» آرشیو اخبار » چشم‌انداز کاهش نرخ بهره، عامل افزایش تقاضای بازار طلا
طلا

چشم‌انداز کاهش نرخ بهره، عامل افزایش تقاضای بازار طلا

19 دی 1401 5

قیمت طلا در روز دوشنبه افزایش یافت، زیرا معامله‌گران آتی بر این اساس قیمت‌گذاری کرده‌اند که فدرال رزرو در جلسه اول فوریه به جای 50 واحد، نرخ‌ها را 25 واحد افزایش خواهد داد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت طلا در روز دوشنبه افزایش یافت، زیرا معامله‌گران آتی بر این اساس قیمت‌گذاری کرده‌اند که فدرال رزرو در جلسه اول فوریه به جای 50 واحد، نرخ‌ها را 25 واحد افزایش خواهد داد.

معاملات آتی طلای مربوط به روز دوشنبه در حال افزایش است و درست زیر بالاترین رقم هشت ماهه که در اوایل جلسه ثبت شده بود، قرار دارد. این حرکت قیمت با بازدهی پایین‌تر خزانه‌داری آمریکا و ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا حمایت می‌شود. هر دوی آنها تحت فشار سرمایه‌گذارانی هستند که مسیر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را برای مابقی سال 2023 متعادل و کمتر تهاجمی می‌دانند.

در ساعت 07:50 به وقت گرینویچ، معاملات طلای آتی کومکس (Comex) تحویل فوریه به 1878.90 دلار رسید، که 9.20 دلار یا 0.49 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در روز جمعه، سهام صندوق طلای SPDR (GLD) به 173.70 دلار رسید که 3.18 دلار یا 1.86 درصد افزایش داشت.

تبلیغات جام جهانی قطر

افزایش قیمت طلا با بازدهی خزانه‌داری، و کاهش ارزش دلار آمریکا

بازدهی خزانه‌داری روز جمعه کاهش یافت، زیرا آمارهای اقتصادی منتشر شده کاملاً بر روند معاملاتی سرمایه‌گذاران اثر گذاشته و معامله‌گران پیامدهای این آمارها را بر چرخه تصمیمات فدرال رزرو ارزیابی کردند.

حقوق و دستمزدهای بخش غیرکشاورزی ماه دسامبر به 223,000 افزایش یافت که بالاتر از میزان تخمین زده شده توسط داوجونز به میزان 200,000 نفر بود. این در حالی است که نرخ بیکاری به 3.5 درصد کاهش یافت، این مقدار به میزان 0.2 درصد کمتر از حد انتظار بود.

طلا

علاوه بر این، رشد دستمزدها کمتر از حد انتظار بود که نشان می‌دهد که فشارهای تورمی ممکن است تضعیف شود. میانگین درآمد ساعتی در این ماه 0.3 درصد افزایش یافت، که نسبت به سال قبل 4.6 درصد افزایش نشان می‌دهد. برآوردهای مربوطه برای رشد 0.4 درصد و 5 درصد بود.

بازده اوراق قرضه زمانی بیشتر کاهش یافت که شاخص مدیران خرید غیر تولیدی (ISM) در روز جمعه نشان داد که میزان تولید کاهش یافته است. و این نشانه‌ای از آن است که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو ممکن است عامل رکود و کاهش رشد اقتصادی شده باشد.

کاهش بازدهی خزانه‌داری همچنین دلار آمریکا را به سرمایه‌گذاری کمتر جذاب تبدیل کرد. دلار ضعیف‌تر باعث افزایش تقاضای خارجی برای شمش دلاری می‌شود.

آیا فدرال رزرو می‌تواند نرخ بهره را کم کند؟

بر طبق صحبت‌ها و مصاحبه‌های اعضای فدرال رزرو، این بانک می‌تواند نرخ بهره را کاهش دهد. رافائل بوستیک (رئیس فدرال رزرو آتلانتا)، روز جمعه گفت آخرین آمارهای مشاغل ایالات متحده نشان می‌دهد که فدرال رزرو در ادامه می‌تواند میزان افزایش نرخ بهره را تا یک چهارم درصد کاهش دهد. توماس بارکین (رئیس فدرال رزرو ریچموند) نیز گفت که بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا باید به سوی کاهش میزان افزایش نرخ بهره قدم بردارد تا از میزان آسیب پذیری اقتصاد کاسته شود.

چشم انداز کوتاه مدت

معاملات آتی طلا روز دوشنبه افزایش یافت، زیرا معامله‌گران آتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری فدرال رزرو بر این مبنا در بازارها سرمایه‌گذاری کردند که فدرال رزرو در پایان نشست دو روزه خود در 1 فوریه پس از آمارهای روز جمعه، نرخ بهره را 25 واحد افزایش خواهد داد. افزایش 25 واحدی در حال حاضر به عنوان یک احتمال 73 درصد در نظر گرفته می‎‌‌شود. این احتمال قبلاً 54 درصد در نظر گرفته شده بود، با این تفاسیر و در حال حاضر احتمال افزایش 50 واحدی نرخ بهره به 27 درصد رسیده است.

از آنجا که قرار است پاول (رئیس فدرال رزرو) روز سه‌شنبه سخنرانی کند، معامله‌گران می‌بایست کمی محتاط باشند. یکی دیگر از آمارهای موثر بر بازار، آمار تورم مصرف کننده آمریکا می‌باشد، این آمار قرار است روز پنجشنبه منتشر شود. بنابراین باید منتظر باشیم، ببینیم انتشار این گزارش چه اثری بر بازار طلا، نفت و سایر بخش ها خواهد داشت.

انتظار می‌رود این گزارش نشان دهد که قیمت‌های اصلی ماه دسامبر بدون تغییر بوده، در حالی که قیمت‌های اصلی 0.3 درصد افزایش یافته است. انتشار آمار بهتر از حد انتظار می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×