» آرشیو اخبار » وضعیت بازار؛ گزارش آماری نرخ تورم محرک آغاز حرکات قیمت
بازار

وضعیت بازار؛ گزارش آماری نرخ تورم محرک آغاز حرکات قیمت

19 مهر 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، درحالی‌که بازارهای مالی در انتظار گزارش آماری نرخ تورم در ایالات متحده هستند، بیت کوین و اتر هفته کاری جدید را با اندکی کاهش آغاز کردند. تا زمان انتشار این گزارش، داده‌های اقتصادی تاثیرگذار روشن‌کننده راه معامله‌گران خواهند بود. به علاوه، سرمایه‌گذاران صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال برای ماه سپتامبر (شهریور – مهر) که بانک مرکزی ایالات متحده روز چهارشنبه منتشر می‌کند را به‌دقت بررسی خواهند کرد.

این صورتجلسه انتظارات بازار از سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو در جلسه بعدی آن را شکل خواهد داد. انتظار می رود که FOMC برای چهارمین بار متوالی نرخ بهره را 75 صدم درصد افزایش دهد.

نمای کلی بازار
نمای کلی بازار

بیت کوین (BTC) طی 24 ساعت گذشته، با حجم معاملاتی کمتر از سطح میانگین خود، حدود 1.50% کاهش یافته و با قیمت 19 هزار و 105 دلار معامله می‌شود. گفتنی است که حجم روزانه معاملات این دارایی در 9 روز معاملاتی گذشته کمتر از میانگین متحرک 20 روزه آن بوده است. کمبود حجم معاملات معمولاً حاکی از نبود اعتقاد کافی به روند حاضر، چه صعودی و چه نزولی، می‌باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

ارزش بازار بیت کوین امروز به حدود 366 میلیارد دلار رسیده و دامیننس آن همچنان زیر 40 درصد است.

اتر (ETH) نیز در این مدت مسیر مشابهی را دنبال کرده و با حدود 2.17 درصد کاهش و حجم معاملات کمتر، به زیر حمایت روانی 1300 دلار رسیده است. دومین رمزارز بزرگ بازار اکنون با قیمت 1286 دلار معامله می‌شود. با این اوصاف، اتر از ابتدای سال تاکنون، حدود 56 درصد افت داشته است.

بازارهای مالی سنتی جهان نیز در سطوح پایین‌تر باز شده و روندی ریزشی را در آخرین جلسه معاملاتی خود شاهد بودند. میانگین صنعتی داوجونز (DJIA)، نزدک کامپوزیت و S&P 500 به ترتیب 0.32٪، 1.04٪ و 0.75٪ کاهش یافتند.

شاخص دلار آمریکا (DXY) که از ماه آگوست (مرداد – شهریور) رابطه قیمتی معکوسی با بیت کوین برقرار کرده است، 0.34 درصد افزایش یافته است. سرمایه‌گذاران بیت کوین با علم به این مسئله، افزایش قدرت دلار را به ویژه با توجه به تمرکز کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) بر کاهش تورم، دنبال خواهند کرد.

در بازار کالاها نیز، کاهش 2 و 2.1 درصدی قیمت نفت خام وست تگزاس و برنت اروپا را شاهد بودیم. طلا که به عنوان یک دارایی امن سنتی شناخته می‌شود، 2 درصد کاهش یافت در حالی که معاملات آتی مس با 1.6 درصد افزایش روبرو شد.

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار

بیت کوین به روند آرام خود بین 19 تا 20 هزار دلار ادامه می‌دهد

بیت کوین همچنان به معاملات ثابت و بدون نوسان خود ادامه می‌دهد که منعکس‌کننده عدم وجود کاتالیزورهایی است که موجب آغاز حرکات قابل توجه قیمت در هر جهت شود. به نظر می‌رسد اکنون نیز سرمایه‌گذاران تنها سه روز قبل از انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، بیکار بنشینند.

جدیدترین گزارش هفتگی تعهد معامله‌گران آمریکا (Commitment of Traders) یا به اختصار COT که هر سه‌شنبه منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که «سفته‌بازان بزرگ» بازار هفته گذشته دارایی‌های بیت‌کوین خود را تا حد کاملاً خنثی کاهش داده‌اند.

