» آرشیو اخبار » چرا مرج ناجی مقیاس پذیری اتریوم نخواهد بود؟
چرا به روزرسانی مرج مشکل مقیاس پذیری اتریوم را حل نمی‌کند؟

چرا مرج ناجی مقیاس پذیری اتریوم نخواهد بود؟

11 شهریور 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، آپدیت مرج با ترکیب لایه‌های اجرا و اجماع شبکه اتریوم، این بلاکچین را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر می‌دهد.

 

علی‌رغم باور رایج، مرج مشکل مقیاس‌ پذیری اتریوم را حل نخواهد کرد

 

تبلیغات جام جهانی قطر

این به روزرسانی که قرار است در این ماه اتفاق بیفتد، بزرگ‌ترین تغییر اتریوم تا به امروز است. پس از نهایی شدن آن، اتریوم از طراحی اولیه بیت کوین دور خواهد شد و وارد عصر جدیدی از فناوری بلاکچین خواهد شد.

علیرغم اینکه مرج (Merge) یک تغییر بزرگ است، اما این به روزرسانی بر عملکرد اصلی اتریوم تأثیری نخواهد گذاشت. تصورات غلط رایجی وجود دارد که مرج سرعت تراکنش را افزایش می‌دهد یا کارمزدها را کاهش می‌دهد – اما هیچ‌کدام از این‌ها قرار نیست اتفاق بیفتد، بلکه تغییراتی بزرگتر مربوط به مکانیسم اجماع و توکنومیک این شبکه قرار است رخ دهد. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به آنچه که مرج انجام خواهد و نخواهد داد.

 

مرج روی چه چیزهایی تاثیر خواهد داشت؟

مرج اتریوم را از مکانیسم اثبات کار به مکانیسم اجماع اثبات سهام منتقل می‌کند. این به روزرسانی با ادغام این دو لایه اتفاق می‌افتد، از این رو این آپدیت مرج  (به معنی ادغام) نامیده شده است. مرج  لایه اجرایی فعلی (که از اثبات کار استفاده می‌کند) را با یک لایه اجماع جدید به نام بیکن چین (Beacon Chain) ادغام می‌کند.

زمانی که این اتفاق بیفتد، بلاک چین اتریوم به صورت عادی به کار خود ادامه می‌دهد، اما در عوض با مکانیزم اثبات سهام اجرا می‌شود.

اتریوم در نتیجه این ادغام چند تغییر را تجربه خواهد کرد. یکی از این تغییرات در مدل امنیتی شبکه خواهد بود. با انتقال به مکانیزم اثبات سهام، اتریوم دیگر توسط ماینرهایی با رایانه‌های قدرتمند که محاسبات پیچیده را حل می‌کنند، ایمن نخواهد شد. بلکه اعتبارسنج‌ها با سپرده‌گذاری (استیک کردن) توکن‌های اتر (ETH) امنیت شبکه را تأمین خواهند کرد. بنابراین، ارزش اقتصادی ETH های سپرده‌گذاری شده نقش تأمین امنیت بلاکچین را ایفا می‌کند.

پس از مرج، اعتبارسنج‌ها (و نه ماینرها) مسئول تراکنش‌های اتریوم خواهند بود. اعتبارسنج‌ها (Validators) کسانی هستند که ترتیب اسلات ها (اصطلاح جدید برای بلوک‌ها پس از انتقال شبکه به اثبات سهام) را پس از اجرای مرج  تعیین می‌کنند.

با خارج شدن ماینرها از صحنه، انتظار می‌رود ردپای کربن اتریوم کاهش یابد. اعتبارسنج‌ها نیازی به استفاده از رایانه‌های قدرتمندی که انرژی زیادی مصرف می‌کنند نخواهند داشت. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود که مصرف انرژی اتریوم بیش از 99 درصد کاهش یابد.

مرج همچنین بر نرخ انتشار اتر (ETH) تأثیر خواهد گذاشت. این رویداد باعث کاهش انتشار ETH جدید تا حدود 90 درصد می‌شود. شبکه همچنین به سوزاندن توکن‌ها در هر تراکنش ادامه خواهد داد. اگر کارمزدهای شبکه به اندازه کافی بالا باشد، این یعنی می‌تواند سالانه تعداد توکن‌های بیشتری را نسبت به کارمزدهایی که صادر می‌کند بسوزاند و در نتیجه یک شبکه ضدتورمی ایجاد می‌شود.

 

چرا مرج مقیاس پذیری شبکه را افزایش نمی‌دهد؟

مرج به هیچ وجه بر مقیاس پذیری اتریوم تأثیر نمی‌گذارد، زیرا این خارج از حیطه این به روزرسانی است. مرج ظرفیت بلاک چین اتریوم را افزایش نمی‌دهد. به این ترتیب، هیچ تغییری در سرعت شبکه یا کارمزد تراکنش‌ها در لایه پایه ایجاد نخواهد کرد. مرج فقط پروتکل اجماع حاکم بر شبکه را تغییر می‌دهد.

