» آرشیو اخبار » وضعیت بازار؛ رکود ناشی از گزارش وضعیت اشتغال آمریکا
بازار و وضعیت اشتغال

وضعیت بازار؛ رکود ناشی از گزارش وضعیت اشتغال آمریکا

14 مهر 1401 8

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، پس از آنکه آخرین داده‌های وضعیت اشتغال نشان داد رشد اقتصاد متوقف نشده است، قیمت‌ بیت‌کوین و اتریوم در معاملات روز چهارشنبه کاهش یافت.

قیمت بیت کوین (BTC) روز چهارشنبه در مقطعی به زیر مارک 20 هزار دلار سقوط کرد. شدیدترین کاهش همزمان با باز شدن بازارهای سنتی ایالات متحده و انتشار گزارش ملی اشتغال در مورد ایجاد شغل در بخش خصوصی رخ داد. جالب اینجاست که حجم معاملات بیت کوین در طول این روند نزولی، تا 5 برابر میانگین خود در آن بازه زمانی افزایش داشت.

پس از آن، یک روند اصلاحی، قیمت بزرگ‌ترین رمزارز بازار را به بالای مقاومت روانی 20 هزار دلاری و سطح فعلی آن در حدود 20 هزار و 160 دلار رساند. ارزش بازار این دارایی اکنون حدود 386 میلیارد دلار و دامیننس آن 40 درصد است.

تبلیغات جام جهانی قطر

روز گذشته، قیمت اتر (ETH) نیز کاهش یافت و بخشی از دستاوردهای دو روزه خود را از دست داد. شایان ذکر است که قیمت اتر از زمان هاردفورک مِرج تاکنون حدود 19 درصد کاهش یافته است. این دارایی اکنون با قیمت 1359 دلار معامله می‌شود.

تاثیر گزارش ملی اشتغال بر بازار

پس از انتشار داده‌های قوی وضعیت اشتغال و نیروی کار، بازار سهام ایالات متحده نیز کاهش یافت؛ به طوری که شاخص‌های میانگین صنعتی داوجونز (DJIA)، نزدک کامپوزیت و S&P 500 به ترتیب 0.14٪، 0.25٪ و 0.20٪ سقوط کردند.

در مقابل، به دنبال اطلاعیه اخیر اوپک مبنی بر کاهش تولید تا 2 میلیون بشکه در روز و داده‌های موجودی انبارهای ایالات متحده، قیمت در بازارهای انرژی افزایش یافت. به این ترتیب، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و نفت خام برنت اروپا به ترتیب 1.8 و 2 درصد و قیمت گاز طبیعی 1.8 درصد رشد داشتند.

در ایالات متحده، ذخایر نفت خام 1.36 میلیون بشکه اعلام شده است. این درحالی است که در هفته منتهی به 30 سپتامبر (8 مهر)  انتظار افزایش 2.1 میلیون بشکه پیش‌بینی شده بود. ذخایر بنزین نیز تا 4.7 میلیون بشکه کاهش یافت که به طور ملموسی بیشتر از کاهش 1.3 میلیون بشکه مورد انتظار و البته بزرگترین کاهش طی هشت هفته گذشته بود.

این تحولات احتمالاً قیمت انرژی را همچنان بالاتر خواهد برد و این با توجه به اولویت فعلی بانک مرکزی ایالات متحده برای مهار تورم، سناریویی چالش‌برانگیز خواهد بود.

گزارش ملی مشاغل و وضعیت اشتغال که ایجاد شغل در میان مشاغل خصوصی ایالات متحده را ارزیابی می‌کند، برای ماه سپتامبر (شهریور – مهر) تا 208 هزار مورد افزایش یافت و در مقابل برآوردهای اجماع 200 هزار شغل و افزایش 12 درصدی نسبت به 185 هزار شغل ایجاد شده در ماه آگوست (مرداد – شهریور) قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، دستمزد سالانه کارگرانی که در شغل قبلی خود باقی مانده‌اند 7.8 درصد افزایش یافته است، در حالی که دستمزد افرادی که تغییر شغل داده‌اند تا 15.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این ارقام که به‌نوبه‌خود وجود یک بازار کار داغ را نشان می‌دهند، حاکی از آن هستند که روند رشد اقتصادی آنچنان که معیارهای تورمی انتظار داشتند کند نشده‌است.

