» اقتصاد » دو راهی چین و هند بر سر نفت روسیه

دو راهی چین و هند بر سر نفت روسیه

12 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، رئیس بخش انرژی اتحادیه اروپا از چین و هند دو خریدار اصلی نفت روسیه خواست تا از سقف قیمتی نفت روسیه حمایت کنند.

اتحادیه اروپا روز شنبه از چین و هند خواست تا به گروهG-7 برای اعمال محدودیت بر قیمت نفت روسیه بپیوندند.
آنها گفتند که این غیرمنصفانه است که کشورها در بحبوحه جنگ کرملین در اوکراین، درآمدهای اضافی به مسکو بپردازند.

کشورهای G-7 روز جمعه اعلام کردند که با طرحی برای تحمیل قیمت تعیین شده برای نفت روسیه موافقت کردند.

تبلیغات جام جهانی قطر

این تصمیم برای کاهش سودی که روسیه از فروش نفت به دست می آورد گرفته شده است و به عنوان یک اقدام تنبیهی دیگر علیه کرملین به دلیل حمله این کشور به اوکراین عمل می کند.
جزئیات نحوه عملکرد سقف قیمت هنوز در حال نهایی شدن است، اما تحلیلگران انرژی نگرانی هایی را در مورد این طرح، به ویژه در مورد اینکه آیا مصرف کنندگان کلیدی مانند چین و هند به آن ملحق خواهند شد یا خیر، مطرح کرده اند.

چین و هند پس از تهاجم مسکو به اوکراین، خرید نفت روسیه را افزایش داده اند و از تخفیف خرید بهره مند شده اند.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اروپا، در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه اروپا انتظار دارد چین و هند در مورد سقف قیمت پیشنهادی کمک کنند یا خیر؟
گفت: من فکر می کنم که آنها باید این کار را انجام دهند.

سیمسون در گفتگو با CNBC در حاشیه نشست انرژی G-20 در اندونزی گفت: چین و هند “مایل به خرید محصولات نفتی روسیه هستند در حالی که بهانه می گیرند که این برای امنیت عرضه آنها مهم است. اما پرداخت درآمدهای مازاد به روسیه ناعادلانه است.

سیمسون گفت:تعیین یک سقف به خریدارانی که به تحریم‌های ما نپیوسته‌اند هم این فرصت را می‌دهد که نفت را با قیمتی منصفانه دریافت کنند، قیمتی که عامل جنگ اضافه نمی‌شود.

به گزارش رویترز، هفته گذشته ایالات متحده گفت که مذاکرات سازنده ای با هند در این مورد داشته است، در حالی که چین در ماه ژوئیه گفته بود که سقف قیمت “مسئله ای بسیار پیچیده” است.
انتظار می رود سقف قیمت قبل از اوایل سپتامبر آماده شود، زمانی که تحریم های اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام روسیه از طریق دریا آغاز شود. اما گردانندگان بازار همچنان منتظر جزئیات بیشتر در مورد سطح دقیق سقف هستند.

سقف قیمت اولیه بر اساس طیفی از ورودی های فنی تعیین می شود و توسط یک مجمع به طور کامل قبل از اجرا در هر حوزه تصمیم گیری می شود.
گروهG-7 در بیانیه ای مشترک گفت: سقف قیمت به صورت شفاف وکامل به اطلاع عموم خواهد رسید.

مسئول سیاست انرژی اتحادیه اروپا نگفت چه زمانی جزئیات نهایی ارائه خواهد شد، اما افزود که کار فنی در حال بررسی مدت هستند.
او گفت: «ما تحت فشار زمانی زیادی هستیم،» و افزود که این معمولاً به این معنی است که چنین اقداماتی ممکن است در طولانی مدت حاصل شود.

قطع جریان گاز

روسیه گفته است که به کشورهایی که محدودیت قیمتی اعمال می کنند، نفت نمی فروشد. علاوه بر این، در پی اعلام G-7، غول انرژی دولتی روسیه گازپروم گفت که به دلیل مشکلات فنی، جریان از طریق خط لوله نورد استریم 1 را از سر نمی گیرد.

خط لوله نورد استریم 1 که روسیه و آلمان را از طریق دریای بالتیک وصل می کند، قرار بود روز شنبه پس از سه روز کار فنی بازگشایی شود.
مقامات اروپایی از روسیه به دلیل استفاده از گاز به عنوان سلاح جنگی انتقاد کرده اند، اتهامی که کرملین آن را رد می کند. در همین حال، برخی از تحلیلگران بازار همچنان سوالاتی را در مورد اینکه آیا سقف قیمتی در کاهش درآمدهای نفتی روسیه موثر خواهد بود، مطرح می کنند.
کریس ویفر، مدیر اجرایی Macro-Advisory گفت: تاثیر اصلی سقف قیمت نفت G-7 تغییر رقابت اقتصادی از اروپا به هند، ترکیه، چین و سایر کشورهای آسیایی خواهد بود.
وی افزود: روسیه به کشورهای به اصطلاح غیردوست غربی نفت نخواهد فروخت، اما به فروش نفت به کشورهای آسیایی با قیمتی کمتر نسبت به قیمت جهانی ادامه خواهد داد.

به گزارش خبر گزاری سی‌ان‌ان بیزینس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×