» آرشیو اخبار » وضعیت بازار؛ تاثیر داده‌های جدید اقتصادی بر بازار رمزارزها
وضعیت اقتصادی بازار

وضعیت بازار؛ تاثیر داده‌های جدید اقتصادی بر بازار رمزارزها

9 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بیت‌کوین (BTC) اخیراً در محدوده 19 هزار دلاری معامله شده است و علی‌رغم تلاش‌های مکرر برای شکست مقاومت روانی 20 هزار دلار، با وجود داده‌های اقتصادی جدید، هنوز موفق به انجام این کار نشده و در این لحظه با افت 1.2% در تایم فریم روزانه با قیمت 19 هزار و 326 دلار دست به دست می‌شود. ارزش بازار آن نیز همچنان در حدود 370 میلیارد دلار است.

وضعیت اقتصادی

آخرین تلاش خریداران برای عبور از این مانع، اندکی پس از سخنرانی لائل برینارد (Lael Brainard)، معاون رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، درباره ثبات مالی و وضعیت اقتصادی جهان بود که باعث شد آستانه 20 هزار دلار شکسته شود، ولی درست قبل از بسته شدن بازار سهام ایالات متحده، افزایش ناگهانی فشار فروش قیمت را به پایین کشاند.

تبلیغات جام جهانی قطر

برینارد در سخنرانی خود ضمن تاکید بر تعهد فدرال رزرو به مهار تورم، حتی به قیمت یک رکود اقتصادی سخت افزود: «تورم در ایالات متحده و خارج از مرزهای این کشور بسیار بالا است و خطر شوک‌های تورمی بیشتر را نمی‌توان نادیده گرفت».

کریگ ارلام (Craig Erlam)، تحلیلگر ارشد اوآندا (Oanda) در ایمیلی نوشت: «بیت‌کوین هفته بسیار متلاطمی را سپری کرد و علی‌رغم تلاش‌های هر دو طرف بازار، نتوانست در هیچ جهتی، حرکت پایداری داشته باشد.»

تقویم اقتصادی

شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE)، که معیار ترجیحی فدرال رزرو برای ارزیابی تورم می‌باشد، در ماه آگوست (مرداد – شهریور) بالاتر از حد انتظار بوده و پس از افزایش 4.7 درصدی در ماه جولای (تیر – مرداد)، نسبت به سال گذشته، 4.9 درصد افزایش را نشان داده است.

قرار است شاخص مدیران خرید در بخش تولید (PMI) برای ماه سپتامبر (شهریور – مهر) در ایالات متحده و بریتانیا، روز دوشنبه منتشر شود. این شاخص‌ها آخرین شواهد از فعالیت‌های تولیدی در هر دو کشور و تعیین‌کننده جهت‌گیری اقتصادی آنها در آینده خواهند بود، که در حال حاضر ظاهراً نشان‌دهنده کندی شدیدتر رشد اقتصادی نسبت به آنچه که بانک‌های مرکزی انتظار دارند، می‌باشد.

سهام ایالات متحده با پشت سر گذاشتن یک روز خسته کننده، دچار رکود شدند، به طوری که شاخص‌های نزدک، S&P 500 و میانگین صنعتی داوجونز (DJIA) به ترتیب 0.8٪، 0.9٪ و 1.2٪ کاهش را تجربه نمودند. نتایج شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) برای ماه آگوست (مرداد – شهریور) که روز جمعه منتشر شد، نگرانی سرمایه‌گذاران از تورم بالا را بیشتر کرد.

این شاخص که هزینه‌های انرژی را در نظر نمی‌گیرد، معیاری است که به طور گسترده‌ای برای بررسی روند قیمت‌ها درنظر گرفته می‌شود. شاخص‌های سهام در سال جاری به طور پیوسته کاهش یافته‌اند، به طوری که میانگین صنعتی داوجونز نیز این هفته در محدوده بازار نزولی قرار گرفت؛ به این معنی که حداقل 20 درصد از آخرین رکورد خود فاصله گرفته است.

