» آرشیو اخبار » میلیاردرهای رمزارزی ناپدید می‌شوند
رمزارزی

میلیاردرهای رمزارزی ناپدید می‌شوند

11 مهر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، میلیاردرهای رمزارزی در حال تبدیل شدن به یک نژاد کمیاب هستند. وقتی ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیانگذار اتریوم، در ماه می (اردیبهشت) فاش کرد که دیگر میلیاردر نیست، درواقع از جانب بسیاری دیگر از ثروتمندان حوزه ارزهای دیجیتال صحبت کرده بود. تعداد زیادی از ثروتمندترین افراد، به دلیل بازار نزولی سال ۲۰۲۲ یا همان «زمستان رمزارزی»، میلیاردها دلار از دارایی‌های خالص خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش فوربس (Forbes)، تعداد میلیاردرهای رمزارزی حاضر در لیست فوربس ۴۰۰، ثروتمندترین افراد ایالات متحده، از هفت نفر در سال ۲۰۲۱ به چهار نفر در سال جاری کاهش یافته است. مجموع ثروت آنها نیز به همین ترتیب از ۵۵/۱ میلیارد دلار به ۲۷/۳ میلیارد دلار رسیده است.

این در حالی است که ذخایر ارزهای دیجیتال هم تحت تأثیر کاهش شدید قیمت‌ها، پس از فروپاشی بلاکچین ترا (Terra) در ماه می، قرار گرفته‌اند. قیمت بیت کوین (BTC) بیش از ۷۰ درصد نسبت به رکورد ۶۹ هزار دلاری خود در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) کاهش یافته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

سایر ارزهای دیجیتال مهم نیز در کنار بیت کوین سقوط کرده‌اند. اتریوم (ETH)، دومین دارایی دیجیتالی بزرگ، ۷۵ درصد نسبت به بالاترین سطح خود افت کرده است. سولانا (SOL)، کاردانو (ADA) و بایننس کوین (BNB) نیز همه در محدوده قرمز قرار دارند.

در مجموع، در زمان نگارش این مقاله و بر اساس داده‌های کوین‌مارکت‌کپ (Coinmarketcap)، مارکت کپ کلی تمام دارایی‌های رمزارزی از بیش از ۳ تریلیون دلار در ماه نوامبر گذشته به ۹۶۷ میلیارد دلار کاهش یافته است. بازار نزولی امسال از برخی جهات بی‌سابقه بوده است.

این بازار نشان‌دهنده ترکیبی از شرایط سخت اقتصاد کلان، تنش‌های ژئوپلیتیکی، پروژه‌ها و تصمیمات مشکوک بنیانگذاران رمزارزی است. شاخص ترس و طمع بیت‌کوین، ابزاری که سطوح مومنتوم و احساسات حاکم در این صنعت را ردیابی می‌کند، در حال حاضر در منطقه «ترس شدید» قرار دارد.

رمزارزی

میلیاردرهای رمزارزی و ثروت رو به کاهش آنها

در ماه ژوئن (خرداد)، قیمت بیت کوین به کمتر از ۱۸ هزار دلار سقوط کرد – و به دنبال آن ثروت تعدادی از بنیانگذاران و حامیان حوزه رمزارزها نیز کاهش یافت.

بر اساس گزارش فوربس، ارزش دارایی‌های سم بَنکمن-فراید (Sam Bankman-Fried)، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال FTX در سال گذشته به ۲۲/۵ میلیارد دلار رسیده بود، ولی حالا ۲۳ درصد کاهش یافته است. بنکمن-فراید با ۱۷/۲ میلیارد دلار دارایی خالص همچنان ثروتمندترین فرد در حوزه ارزهای دیجیتال است. او در لیست فوربس ۴۰۰ در رتبه ۴۱ قرار دارد.

رمزارزی

این مرد ۳۰ ساله، امسال حرکت‌های بزرگی هم انجام داده است. او در ماه آوریل (فروردین) در مجموع ۱۶ میلیون دلار به چندین کمیته اقدام سیاسی اهدا کرد و به یکی از اهداکنندگان برتر انتخاباتی تبدیل شده است. او همچنین قصد دارد بین ۱۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار در طول انتخابات ریاست جمهوری بعدی ایالات متحده برای حمایت از دموکرات‌ها کمک کند.

