» بازارها » طلا، ارز، نفت » نفت صعودی شد؛ افزایش تقاضا، کاهش ذخایر نفت خام آمریکا
نفت خام

نفت صعودی شد؛ افزایش تقاضا، کاهش ذخایر نفت خام آمریکا

11 آبان 1401 5

به گزارش مترجم گذارنیوز، قیمت نفت امروز (2 نوامبر، 11 آبان) افزایش یافت، چرا که آمارهای منتشر شده نشان داد، ذخایر نفت خام آمریکا به طور غیر منتظره ای کاهش یافته و از سوی دیگر حتی با وجود افزایش شدید نرخ بهره که رشد جهانی را کاهش داده، تقاضای نفت خام در حال افزایش است.

قیمت نفت خام

نفت خام برنت تا ساعت 7:23 دقیقه به وقت گرینویچ با 54 سنت یا 0.6 درصد افزایش، به 95.19 دلار در هر بشکه رسید. در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 72 سنت یا 0.8 درصد افزایش به 89.09 دلار در هر بشکه رسید. ارائه برخی گزارش های تایید نشده در رابطه با این موضوع که دولت چین در حال بررسی راه‌هایی برای کاهش قوانین COVID-19 از مارس 2023 است، باعث شد چشم انداز تقاضای نفت صعودی شود. در پی این موضوع و همین طور کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا، نرخ های معیار 2 درصد افزایش یافت.

به گفته منابع بازار و با استناد به آمارهای اداره نفت آمریکا، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 28 اکتبر(6 آبان) حدود 6.5 میلیون بشکه کاهش یافته و این در حالیست که نشانه هایی مبنی بر افزایش میزان تقاضا دیده می‌شود. این آمارها در حالی منتشر شده است که هشت تحلیلگر شرکت کننده در نظرسنجی رویترز، پیش‌بینی کرده بودند که ذخایر نفت خام 400 هزار بشکه افزایش یابد.

تبلیغات جام جهانی قطر

در مدت زمان مشابه، ذخایر بنزین نیز بیش از حد انتظار کاهش یافت. به طوری که در مقایسه با پیش بینی 1.4 میلیون بشکه ای، ذخایر بنزین 2.6 میلیون بشکه کاهش یافته است.

تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets گفت: «علاوه بر کاهش بیش از حد انتظار آمار موجودی انبارهای ایالات متحده، اخبار تایید نشده خروج چین از کووید نیز از حرکت صعودی نفت حمایت کرد.» سیاست های ضد کووید چین، عاملی کلیدی در مهار قیمت نفت بوده است، زیرا قرنطینه های مکرر رشد اقتصادی این کشور را کند کرده و تقاضای نفت را در دومین اقتصاد بزرگ جهان کاهش داده است.

 

تنگ افزود که کاهش ارزش دلار آمریکا نیز زیربنای افزایش قیمت نفت بوده است. دلار ضعیف‌تر باعث می‌شود کالاهایی که به دلار قیمت دارند برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر شوند. دلار آمریکا از اوج تقریباً یک هفته‌ای خود در مقایسه با سایر همتایان اصلی عقب نشینی کرد و معامله‌گران پیش از تصمیم‌گیری فدرال رزرو در مورد نرخ بهره در روز چهارشنبه، در حالت تعلیق قرار گرفتند. اختلال احتمالی ناشی از تحریم نفت خام روسیه از سوی اتحادیه اروپا که قرار است از 5 دسامبر آغاز شود نیز ممکن است قیمت ها را افزایش دهد. در این صورت، واردات نفت از روسیه از ماه فوریه متوقف خواهد شد.

 

در رابطه با این موضوع یک سری نکات نیز وجود دارد

تحریم های آمریکا بر روی نفت خام است نه محصولات پالایش شده.

لوک اویل، دومین شرکت بزرگ نفت و گاز روسیه، توسط ایالات متحده تحریم نشده است.

پالایشگاه لوک اویل در سیسیل دومین پالایشگاه بزرگ ایتالیا و پنجمین پالایشگاه بزرگ در اروپا است.

پالایشگاه لوک اویل در ایتالیا زمانی نفت خام چند کشور را فرآوری می کرد. اکنون 93 درصد ورودی های آن از روسیه است.

پس از پالایش، کشور مبدا ایتالیا است نه روسیه. این به سیاست طولانی مدت تغییر کشور مبدا به جایی است که نفت در آن پالایش می شود.

محصول تصفیه شده به کارخانه های اکسون و لوک اویل در نیوجرسی و تگزاس ارسال می شود.

لوک اویل محصولات خود را در یازده ایالت آمریکا توزیع می کند.

همه آنچه گفته شد به این معنی است که در یک فرآیند رفت و برگشتی، نفت خام روسیه در ایتالیا پالایش شده و سپس راهی آمریکا به عنوان یک مصرف کننده می شود. حتی در همین رابطه وال استریت ژورنال ویدیوی جالبی دارد که توضیح می‌دهد چگونه مسیر نفت روسیه به آمریکا ختم می‌شود.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: reuters

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×