در بازار کالاها نیز می‌بینیم که قیمت طلا با ادامه روند اخیر خود، کمتر از یک درصد کاهش را شاهد بوده و با قیمتی در حدود 1661 دلار معامله می‌شود. این دارایی امن نیز بیش از 14 درصد کاهش در شش ماه گذشته را به ثبت رسانده است.

نفت خام برنت با اندکی افزایش در حدود 85 دلار در هر بشکه فروخته شد، اگرچه سرمایه گذاران در بحبوحه اظهارات تهدیدآمیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و گسترش احتمالی تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، نگران افزایش سرسام‌آور قیمت انرژی هستند.

نگاهی تکنیکال به وضعیت اقتصادی بازار

توکن بومی شبکه کوانت (Quant)، در صدر برندگان این هفته

توکن بومی شبکه کوانت با نام اختصاری  QNT، یک پلتفرم بلاکچین چند وجهی که در اصل توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را تسهیل می‌کند، پردرآمدترین ارز دیجیتال طی یک هفته گذشته بوده است. به بیان دقیق‌تر، QNT اخیراً با قیمتی در حدود 143 دلار معامله شده است، که تقریباً 27 درصد افزایش نسبت به هفت روز گذشته را نشان می‌دهد.

این افزایش در حالی اتفاق می‌افتد که آژانس‌های آمریکایی و خارجی با طیف گسترده‌ای از مسائل نظارتی در حوزه ارزهای دیجیتال، از جمله استیبل‌کوین‌ها و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی دست و پنجه نرم می‌کنند.

هفته گذشته، دموکرات‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده، جزئیات لایحه تنظیم استیبل‌کوین‌ها در سال جاری را منتشر کردند و به فدرال رزرو دستور دادند تا تمرکز خود را بر روی دلار دیجیتالی معطوف کند.

پیش‌نویس این لایحه مجلس، که اکنون در میان قانون‌گذاران و فعالان صنعت در حال دست‌به‌دست شدن است، هنوز موفق به اخذ مجوز کنگره که مقامات فدرال قبل از تصمیم‌گیری برای صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) منتظر آن هستند، نشده است. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز در گزارش اخیر خود توصیه کرده است که کار بر روی دلار دیجیتال باید تا زمان تصمیم‌گیری قوه مجریه ادامه یابد.

دیوید شوئرمن (David Scheuermann)، از کریپتوفایننس (Crypto Finance) در یادداشتی با اشاره به تجارت CDBC کوانت، نوشت: «این راز بر کسی پوشیده نیست که دولت‌ها برای سرکوب استیبل‌کوین‌های موجود، فشار می‌آورند و از سوی دیگر، ارزهای دیجیتال خودشان، یعنی CBDCها را بررسی می‌کنند.»

در بازار آلتکوین‌ها شاهد هستیم که قیمت اتر (ETH) اخیراً تا حدود 1340 دلار افزایش یافته و نسبت به زمان مشابه روز قبل 0.4 درصد افزایش را نشان می‌دهد. حجم معاملات دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار در این مدت 2.3 درصد کاهش یافته است.

بایننس کوین در 24 ساعت گذشته اندکی بهبود یافته و اکنون با قیمت 282 دلار معامله می‌شود. این درحالی است که قیمت ارز دیجیتال متمرکز بر پرداخت ریپل (XRP) به بالاتر از میانگین متحرک 200 روزه خود رسیده و اکنون در حدود 47 سنت ایستاده است. کاردانو، سولانا، پولکادات و لیدودائو ازجمله رمزارزهای بزرگ ریزشی امروز هستند.

براساس داده‌های وبسایت کوین‌گکو (coingecko) توکن TKX با جهش 17 درصدی خود، برنده اصلی امروز بازار رمزارزها محسوب می‌شود. ارزش کل دارایی‌های دیجیتال نیز امروز عدد 978.54 میلیارد دلار را نشان می‌دهد.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: coindesk

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×