» آرشیو اخبار » وضعیت بازار: بازگشت بیتکوین به منطقه 19 هزار دلاری
وضعیت بازار

وضعیت بازار: بازگشت بیتکوین به منطقه 19 هزار دلاری

29 شهریور 1401 8

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیتکوین و اتر روز دوشنبه مسیرهای متفاوتی را در پیش گرفتند، به طوریکه که با کاهش بیتکوین و افزایش اتریوم روبرو شدیم. بیتکوین (BTC) با وجود حجم معاملات قابل قبول، در یک مقطع تا زیر 19000 دلار سقوط کرد. ولی با باز شدن بازارهای ایالات متحده، قیمت ها مسیر خود را تغییر دادند و آغاز یک روند اصلاحی منجر به بازگشت به این ناحیه شد. این روند رشد در این لحظه 4.47% افزایش قیمت و رسیدن به سطح 19 هزار و 327 دلار را در پی داشته است.

در پی این نوسانات، ارزش بازار بیتکوین به مرز 370 میلیارد دلار تقلیل یافت و به دلیل کاهش آلتکوین ها، دامیننس آن به حدود 39.6% رسید. گفتنی است که شاخص ترس و طمع در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز عدد 23 در منطقه “ترس شدید” را نشان می دهد.

نقطه برجسته تقویم اقتصادی این هفته، جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در روز چهارشنبه و تصمیم گیری پیرامون نرخ بهره خواهد بود. در حال حاضر، بازارها 80 درصد احتمال می دهند نرخ وجوه فدرال رزرو تا 75 واحد پایه افزایش یابد. این درحالی است که تنها 20 درصد به احتمال افزایش 100 واحدی یا 1 درصدی نرخ بهره معتقد هستند. لازم به ذکر است که بیش از 40 سال است نرخ بهره در این کشور 1٪ افزایش را تجربه نکرده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

بین سال‌های 1978 تا 1981، فدرال رزرو در دوره‌ی رئیس وقت، پل ولکر (Paul Volcker) به دلیل تورم فزاینده نرخ‌ بهره را هفت بار در حدود 1 درصد افزایش داد.

در بازار سهام ایالات متحده می بینیم که آخرین جلسه معاملات با افزایش 0.6٪، 0.8٪ و 0.7٪ در شاخص های اصلی میانگین صنعتی داوجونز (DJIA)، نزدک کامپوزیت و S&P 500 بسته شده است.

در بازارهای انرژی، افزایش 0.42 درصدی قیمت نفت خام WTI  و 1.6 درصدی گاز طبیعی را شاهد بوده ایم. طلا به عنوان یک دارایی سنتی امن تنها 0.01 درصد افزایش یافت، در حالی که معاملات آتی مس 0.26 درصد افزایش را نشان می دهند. شاخص دلار آمریکا (DXY) نیز نسبتاً ثابت بوده و تنها 0.03٪ کاهش یافت.

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار

بیتکوین و اتر با چالش هایی روبرو هستند

با توجه به وضعیت بازار فعلی، معامله گران در تعیین جهت حرکات قیمت بیتکوین و اتریوم مشکل خواهند داشت زیرا به نظر می رسد عملکرد هر دو دارایی ارتباطی مستقیم با داده های اقتصاد کلان و تمایل کلی برای ریسک دارند. جدیدترین کاتالیزور حرکات اتر، یعنی ارتقای مِرج به تازگی راه اندازی شد.

در حالی که راه اندازی این هاردفورک تاحد زیادی موفقیت آمیز تلقی می شود، قیمت اتر از زمان ارتقا حدود 17 درصد کاهش یافته است چرا که به نظر می رسد سرمایه گذاران رویکرد «فروش اخبار» را برای این دارایی در پیش گرفته اند.

یکی از عوامل تعیین کننده اخیر برای قیمت‌ بیتکوین و اتریوم (BTC و ETH)، قدرت یا عدم وجود آن در برابر دلار آمریکا است، زیرا شاخص دلار (DXY) رابطه معکوس بسیار قدرتمندی با قیمت بیتکوین دارد. برای مثال می بینیم که قیمت بیتکوین (BTC) تا به امروز تقریباً 58٪ از اوج تاریخی خود فاصله گرفته است، اما شاخص دلار در مدت مشابه، 15٪ افزایش را نشان می دهد.