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار

ادامه معاملات بیت کوین در محدوده تحکیم

میانگین محدوده واقعی (ATR) برای بیت کوین (BTC) در سال 2022 تا حدود 64٪ کاهش یافته است. میانگین محدوده واقعی، بازه حرکات روزانه یک دارایی را اندازه‌گیری می کند. کاهش این معیار برای قیمت بیت کوین، از کاهش ملموس نوسانات این دارایی حکایت دارد.

از آنجا که تغییرات قیمت به طور کلی حول محور رشد اقتصادی حرکت می‌کند، BTC همچنان به نوسانات اندک خود ادامه می‌دهد. روز سه‌شنبه با افزایش خوش‌بینی نسبت به تغییر رویه فدرال رزرو و کاهش تدریجی نرخ‌ بهره، دارایی‌های ریسکی (چه سنتی و چه دیجیتال) افزایش یافتند.

اکنون، انتشار داده‌های شغلی بهتر از حد انتظار، اثری معکوس داشته و به فدرال رزرو اجازه می‌دهد تا اهداف قبلی خود مبنی بر بالا بردن شدید نرخ بهره را دنبال کند. ابزار فِدواچ (CME FedWatch) نیز همچنان به پیش‌بینی افزایش 75 صدم درصدی نرخ بهره در ماه نوامبر (آبان و آذر) ادامه می‌دهد.

برای آن دسته از سرمایه‌گذاران بیت کوین که به دنبال نشانه‌های صعودی هستند، تحلیل‌های آن‌چین سرنخ‌های بالقوه‌ای مبنی بر افزایش قیمت بیت‌کوین همزمان با افزایش نوسانات ارائه می‌کند.

شاخص(که در نمودار زیر با رنگ سبز مشخص شده است) در صرافی‌های ارزهای دیجیتال دوباره شروع به افزایش کرده است و در ۲۴ روز اخیر مثبت بوده است.

تغییر موقعیت خالص و وضعیت اشتغال

افزایش موجودی استیبل کوین‌ها غالباً به معنای فشار فشار خرید برای یک دارایی است، در حالی که افزایش عرضه ارزهای دیجیتال به معنای افزایش فشار فروش است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد قیمت فعلی بیت کوین نزدیک به هزینه تولید آن است. مدل رگرسیون سختی گلس‌نود (Glassnode) که «هزینه تولید» را برای استخراج‌کنندگان بیت کوین تخمین می‌زند، در حال حاضر آن را در حدود 18 هزار و 81 دلار یا ۱۱ درصد کمتر از قیمت فعلی بیت کوین می‌داند. کاهش قیمت بیت کوین تا سطوح پایین‌تر از این رقم احتمالاً ماینرهای بیت کوین را تحت فشاری مضاعف قرار داده و می‌تواند تأثیری نزولی بر قیمت‌ها داشته باشد.

با این حال، با نگاهی تکنیکال به موضوع پی می‌بریم با وجود این که قیمت به هزینه تولید نزدیک می‌شود، یک حمایت قدرتمند در سطوح بالاتر از 18 هزار دلار وجود دارد.

محدوده بصری نمایه حجمی (VPVR)، ابزاری که حجم معاملات را بر اساس سطح قیمت نشان می‌دهد، حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران از قدیم تمایل داشته‌اند در محدوده‌ای بین 19 تا 20 هزار دلار وارد پوزیشن‌های خرید شوند.

در بازار آلتکوین‌ها، دارایی‌های برتر با نوسانات مثبت 1 تا 3 درصدی یکپارچه سبزپوش شده‌اند. سایر رمزارزها نیز کم‌وبیش وضعیت مشابهی دارند ولی توکن‌هایی مثل مونور، تراکلاسیک، ترون، کوانت و چلیز کاهش جزئی قیمت را شاهد هستند.

گفتنی است که توکن بومی صرافی غیرمتمرکز جی‌ام‌ایکس (GMX) پس از لیست شدن در بایننس و اف‌تی‌ایکس (FTX) افزایش یافت. درنهایت، تحولات اخیر، ارزش تجمعی بازار رمزارزها را به حدود 964 میلیارد و 490 میلیون دلار رسانده است.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×