گزارش COT که توسط کمیسیون معاملات آتی کالا منتشر می‌شود، کل دارایی‌های مختلف شرکت‌کنندگان در بازارهای آتی ایالات متحده را نشان می دهد. کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) آخرین گزارش خود را فردا منتشر خواهد کرد.

با توجه به افزایش قیمت بیت کوین در هفته گذشته و کاهش 2 درصدی متوسط حجم معاملات، تایید این سناریو که موسسات بزرگ هفته قبل بیت کوین را به صورت انبوه خریداری کرده باشند، کار دشواری است. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، چالش اصلی بیت کوین و دارایی‌های دیجیتال به طور کلی به محیط کلان اقتصادی مربوط باشد تا اعتماد بازار به خود این دارایی‌ها.

بیت کوین همچنان در برابر اخبار چالش‌برانگیز اقتصادی انعطاف نشان داده و در همان سطوح مشاهده شده در اواسط ژوئن (اواخر خرداد) معامله می‌شود. در همین بازه زمانی، کمیته بازار آزاد فدرال نرخ بهره را سه بار تا حدود 225 واحد افزایش داده است و به همین جهت انتظار می‌رود در ماه نوامبر (آبان – آذر) نیز نرخ بهره را 75 صدم درصد دیگر افزایش دهد.

منحنی بازده اوراق دو و 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده همچنان معکوس است و از ماه جولای (تیر) به همین منوال بوده است. جالب است بدانید منحنی‌های بازده معکوس قبل از رکود سال‌های 2008، 2001 و 1990 مشاهده شده‌اند. بنابراین در این شرایط، سرمایه‌گذاران به طور طبیعی تمایلی به تخصیص سرمایه بیشتر به دارایی‌های پرریسک‌تر از جمله رمزارزها ندارند.

پل تودور جونز (Paul Tudor Jones) ، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری پوشش ریسک تودور، در مصاحبه صبح دوشنبه خود با سی‌اِن‌بی‌سی (CNBC) با تاکید کمتر بر دیدگاه صعودی پیشین خود درباره بیت کوین قبلی گفت بخش کمی از سرمایه خود را به رمزارزها تخصیص داده است.

بیتکوین در بازار امروز

در نمودار قیمت بیت کوین، اندیکاتورهای تکنیکال همچنان به حالت خنثی قرار دارند. برای مثال، شاخص مقاومت نسبی 14 روزه اکنون روز سطح 44 قرار گرفته است که برای این شاخص یک منطقه خنثی محسوب می‌شود. قیمت زیر پایین‌تر میانگین متحرک 20 روزه خود در حدود 19 هزار و 383 دلار معامله می‌شود.

افزون‌براین، داده‌های درون زنجیره‌ای حاکی از غلبه نوعی احساسات خنثی در بازار هستند. نگاهی به نرخ‌های تامین مالی بیت کوین (BTC) نشان می‌دهد که پس از 11 روز متوالی ایستادن در منطقه مثبت، این معیار اکنون تقریباً به صفر رسیده است.

نرخ‌های تامین مالی می‌توانند به‌عنوان شاخصی از احساسات بازار عمل کنند، به‌طوری‌که نرخ‌های تامین مالی مثبت حاکی از تمایل بازار به پوزیشن‌های لانگ بوده و نرخ‌های منفی عکس این قضیه را نشان می‌دهند.

همانطور که از نمای کلی بازار پیداست، رنگ قرمز کل فضا را احاظه کرده است. بایننس کوین (1.53-%) به حدود 270 دلار رسیده و ریپل با کاهش ملموسی 6.5 درصدی به حدود 48 سنت بازگشته است. کاردانو نیز با میزان افت مشابه به حدود 39 سنت رسیده است. سایر آلتکوین‌های بزرگ بازار نیز نوسانات منفی را با شدتی مشابه تجربه می‌کنند.

در میان آلتکوین‌های کوچکتر، اتریوم کلاسیک (10.40-%) ، چلیز (11.21%) ، لایدو دائو (10.01-%) و ریون‌کوین (10.2-%) کاهشی دو رقمی را شاهد هستند. این افت گسترده قیمت، ارزش کلی بازار ارزهای دیجیتال را به حدود 920 میلیارد دلار رسانده است.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×