عرضه پول یا به عبارت صحیح تر، حجم نقدینگی M2 که معیاری برای اندازه گیری عرضه پول در اقتصاد است، طبق مواضع فدرال رزرو مبنی بر کاهش تورم، از ماه ژانویه (دی 1400) تاکنون 5 درصد کاهش یافته است.

فعالان بازار احتمالاً به داده‌هایی توجه خواهند داشت که بر قدرت دلار آمریکا تأثیر می‌گذارد و به‌عنوان سیگنالی برای جهت‌گیری قیمت دارایی‌های دیجیتالی عمل می کند. به بیان دیگر، هر آنچه دلار آمریکا را تقویت کند، دارایی های دیجیتال را تضعیف می کند و بالعکس. کاهش عرضه پول و افزایش پیش بینی شده نرخ وجوه فدرال رزرو اقداماتی هستند که دقیقاً همین کار را انجام می دهند.

از منظر تکنیکال، شرکت های بزرگتر اخیراً دارایی های بیتکوین خود را کاهش داده اند. گزارش تعهد معامله‌گران که توسط کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) هر سه‌شنبه منتشر می‌شود، موقعیت‌ معامله‌گران در بازارهای آتی را نشان می‌دهد. پوزیشن های لانگ فعالان بزرگ‌تر، که در نمودار زیر با رنگ سبز مشخص شده‌اند، روز 13 سپتامبر (22 شهریور)، همزمان با یک کاهش 10 درصدی، به شدت سقوط کرد. به طور معمول، گزارش COT نگاهی دقیق به محل تخصیص سرمایه توسط سرمایه گذاران نهادی ارائه می دهد.

بیتکوین در وضعیت بازار امروز

اغلب اوقات، صرف نظر از وضعیت بازار، معامله گران بزرگتر تمایل دارند نزدیک به پایین ترین سطح بازار به پوزیشن‌های لانگ (خرید) و در نزدیکی قله های بازار به پوزیشن‌های شورت (فروش) وارد شوند.

نگاهی به پرایس اکشن و مقایسه آن با داده های گزارش هفتگی تعهدات معامله گران (COT) برای بیتکوین نشان می دهد که در صورت عدم افزایش پوزیشن‌های خرید توسط معامله گران بزرگ‌تر، قیمت‌ بیتکوین احتمالاً در کوتاه‌مدت در بازه‌ای محدود معامله خواهد شد.

همزمان با اصلاح قیمت بیتکوین در مسیر صعودی، اتریوم با رشد 4.82 درصدی به حدود 1358 دلار رسیده است. بایننس کوین نیز با همین میزان رشد، در حدود 269 دلار در نوسان است.

دیروز در خبرها خواندید که ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در نامه هایی جداگانه، خواستار صدور حکم مختصر برای فیصله دادن به پرونده جاری خود شدند. طرفین دعوی با این استدلال که قاضی ناظر پرونده اطلاعات کافی برای صدور حکم بدون تغییر پرونده را دارد، درخواستی برای صدور حکم مختصر ارائه کردند.

پس از آن، قیمت ریپل با جهش 9.60 درصدی در تایم فریم روزانه به حدود 38 سنت رسید. کاردانو (2.81%)، سولانا (4.95%)، دوج کوین (3.86%) و پولکادوت (2.34%) همگی در منطقه سبز معامله می شوند.

در حالی که رنگ سبز بازار آلتکوین های کوچکتر بازار را نیز دربرگرفته است، استلار لومن، الگوراند، چلیز و لیدودائو بیشترین رشد را تجربه کرده اند. ولی برنده اصلی امروز بازار ایپ کوین (APE) است که با جهش 11.50% در 24 ساعت گذشته به حدود 5 دلار و 79 سنت رسیده است.

ارزش تجمعی کل بازار رمزنگاری نیز امروز عدد 396.913 میلیارد دلار را نشان می دهد.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×