در صنعت رمزارزها، بنکمن-فراید به نوعی ناجی تبدیل شده است. او در ماه ژوئن ۴۰۰ میلیون دلار از طریق FTX به سرویس بلاکفای (BlockFi) وام داد. او حتی می‌توانست این وام‌دهنده‌ی به مشکل خورده را تا سقف ۲۴۰ میلیون دلار خریداری کند.

علاوه بر این او یک وام ۵۰۰ میلیون دلاری از طریق یکی از شرکت‌های خود به نام آلامِدا ریسرچ (Alameda Research)، به وویِجر دیجیتال (Voyager Digital) ورشکسته ارائه کرد. به گفته رسانه‌های رمزارزی، بنکمن-فراید با سرمایه حدوداً ۲ میلیارد دلاری که در FTX جمع‌آوری شده، در حال برنامه‌ریزی برای خریدهای بیشتری است.

کریس لارسن از ریپل

کریس لارسن (Chris Larsen)، یکی از بنیانگذاران و رئیس شرکت پرداخت‌های رمزارزی ریپل لَبز (Ripple Labs)، در سال گذشته، شاهد کاهش ثروت خود از ۶ میلیارد دلار به ۲/۸ میلیارد دلار بوده است. ارزش خالص دارایی‌های این مرد ۶۲ ساله از سال گذشته و پس از سقوط ۷۵ درصدی ارزش توکن بومی ریپل، XRP، کاهش یافته است.

ریپل همچنین تحت تأثیر نبرد حقوقی طولانی مدت خود علیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) قرار گرفته است. ریپل چند روز پیش در این پرونده پیروز شد. طی دو هفته گذشته، قیمت XRP بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و حالا به ۰/۴۵۹۵ دلار رسیده است.

لارسن در لیست ثروتمندان فوربس در رتبه ۳۸۰ باقی می‌ماند. این سرمایه‌گذار و مدیر اجرایی از اظهارنظر عمومی در مورد شکایت SEC خودداری کرده است، اما همچنان درباره بیت کوین صحبت می‌کند.

گری وانگ (Gary Wang) که دست راست بنکمن-فراید در نظر گرفته می‌شود، یکی از بنیانگذاران شرکت آلامِدا و FTX بوده است. دارایی‌های این مهندس نرم‌افزار ۲۹ ساله ۴/۶ میلیارد دلار ارزش دارد. او در لیست ۴۰۰ نفره ثروتمندان فوربس، در رتبه ۲۲۷ قرار دارد.

وانگ مدیر ارشد فناوری FTX است و تملک ۱۶ درصد از این صرافی را در اختیار دارد. او در گوگل هم کار می‌کرد. با وجود اینکه وانگ بیشتر زندگی خصوصی خود را حفظ می‌کند، اما او هم به اندازه بنکمن-فراید به عنوان یک پیشرو در رشد FTX شناخته می‌شود.

اعتبار از دست رفته

برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) ۳۹ ساله و فِرد اِرسام (Fred Ehrsam) ۳۴ ساله، از بنیانگذاران کوین‌بیس گلوبال (Coinbase Global)، زمانی روی هم ۱۵ میلیارد دلار ثروت داشتند. آنها به ترتیب شاهد کاهش ثروت خود به ۲/۷ میلیارد دلار و ۱/۱ میلیارد دلار بوده‌اند، زیرا سهام این شرکت از زمان عرضه عمومی در آوریل سال گذشته (فروردین ۱۴۰۰)، ۸۰ درصد سقوط کرده است.

آرمسترانگ جایگاه خود را در لیست ثروتمندان فوربس ۴۰۰ در رتبه ۳۸۸ حفظ کرده است، اما او ممکن است یکی از بیشترین کاهش ثروت‌ها را تجربه کرده باشد. سال گذشته و در این زمان ارزش کل دارایی‌های او ۱۱/۵ میلیارد دلار بود. اِرسام که در سال ۲۰۱۷ کوین‌بیس را ترک کرد، پس از کاهش ارزش دارایی‌هایش از ۳/۵ میلیارد دلار، از فهرست ثروتمندان فوربس خارج شد.

