» آرشیو اخبار » پلتفرم لایدو چیست؟ بررسی LIDO DAO
پلتفرم لایدو چیست؟ بررسی LIDO DAO

پلتفرم لایدو چیست؟ بررسی LIDO DAO

13 شهریور 1401 9

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، پلتفرم لایدو انجمنی است که خدمات استیکینگ مشارکتی را برای اتریوم ارائه می‌ دهد. پلتفرم لایدو به کاربران این امکان را می‌ دهد که بدون قفل کردن دارایی‌ها یا حفظ زیرساخت‌های استیکینگ، با استفاده از مجموعه‌ای از اعتبارسنج ها که به دقت بررسی شده‌اند، پاداش دریافت کنند.

سوالات متداول پیرامون لایدو

پلتفرم لیدو

یک- پلتفرم لایدو چیست؟

پلتفرم لایدو یک راه حل استیکینگ مشارکتی یا اصطلاحا Liquid Staking برای اتر 2.0  است که توسط ارائه دهندگان پیشرو در این صنعت پشتیبانی می‌ شود. لایدو به کاربران این امکان را می‌ دهد که اتر خود را بدون قفل کردن دارایی‌ها و در حالی که در فعالیت‌های آنچین (on-chain) مثل وام دادن شرکت می‌ کنند، به اشتراک بگذارند.

تبلیغات جام جهانی قطر

هدف این پروژه حل مشکلات اولیه در زمان استیک اتر 2.0 مثل عدم نقدشوندگی، ایستا بودن و دسترسی پذیری است که امکان مشارکت با هر مقدار اتر را جهت بهبود امنیت شبکه اتریوم ارائه می‌ دهد.

دو- پلتفرم لایدو چگونه کار می‌کند؟

هنگام استیکنگ با استفاده از پلتفرم لایدو، کاربران توکن‌های stETH را با نسبت یک-به-یک (1:1) دریافت می‌ کنند که نشان‌دهنده اترهای استیک شده ی آنها است. موجودی‌ های stETH را می توان مانند اتر معمولی برای کسب بازدهی و پاداش‌ های وام‌ دهی استفاده کرد. این موجودی‌ ها به‌ صورت روزانه بروزرسانی می‌شوند تا پاداش‌های استیکینگ را برای شما منعکس کنند. توجه داشته باشید که هنگام استیکینگ با استفاده از پلتفرم لایدو، هیچ داریی به صورت قفل شده و یا شرایطی حداقل به عنوان سپرده وجود ندارد.

هنگام استفاده از پلتفرم لایدو، کاربران به صورت واقعی پاداش استیکینگ را به صورت ایمن دریافت می‌ کنند که امکان مشارکت در ایمن سازی اتریوم را بدون خطرات مرتبط فراهم می‌ کند.

سه- لیکوئید استیکینگ یا استیکینگ مشارکتی چیست؟

پروتکل‌های استیکینگ مشارکتی به کاربران امکان می‌ دهد بدون قفل کردن دارایی‌ها یا حفظ زیرساخت‌های سنتی استیکینگ، پاداش خود را کسب کنند. کاربران می‌ توانند توکن‌هایشان را به پلتفرم واریز کنند و در ازای آن، توکن نقد قابل معامله را دریافت کنند.

قرارداد هوشمند کنترل شده توسط DAO این توکن‌ها را  به استیک می‌کنند. این کار با با استفاده از مشارکت کنندگان منتخب استیکینگ انجام می‌شود. از آنجایی که وجوه کاربران توسط DAO کنترل می‌شود، ارائه دهندگان خدمات استیکینگ هرگز به دارایی‌های کاربران به صورت مستقیم دسترسی ندارند.

چهار- توکن stETH چیست؟

stETH یک توکن است که اتر استیکینگ شده را در پلتفرم لایدو نشان می‌ دهد و ارزش سپرده اولیه را با پاداش تعیین شده ترکیب می‌ کند. توکن‌های stETH پس از واریز، مینت می‌شوند و هنگام بازخرید سوزانده می‌شوند. موجودی‌های توکن stETH به صورت 1:1 به اتریوم‌ هایی که توسط پلتفرم لایدو استیک شده اند، متصل می‌‌شوند. موجودی‌های متعلق به توکن stETH زمانی به روز می‌شوند که گزارش های اوراکل هر روز در حجم کلی استیک تغییر کنند.

توکن‌های stETH را می‌ توان به جای اتر مورد استفاده قرار داد و به شما این امکان را می‌ دهد که پاداش‌های استیکینگ اتر 2.0 را به دست آورید. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که می‌توانید از مزایایی مانند Yieldها یعنی سود و بازدهی قابل کسب در دیفای بهره ببرید.

5. توکن LDO چیست؟

توکن LDO یک توکن اتریوم است که حقوق حاکمیت را در پلتفرم Lido DAO ارائه می‌دهد. پلتفرم Lido DAO مجموعه‌ ای از پروتکل‌ های استیکینگ مشارکتی را کنترل می‌کند، در مورد پارامترهای کلیدی (مثلاً هزینه‌ ها) تصمیم گیری می‌ کند، و ارتقای پروتکل را برای اطمینان از کارایی و پایداری اجرا می‌ کند. با هولد کردن توکن LDO، به شخص حق رای در پلتفرم Lido DAO اعطا می‌شود. هر چه LDO بیشتری در قرارداد رای دهی (voting contract) کاربر قفل شود، قدرت تصمیم گیری رای دهنده بیشتر می‌شود.

