» آرشیو اخبار » وضعیت بازار؛ رابطه معکوس بیت کوین و شاخص دلار ادامه دارد
وضعیت بازار

وضعیت بازار؛ رابطه معکوس بیت کوین و شاخص دلار ادامه دارد

26 مهر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیت کوین و اتر هفته جدید را در محدوده مثبت آغاز کردند. داده‌های مرتبط با اقتصاد کلان در این هفته نسبتاً ضعیف خواهند بود، اگرچه به طور کلی، بازارها به داده‌های تورمی روز چهارشنبه از بریتانیا و گزارش وضعیت مسکن ایالات متحده که همان روز منتشر می‌شود، چشم دوخته‌اند.

بیت کوین (BTC) روز دوشنبه روند صعودی نسبتاً ثابتی را آغاز  کرد و برای پنج ساعت متوالی افزایش یافت. در پایان روز بازده آن، به حدود 1.4 درصد افزایش رسید. پیش از اندکی اصلاح، قیمت در یک نقطه تراز 19 هزار و 670 دلار را هم لمس کرد. تا این لحظه، قیمت بیت کوین با 1.8 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه روز گذشته، با قیمت 19 هزار و 612 دلار معامله می‌شود.

ارزش بازار بیت کوین بعد از نوسانات دیروز به حدود 376 میلیارد دلار و 217 میلیون دلار رسید که 38.5 درصد از ارزش تجمعی 977 میلیارد دلاری بازار رمزارزها را به خود اختصاص می‌دهد.

تبلیغات جام جهانی قطر

قیمت اتر (ETH) نیز همانند رهبر خود، از دیروز مسیری صعودی را در پیش گرفته و همچنان بالای 1300 دلار ایستاده است. با این اوصاف، قیمت دومین رمزارز بزرگ بازار، از روز 8 اکتبر (16 مهر) تاکنون، تغییر محسوسی نداشته و 0.01 درصد افزایش یافته است.

مسیر اصلی حرکت قیمت در بازار رمزارزها همچنان ارتباط مستقیمی با اخبار اقتصاد کلان، به ویژه نرخ تورم و رشد اقتصادی دارد. انتشار داده‌های تولید ناخالص داخلی روز 27 اکتبر (5 آبان) نشان خواهد داد که آیا اقتصاد ایالات متحده در وضعیت رکود باقی می‌ماند یا خیر.

در همین حال، داده‌های ابزار فِدواچ  (CME FedWatch) امکان افزایش 50 واحدی نرخ بهره را نشان می‌دهد، اگرچه این احتمال تنها در حدود 4.6 درصد است. نکته مهمتر این که افزایش 100 واحدی نرخ بهره دیگر امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر بازارها احتمال 95 درصدی را برای افزایش 75 صدم درصدی نرخ بهره برای ماه نوامبر (آبان و آذر) توسط کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ایالات متحده درنظر دارند.

بازارهای مالی سنتی نیز به همین ترتیب، در سطوح بالاتر باز شدند و میانگین صنعتی داوجونز (DJIA)، نزدک کامپوزیت و اس‌اندپی500 به ترتیب 1.8٪، 3.5٪ و 2.7٪ افزایش یافتند.

در بازار کالاها دیدیم که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و نفت برنت اروپا به ترتیب، 0.57 و 0.61 درصد افزایش یافت در حالی که گاز طبیعی 7.2 درصد کاهش پیدا کرد. قیمت فلزات مهم مثل طلا و  معاملات آتی مس نیز به ترتیب، 1.3 درصد و 0.26 درصد افزایش یافت.

نمای کلی بازار

نگاهی تکنیکال به وضعیت بازار

بیت کوین رابطه معکوس خود با دلار آمریکا را حفظ می‌کند

همانطور که گفتیم، قیمت بیت کوین روز دوشنبه بالاتر رفت اما با نزدیک شدن به میانگین متحرک 20 روزه خود متوقف شد. این موضوع اصلاً موجب تعجب معامله‌گران نشد زیرا اساساً از اواسط ژوئن (اواخر خرداد) شاهد معاملات ساید در بازار بیت کوین بوده‌ایم.