بازار نزولی به کوین‌بیس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال ایالات متحده، نیز آسیب رسانده است. حجم معاملات این صرافی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سه ماه قبل، تقریباً نصف شده و به ۲۷۷ میلیارد دلار رسید. این صرافی از دریافت کارمزد در معاملات کسب درآمد می‌کند.

کوین‌بیس همچنین ۱۸ درصد از نیروی کار خود را در ماه ژوئن، به دلیل احتمال وقوع رکود اقتصادی، که می‌تواند منجر به طولانی شدن بازار نزولی شود، اخراج کرد. آرمسترانگ در آن زمان گفت: «ما خیلی سریع رشد کردیم.»

«هزینه‌های کارکنان ما برای مدیریت موثر در این بازارِ نامطمئن بسیار زیاد است. اقداماتی که امروز انجام می‌دهیم به ما این امکان را می‌دهد که با اطمینان بیشتری این دوره را مدیریت کنیم، حتی اگر به شدت طولانی شود.»

کامرون و تایلر وینکلووس (Cameron & Tyler Winklevoss) شاهد کاهش ارزش دارایی‌هایشان از ۴/۳ میلیارد دلار به ۲/۲ میلیارد دلار بوده‌اند. با سقوط بازارها، این بنیانگذاران ۴۰ ساله صرافی ارز دیجیتال جمینی (Gemini)، به حوزه موسیقی ورود کردند. آنها با گروه راک خود، مارس جانکشِن (Mars Junction)، به تور رفته‌اند.

هر دوی آنها از لیست فوربس ۴۰۰ خارج شده‌اند. جمینی در ماه ژوئن اعلام کرد که حدود ۱۰ درصد از کارمندان خود را به دلیل شرایط نامساعد بازار کاهش می‌دهد.

میلیاردرهای رمزارزی: آیا آنها ثروت خود را بازیابی خواهند کرد؟

سرمایه‌داران رمزارزی دیگری هم وجود دارند که همچنان میلیاردر هستند، ولی در لیست افراد ثروتمند فوربس قرار نگرفته‌اند. بنیانگذارانی مانند چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) از بایننس (Binance) و مایک نووگراتز (Mike Novogratz) از صندوق سرمایه‌گذاری فورترِس (Fortress Investment Group)، در رکود بازار، میلیاردها دلار از دارایی‌های خود را از دست داده‌اند.

با این حال، بازارهای نزولی شرایط نادری در عرصه ارزهای دیجیتال نیستند. بنابراین، اینکه متعصبان این حوزه ادعا می‌کنند این رویدادها موقتی هستند، تعجب آور نیست.

بوترین پیش از این گفته بود که از قیمت‌های پایین‌تر ارزهای دیجیتال استقبال می‌کند. در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۰)، او به بلومبرگ نیوز گفت: «افرادی که عمیقاً به رمزارزها و به ویژه ساختن ارزش در این حوزه علاقه دارند، از بازار نزولی استقبال می‌کنند.»

فرد ارسام، بنیانگذار و عضو هیئت مدیره کوین‌بیس، در توییتی نوشت:

«چیزی که اکثر مردم به طور کامل درک نمی‌کنند این است که: سال‌ها، و اغلب دهه‌ها طول می‌کشد تا یک فناوری جدید در سطح زیرساخت (مانند رمزارزها) به یک اکوسیستم فعال در جریان اصلی برنامه‌های کاربردی تبدیل شود.»

رمزارزی

دوقلوهای وینکلووس نیز می‌گویند که سرمایه‌گذاری‌هایشان بلندمدت است. کامرون وینکلووس در ماه می در توییتر نوشت: «همه چیز در مورد دیدگاه و هادل طولانی‌مدت است.»

مترجم: امیر ملک پور
منبع: beincrypto

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×