6. امنیت لایدو چگونه تامین می‌شود؟

پلتفرم لایدو به چند دلیل یک راه حل امن برای استیکینگ مشارکتی است:

  • استفاده از DAO برای تصمیمات حاکمیتی و مدیریت فاکتورهای مربوط ریسک
  • اوپن سورس بودن و بررسی مستمر همه کدها.
  • کمیته منتخب و دسترسی به بهترین ولیدیتورها برای به حداقل رساندن ریسک.
  • استفاده از خدمات استیکینگ غیرحضانتی برای حذف ریسک طرف مقابل.

معمولاً شما هنگام استیک اتر در پلتفرم فقط یک اعتبارسنج را انتخاب می‌کنید. این موضوع بسیار خطرناک است زیرا اتر شما به دلایل مختلفی می تواند مورد جریمه قرار بگیرد. در پلتفرم لایدو، شما از اعتبارسنج‌های زیادی استفاده می‌کنید و ریسک خود را به حداقل می‌رسانید.

7. تفاوت بین استیکینگ انفرادی و استیکینگ مشارکتی چیست؟

اتریوم به زودی بزرگترین اقتصاد استیکینگ در فضای رمزارز خواهد بود. با این حال، اتر 2.0 جای خوبی برای استیکینگ شخصی نیست. دلایل متعددی برای این سخن وجود دارد. اصلی‌ ترین آنها این واقعیت است که در صورت مدیریت نادرست ریسک، جریمه‌ ها می‌ توانند بسیار شدید شوند. علاوه بر این، استیکینگ شخصی حداقل سپرده گذاری تعداد 32 سکه و قفل گذاری توکن را می‌ طلبد که دسترسی مجدد شما به آن اترها می‌ تواند سال‌ها طول بکشد.

از طریق استفاده از یک سرویس استیکینگ مشارکتی مانند پلتفرم لایدو، کاربران می‌ توانند این مشکلات را رفع نموده و از استیکینگ ایمن و غیرحضانتی با حمایت رهبران این صنعت بهرمند شوند.

پلتفرم لایدو چیست؟ بررسی LIDO DAO

8. ریسک های استیکینگ با پلتفرم لایدو چیست؟

تعدادی از ریسک های بالقوه در هنگام استیکینگ اتر در این پلتفرم با استفاده از پروتکل‌های استیکینگ مشارکتی وجود دارد.

  • امنیت قرارداد هوشمند

این خطر ذاتی وجود دارد که پلتفرم لایدو ممکن است دارای آسیب ‌پذیری یا باگ در قراردادهای هوشمند باشد. کد پلتفرم لایدو اوپن سورس است، ارزیابی شده و توسط یک برنامه گسترده “باگ بانتی” در جهت به حداقل رساندن این خطر پوشش داده شده است.

  • ریسک‌ های ساختاری اتر 2.0

پلتفرم لایدو بر روی یک فناوری در حال توسعه‌ی فعال ساخته شده است و هیچ تضمینی وجود ندارد که اتر 2.0 بدون خطا توسعه یافته باشد. هر گونه آسیب پذیری ذاتی اتر 2.0، خطر عدم جریمه شدن و همچنین خطر نوسانات مربوط به stETH را به همراه دارد.

  • ریسک پذیرش اتر 2.0

ارزش stETH حول پاداش های استیکینگ مرتبط با بیکن چین (beacon chain) اتریوم است. اگر اتر 2.0 نتواند به سطوح مورد نیاز پذیرش برسد، ممکن است نوسانات قابل توجهی در ارزش ETH و stETH داشته باشیم.

  • مدیریت ریسک کلیدی DAO

اتری که از طریق Lido DAO استیک می شود در چندین حساب نگهداری می‌شود. این حساب ها توسط یک طرح آستانه چند امضایی پشتیبانی می‌شوند تا ریسک حضانت را به حداقل برسانند. اگر امضاکنندگانی که در آستانه مشخصی قرار دارند، سهام کلیدی خود را از دست بدهند، یا حساب آن‌ها هک شود یا مورد کلاهبرداری قرار بگیرند، ریسک قفل شدن وجوه وجود دارد.

  • ریسک اسلشینگ (جریمه شدن)

اعتبارسنج های اتر 2.0 در معرض ریسک جریمه های استیکینگ هستند و در صورتی که این اعتبارسنج ها در کار خود با شکست مواجه بشوند، تا 100 درصد وجوه در معرض خطر است. برای به حداقل رساندن این ریسک، پلتفرم لایدو، اترها را در میان چندین اپراتور حرفه‌ای و معتبر نود با تنظیمات ناهمگن استیک می کند، و با کاهش اضافی در قالب بیمه‌ای که از سمت هزینه‌ های لایدو پرداخت می‌ شود، خدمات مورد نظر را ارائه می‌ دهند.

  • ریسک قیمت stETH

کاربران در معرض ریسک قیمت معاملاتی stETH قرار می‌ گیرند که کمتر از ارزش ذاتی است. این مساله به دلیل محدودیت‌ های خروج در پلتفرم لایدو است که آربیتراژ و بازارسازی بدون ریسک را غیرممکن می‌ سازد.

پلتفرم Lido DAO به منظور کاهش ریسک های مذکور و حذف کامل آنها تا حد امکان تحت هدایت و پوشش توسعه دهندگانش قرار می‌گیرد. با این وجود، همچنان ممکن است این خطرات وجود داشته باشند.

مترجم: محمدامین علی‌زاده

منبع: Lido

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×