با توجه به آنچه اکثر اندیکاتورهای تکینکال نشان می‌دهند، به نظر می‌رسد در نبود کاتالیزورهای چشمگیر، بیت کوین همچنان آماده معامله در محدوده فعلی خود است. انتشار داده‌های اخیر، مانند گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده پنج‌شنبه گذشته، در مجموع نسبتاً بی‌تاثیر بوده و تنها نوسانات اندک روزانه را در پی داشته‌اند.

درحالی که قیمت بیت کوین از میانگین متحرک 10 روزه خود عبور کرده است، به نظر می‌رسد این میانگین در آستانه عبور از خط میانگین متحرک 20 روزه است. ایجاد تقاطع به سمت بالا در خطوط میانگین متحرک اغلب به عنوان سیگنال‌های صعودی و در صورت عبور رو به پایین، سیگنالی نزولی در نظر گرفته می‌شوند.

با این حال، محاسبه باندهای بولینگر در نمودار بیت کوین نشان می‌دهد که این رمزارز صرفاً به الگوی حرکت خود به صورت اندکی بالاتر از میانگین قیمت قبل از کاهش، و کمی پایین‌تر از میانگین قبل از افزایش ادامه می‌دهد.

واضح ترین نشانه حرکات قیمت بیت کوین (BTC) همچنان رابطه آن با دلار آمریکا، به ویژه رابطه معکوس آن با شاخص دلار (DXY) است. ضریب همبستگی بین BTC و DXY در حال حاضر منفی 0.81 است.

گفتنی است ضریب همبستگی روابط میان قیمت دارایی‌های مختلف با  یکدیگر را اندازه‌گیری می‌کند ، به‌طوریکه عدد 1 نشان‌دهنده رابطه مستقیم و عدد 1- نشان‌دهنده یک رابطه کاملاً معکوس است. حداکثر همبستگی منفی بین این دو دارایی در شهریور ماه معادل 94/0- بود.

داده‌های درون زنجیره‌ای نیز حاکی از آن هستند که هولدرهای بزرگ بیت کوین احتمالاً آماده فروش هستند. این فرضیه با رفتار اخیر بیت کوین مطابقت دارد چراکه پس از یک افزایش مختصر بالاتر از میانگین متحرک، دریافت سود بیشتر می‌شود.

داده‌های پلتفرم تحلیل گلاس‌نود (Glassnode) درخصوص جریان خالص ورودی «نهنگ‌ها» به صرافی‌ها پس از منفی بودن در بازه 30 روزه، به قلمرو مثبت وارد شده است. “نهنگ” اصطلاحی است که افرادی اتلاق می‌گردد که بیش از 1000 بیت کوین دارند. نهنگ‌ها به دلیل دارایی زیادی که در اختیار دارند می‌توانند قیمت‌ها را تغییر دهند.

حرکت بیت کوین به سمت صرافی ها توسط سرمایه‌گذاران بزرگ می‌تواند نشان‌دهنده احساسات نزولی حاکم بر بازار باشد، زیرا سرمایه‌گذاران بیت کوین خود را برای فروش به صرافی‌ها منتقل می‌کنند.

امروز بازار آلتکوین‌ها نوسانات اندکی را در دو جهت مختلف تجربه می‌کند. بایننس کوین، ریپل، سولانا، لایدو دائو و آوالانچ ازجمله رمزارزهای بزرگ بازار هستند که با رشدی کمتر از 1 درصد به منطقه سبز وارد شده‌اند.

در میان آلتکوین‌های کوچکتر، توکن QNT شبکه کوانت با ورد به وضعیت «اشباع خرید» و جهشی چشمگیر، به فهرست 30 رمزارز برتر بازار وارد شد. QNT شبکه کوانت با تمرکز بر قابلیت همکاری، طی چهار ماه گذشته حدود 450 درصد افزایش یافته و اکنون با قیمت 195 دلار و 63 سنت معامله می‌شود.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×