عمل می کند.

کاهش تولید نفت

عربستان سعودی، تولیدکننده بزرگ اوپک، ماه گذشته احتمال کاهش تولید را برای مقابله با کاهش قیمت نفت اعلام کرد.

قیمت نفت خام برنت از 120 دلار در ژوئن به حدود 95 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.
ترس از رکود اقتصادی در غرب و همچنین با افزایش احتمال عرضه نفت خام ایران به بازار در صورتی که تهران بتواند توافق هسته ای 2015 خود با قدرت های جهان احیا کند، دلایل اصلی کاهش قیمت نفت بوده است.
انتظار می‌رود در صورت کاهش تحریم‌ها، ایران یک میلیون بشکه در روز عرضه کند که یک درصد به تقاضای جهانی اضافه کند، اگرچه چشم‌انداز توافق هسته‌ای در روز جمعه چندان روشن به نظر نمی رسد.

با این حال، داده های بازار فیزیکی نشان می‌دهد که عرضه همچنان محدود است و بسیاری از کشورهای اوپک کمتر از اهداف خود تولید می‌کنند در حالی که تحریم‌های جدید غرب صادرات روسیه را تحت تاثیر قرار می دهد.

روسیه اعلام کرده است که عرضه نفت به کشورهایی که از ایده محدود کردن قیمت انرژی روسیه به دلیل درگیری نظامی خود در اوکراین حمایت می کنند را متوقف خواهد کرد.
در همین حال، تحویل گاز روسیه در اروپا بیشتر کاهش یافته است که خود باعث افزایش بسیار زیاد قیمت‌ها شده است.

منبع: خبرگزاری دویچه‌وله

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×