» آرشیو اخبار » هاردفورک شانگهای اتریوم در شبکه آزمایشی راه‌اندازی شد
هاردفورک شانگهای

هاردفورک شانگهای اتریوم در شبکه آزمایشی راه‌اندازی شد

27 مهر 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بنیاد اتریوم اعلام کرده است که ارتقای بعدی این شبکه یعنی “شانگهای” تحت عنوان شاندونگ (Shandong) در شبکه آزمایشی راه‌اندازی شده است. این اولین به‌روزرسانی بزرگ شبکه اتریوم از زمان تغییر به مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) در ماه سپتامبر (شهریور) و ادغام شبکه اصلی و زنجیره بیکن (Beacon Chains) می‌باشد.

شانگهای

ویژگی‌های شانگهای

ازجمله قابلیت‌های جدیدی که با ارتقا شانگهای به شبکه اتریوم افزوده می‌شود می‌توان به برداشت اتریوم استیک‌شده (sETH) و هزینه‌های گس کمتر اشاره کرد. توسعه دهندگان اکنون می‌توانند پیاده‌سازی برنامه‌های خود را آغاز کنند. انتظار می رود این روند تا سپتامبر 2023 (شهریور 1402) ادامه یابد.

تبلیغات جام جهانی قطر

علاوه‌براین، با این به‌روزرسانی، تغییری اساسی در ماشین مجازی اتریوم (EVM) ایجاد خواهد شد که در اصل فناوری تقویت‌کننده قراردادهای هوشمند این شبکه است. پروپوزال EIP-3540 یکی از مواردی است که اعضای جامعه اتریوم مدت‌ها منتظر آن بودند، زیرا این فرمت، کدگذاری را از داده‌ها جدا می‌کند و این اقدام می‌تواند برای اعتبارسنجی‌های آن‌چین مفید واقع شود.

گالن مور (Galen Moore) مدیر محتوای آکسلار (Axelar)، در مورد این پروپوزال می‌گوید:

«از دیدگاه من، EIP-3540 مهمترین به‌روزرسانی در هاردفورک شانگهای است چراکه یک گام به سوی بهبود قابلیت همکاری در اکوسیستم اتریوم خواهد بود. در حال حاضر، شبکه‌های لایه 2 در اتریوم از نوعی فرآیند اعتبارسنجی کد دست‌وپاگیر استفاده می‌کنند. این درحالی است که EIP-3540 کد و داده را از هم جدا کرده و این فرآیند را کارآمدتر می‌سازد. این خبر به طور خاص برای اکوسیستم رو به رشد زنجیره‌ سوپرنت شبکه پالیگان (Polygon Supernets) اهمیت دارد که که زنجیره‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته شده بر بستر پالیگان است».

یکی دیگر از پروپوزال‌های مورد انتظار، EIP-4895 نام دارد که امکان برداشت توکن‌های sETH و جوایز کسب‌شده از طریق بیکن چین (Beacon Chain) را فراهم می‌کند. به منظور اطمینان از پایداری شبکه، اعتبارسنج‌هایی که sETH در اختیار دارد، در حال حاضر نمی‌توانند مستقیماً وجوه خود را برداشت کنند.

در میان پروپوزال‌های متعدد در دست بررسی در این نسخه، تغییراتی در پروتکل‌های لایه 2، کاهش هزینه‌های گس از طریق یکسان‌سازی اندازه بلوک‌ها و افزایش کارایی داده‌های تماس در شبکه نیز اعمال می‌گردد. مور خاطرنشان کرد:

«وقتی می‌توان زنجیره‌های تخصصی بر روی لایه دومی مانند پالیگان ساخت و هزینه ارتباط با زنجیره پایه اتریوم را کاهش داد، با کارآمدتر کردن مقیاس‌پذیری به روشی که تقاضا را افزایش دهد، هزینه گس برای کاربران در سرتاسر اکوسیستم کاهش می‌یابد.»

همانطور که قبلاً در خبرها خواندید، هاردفورک مِرج (Merge) اولین گام در یک فرآیند پنج قسمتی بود که توسط تعدادی از توسعه دهندگان اتریوم، شرکت کنندگان اکوسیستم و مفسران توضیح داده شده است. اصلی‌ترین دستاورد مِرج کاهش شدید مصرف انرژی بوده است به طوری که مصرف انرژی اتریوم را تا ۹۹ درصد کاهش می‌دهد.

مرحله بعدی این فرایند سُرج (Surge) نام دارد که گام مهمی در افزایش مقیاس‌پذیری و قابلیت بلاکچین در ذخیره و دسترسی به داده‌ها است. به دنبال آن نیز مراحل ورج (Verge)، پرج (Purge) و اسپلرج (Splurge)  اجرا می‌شوند که قرار است طی چند سال آینده به مرحله پیاده‌سازی برسند.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×