» آرشیو اخبار » پیش بینی و تحلیل هفتگی نفت خام
بازار نفت خام

پیش بینی و تحلیل هفتگی نفت خام

17 آبان 1401 4

آمار تورم اکتبر روز پنجشنبه 12 نوامبر منتشر می شود. اگر داده‌های CPI بالاتر از حد انتظار باشد، دلار تقویت شده و افزایش قیمت نفت خام محدود خواهد شد. 

به گزارش واحد ترجمه و تحلیل گذارنیوز، در صورتی که آمار «شاخص قیمت مصرف کننده» (CPI) کمتر از مقادیر پیش بینی شده باشد، در این صورت دلار آمریکا تضعیف شده و همین موضوع بر تقاضای نفت خام مبتنی بر دلار(تقاضای نفت ارزهای خارجی) اثر خواهد گذاشت.

هفته گذشته دلار آمریکا (به عنوان بزرگترین عامل موثر بر قیمت نفت خام) در نتیجه گمانه زنی های مبنی بر احتمال کاهش سرعت افزایش نرخ بهره آمریکا کاهش یافته، و همین موضوع بازارهای نفت خام را کاملا تحت تاثیر قرار داد.

حرکت قیمتی نفت خام، تایید کننده همبستگی قوی بین نفت و دلار از ماه مارس است. از سوی دیگر نشان می دهد، در صورتی که فدرال رزرو تصمیم بگیرد سرعت افزایش نرخ بهره را کم کند، شاخص ارزش دلار کاهش یافته و به این ترتیب قیمت نفت مجددا به سطح روانی 100 دلار نزدیک خواهد شد.

تبلیغات جام جهانی قطر

از سوی دیگر، هفته گذشته، «نفت خام وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) در رنج 92.61 دلار قرار گرفت و به میزان 4.71 دلار یا 5.36 درصد افزایش یافت. از سوی دیگر نفت خام برنت نیز معاملات خود را در سطح 98.57 دلار به پایان رسانید که 4.80 دلار یا 5.12 درصد افزایش را نشان می دهد.

شاید مهمترین عامل این افزایش قیمت در بازارها، انتشار اخبار کاهش محدودیت های کووید چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان باشد. چرا که این تصمیم به طور مستقیم بر تقاضای نفت خام جهانی اثر گذار خواهد بود. همان طور که قبلا بارها گفته شده است، در حال حاضر سطح عرضه و تقاضای جهانی نفت خام در یک راستا قرار دارند. بنابراین هر گونه افزایش تقاضای نفت خام، می تواند به طور کاملا بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.

خبر احتمال افزایش تقاضای چین با خبر کاهش ذخایر نفت خام آمریکا حمایت شد، که نشان داد با توجه به کاهش 2 میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک، شرایط در سمت عرضه نفت سخت تر خواهد شد.

کاهش ارزش دلار؛ عامل افزایش تقاضای نفت خام دلاری

نفت خام «وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) و برنت روز جمعه، پس از انتشار گزارش افزایش بیش از حد انتظار نرخ بیکاری ماه اکتبر، افزایش یافتند. این نشان می دهد که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو ممکن است بر بازار کاری تأثیر بگذارد، که سیاست گذاران معتقدند در نهایت تورم را پایین می آورد.

با این حال، برخی معتقدند که فدرال رزرو ممکن است بخواهد قبل از دستور کاهش نرخ افزایش بهره، به یک روند مشخص برسد. با این حال، گزارش تورم مصرف‌کننده  (CPI) 11 نوامبر (19 آبان)، می‌تواند در تعیین اینکه آیا فدرال رزرو عقب نشینی می‌کند یا به سیاست جنگ طلب خود ادامه می دهد، کمک کند.

پیش بینی بازار نفت خام

چشم انداز هفتگی بازار نفت خام

انتظار می‌رود که بازار در هفته پیش رو تحت تاثیر کاهش عرضه اوپک پلاس و تحریم نفت روسیه، قرار گیرد. با این حال، برای تثبیت رالی به یک محرک نیاز دارد، که می تواند افزایش تقاضا از سوی پالایشگاه ها باشد. یکی دیگر از این موارد هم می تواند دلار ضعیف تر باشد.

بر اساس گزارش‌ها، انتظار می‌رود پالایشگاه‌های ایالات متحده به طور قابل‌توجهی تولید خود را افزایش دهند، در حالی که بزرگترین پالایشگاه خصوصی چین (ZPC) در حال افزایش تولید سوخت دیزلی است.

یکی دیگر از محرک های افزایش قیمت نفت، کاهش ارزش دلار آمریکا خواهد بود، که البته این عامل به نتیجه گزارش CPI بستگی دارد. معامله گران انتظار دارند این گزارش نشان دهد که تورم ایالات متحده در ماه اکتبر سالانه 7.9 درصد افزایش یافته است.

اگر داده‌های CPI بالاتر از حد انتظار باشد، دلار تقویت شده و افزایش قیمت نفت خام محدود خواهد شد.

مهمترین عامل موثر بر بازار در این هفته، محدودیت های کووید چین است. اگر چین تصمیم بگیرد به محدودیت های سخت کووید ادامه دهد، ممکن است سود بازارها محدود شود. با این حال، اگر چین حتی به کاهش محدودیت‌های COVID خود اشاره کند، ممکن است قیمت‌ها به شدت افزایش یابد.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×