در طول این سال‌ها، ثابت شده که حل مشکل مقیاس پذیری برای بلاک چین‌ها دشوار است. این امر به دلیل یک مفهوم به نام پارادوکس بلاکچین یا  معضل سه‌گانه بلاکچین است. این پارادوکس سه جنبه دارد: مقیاس پذیری، غیرمتمرکز بودن و امنیت. این معضل سه‌گانه استدلال ساده‌ای دارد. امکان بهینه‌سازی هر سه مورد به‌طور هم‌زمان وجود ندارد. بهینه‌سازی یک یا دو مورد به هزینه مورد سوم تمام می‌شود.

بلاک چین‌های قدیمی‌تر مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین و حتی اتریوم، با اجرای فول نودها (Full Nodes) توسط اکثریت فعالان شبکه کار می‌کنند. فول نودها هر تراکنش در شبکه را تأیید می‌کنند و تاریخچه کامل زنجیره را ذخیره می‌کنند. آنها معمولاً امنیت و عدم تمرکز بالایی دارند اما مقیاس پذیر نیستند. بیت کوین فقط می‌تواند حدود پنج تراکنش در ثانیه را پردازش کند. ظرفیت اتریوم بین 13 تا 20 تراکنش در ثانیه است.

بلاک چین‌های جدیدتر مانند اولانچ ((Avalanche، سولانا (Solana)، فانتوم (Fantom) و زنجیره هوشمند بایننس  (Binance Smart Chain) از این روش استفاده نمی‌کنند. آنها در عوض به تعداد محدودی از گره ها متکی هستند که مسئول پردازش تراکنش‌ها هستند.

کاربران این شبکه‌ها باید اطمینان داشته باشند که این گره ها به درستی کار می‌کنند. چنین زنجیره‌هایی سرعت تراکنش بالا و هزینه نسبتاً پایینی دارند، به عنوان مثال، فانتوم (FTM) می‌تواند 25000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند.

بنابراین، آنها مقیاس پذیر هستند، اما آن‌قدرها غیرمتمرکز نیستند. جدا از اینکه شبکه‌های آن‌ها غیرمتمرکز نیست، ممکن است دچار تورم شده و بسیار گران شوند و در نتیجه اجرای آن‌ها دشوار شود. آنها همچنین می‌توانند منجر به اسپم spam)) شوند، عاملی که چند بار باعث قطعی و از کار افتادن بلاک چین سولانا شده است.

اتریوم برای حل مشکل مقیاس پذیری خود مسیر متفاوتی را طی می‌کند. توسعه دهندگان اتریوم به جای اینکه یک لایه پایه بزرگ و شلوغ همه کارها را انجام دهد، می‌خواهند از طریق سیستمی از لایه‌های متعدد به مقیاس‌پذیری دست یابند. اتریوم این کار را با تقسیم بلاکچین به چندین بخش انجام خواهد داد. بخش اول این استراتژی در حال حاضر در حال انجام است، اما هنوز روزهای اول است و می‌توانیم بعد از مرج، انتظار پیشرفت بیشتری را در هر دو جبهه داشته باشیم.

با مقیاس پذیر تر کردن شبکه، تعداد تراکنش‌هایی که اتریوم می‌تواند در ثانیه پردازش کند افزایش می‌یابد و هزینه استفاده از شبکه کاهش می‌یابد.

مقیاس پذیری اتریوم

چه زمانی اتریوم مقیاس پذیرتر خواهد شد؟

دو روش اصلی وجود دارد که اتریوم با اتخاذ آن مقیاس پذیر تر خواهد شد. روش اول گسترش آن به صورت عمودی از طریق یک سیستم چند لایه (مثل Arbitrum، Optimism و zkSync) و روش دوم از طریق تکنیکی به نام شاردینگ (Sharding) به صورت افقی.

این لایه‌ها از رول آپ (rollups)  استفاده می‌کنند که نوعی فناوری  افزایش مقیاس پردازش است. رول آپ‌ها به این لایه‌ها اجازه می‌دهند تا صدها تراکنش را به شکل یک دسته تراکنش پردازش کنند و سپس برای اجرای نهایی به زنجیره اصلی اتریوم ارسال شوند. شبکه‌های لایه 2 با استفاده از رول آپ‌ می‌توانند تا 4000 تراکنش در ثانیه را با کسری از هزینه در مقایسه با شبکه اصلی اتریوم پردازش کنند.

پس از آپدیت مرج یک ارتقای دیگر به نام سرج (The Surge) اجرا خواهد شد. این آپگرید “شاردینگ” را معرفی می‌کند و با تقسیم شبکه به زنجیره‌های کوچک‌تر به نام “شارد” (Shard) به افزایش مقیاس پذیری اتریوم کمک می‌کند. انتظار می‌رود شاردینگ مقیاس پذیری اتریوم را تا 100هزار تراکنش افزایش دهد. این فناوری احتمالاً در سال 2023 اجرایی خواهد شد.

سه ارتقای دیگر هم بعد از سرج ارائه خواهند شد، ورج  (The Verge)، پرج (The Purge) و اسپلرج  The) Splurge). این آپگریدها با کاهش فضای حافظه مورد نیاز برای اعتبارسنج‌ها، به بهینه‌سازی ذخیره‌سازی داده‌ها در اتریوم کمک می‌کنند. بهینه‌سازی داده‌ها به کاهش ازدحام شبکه در اتریوم کمک می‌کند.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: theblock

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×