» آرشیو اخبار » موضع اپل نسبت به متاورس چگونه است؟
اپل

موضع اپل نسبت به متاورس چگونه است؟

25 مهر 1401 2

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، غول‌های فناوری مثل اپل، متا و مایکروسافت فرصت‌های بزرگی را در متاورس می‌بینند. متاورس نامی است که به چشم‌انداز همه‌جانبه‌تر و مربوط به آینده‌ی اینترنت اطلاق شده است، که با دنیای واقعی پیوندهای بالقوه‌ی پایداری دارد. متا، شرکت مادر فیس‌بوک، روی این احتمال شرط بندی بزرگی کرده است. این مسئله در تغییر عنوان تجاری این شرکت بزرگ فناوری به خوبی به چشم می‌آید. در همین حال مایکروسافت نیز با متا همکاری کرده و یک شرکت توسعه دهنده و ناشر بزرگ بازی را هم خریداری کرده است. مایکروسافت نیز سعی دارد از شتاب ایجاد شده در این فضا نهایت استفاده را ببرد.

اما  موضع اپل نسبت به این اکوسیستم چگونه است؟

شرکت سازنده آیفون و مک رویکرد منحصر به فردی را برای طراحی سخت افزار و نرم افزارهای مربوط به متا در پیش گرفته است. به خصوص اپل، این رفتار “متفاوت فکر کن” را در سیستم بازاریابی خود گنجانده است. همانطور که متاورس از طریق سخت ‌افزار جدید و جهان‌های آنلاین شکل می‌گیرد که برخی از آنها با فناوری وب3 سازگار با این اکوسیستم مانند NFT ساخته می‌شوند، اپل نیز ممکن است دوباره مسیر خودش را برای پیشبرد اهداف خود در مورد این فناوری پیشرو در پیش بگیرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل ورود خود به دنیای متاورس را با یک هِدسِت گران قیمت آغاز خواهد کرد که فاصله بین محیط‌های مجازی و دنیای واقعی را به‌ طور دیجیتالی کاهش می‌دهد. آیا اپل می‌تواند به مانند بسیاری از گجت‌های گذشته‌ی خود، جریان اصلی متاورس را بپذیرد؟

تبلیغات جام جهانی قطر

اپل

محصول ساخته شده توسط اپل، چه خواهد بود؟

جاه طلبی‌های واقعیت افزوده اپل (Augmented Reality) برای سال‌ها توسط رسانه‌های فناوری ردیابی شده است. زیرا طبق گزارش‌ها، این شرکت از سال 2015 در این راستا شروع به فعالیت کرده است. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که اپل فعالیتش در این حوزه را با یک هدستِ واقعیت ترکیبی سطح بالا که هم واقعیت مجازی (VR) و هم واقعیت افزوده (AR) را ارائه می‌دهد، آغاز خواهد کرد. اپل همچنین قصد دارد سخت افزارهای بیشتری را در حوزه واقعیت افزوده ارائه کند.

 

قیمت تخمینی محصول جدید اپل که با متا مرتبط است، چقدر است؟

در همین راستا بلومبرگ گزارش داده است که انتظار می‌رود اولین هدست اپل در سال 2023 ارائه شود و ممکن است ریَلیتی وان (Reality One) یا ریَلیتی پرو (Reality Pro) نامیده شود. این نام گذاری بر اساس سوابق علامت تجاری و نام گذاری این شرکت پیشنهاد شده است. انتظار می‌رود که این دستگاه با قیمتی بالاتر از 3 هزار دلار به فروش برسد. اگرچه مینگ چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیلگر اپل، قیمت آن را بین 2 هزار تا 2 هزار و 500 دلار تعیین کرده است.

در هر صورت، این قیمت اختلاف قابل توجهی نسبت به هدست واقعیت ترکیبی جدید مِتا (Meta) یعنی کوئست پرو (Quest Pro) که به قیمت 1500 دلار به فروش می‌رسد، خواهد داشت. با این حال، هدست متا ویژگی‌های اجمالی را به انواع تجربه‌هایی ارائه می‌دهد که تجربه‌ی آن‌ها با یک هدست واقعیت ترکیبی امکان‌پذیر است، که می‌تواند محتوای دیجیتال را بر روی یک نمای تمام رنگی در جهان واقعی کاربر پوشش دهد و تعاملات واقعی‌تری که به طور بالقوه توسط فناوری فعال می‌شود را امکان پذیر کند.

از یک طرف، این یک هدست واقعیت مجازی کاملاً فعال شده است که می‌تواند به پلتفرم‌های اجتماعی آنلاین (مانند دنیای هورایزِن – Horizon در خود متا) دسترسی داشته باشد و بازی‌های مختلف را با استفاده از آن انجام دهد. از سوی دیگر، توابع واقعیت ترکیبی را می‌توان برای تعامل با صفحه نمایش‌ها و مدل‌های دیجیتال و در حالی که هنوز دنیای واقعی در منظره دید شما هست و یا برای ایجاد آثار هنری و موسیقی با ابزارهای دیجیتالی در کنار همکاران واقعی و فیزیکی استفاده کرد.

اپل

برای هدست جدید اپل چه ویژگی‌هایی پیش بینی می‌شود؟

طبق گزارش‌ها، اولین هدست اپل از یک پردازنده قدرتمند M2 که در مک‌های این شرکت وجود دارد، استفاده می‌کند و دارای طیف وسیع‌تری از دوربین‌ها و حسگرها است. از جمله این موارد می‌توان به حسگرهایی که می‌توانند به دقت حرکات پاهای کاربران را بازسازی کنند، که متا هنوز در حال کار بر روی آن است، اشاره کرد. اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که اسکنرهای شبکیه چشم، امنیت بیومتریک را برای ورود به سیستم، پرداخت‌ها و موارد دیگر فعال می‌کنند.

سایر ویژگی‌های بالقوه ذکر شده در گزارش‌ها عبارتند از: یک صفحه نمایش خارجی برای نشان دادن حالات چهره کاربر به‌علاوه‌ی لنزهای سفارشی و فوری برای عینک‌هایی که می‌توانند از آن استفاده کنند. با این حال، در حال حاضر هیچ چیزی توسط اپل تایید نشده است. برخی از گزارشات حاکی از آن است که ممکن است این شرکت اولین دستگاه (یا حتی دستگاه های بعدی) را تولید نکنند.

متاورس به هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) محدود نخواهد شد. در حال حاضر بازی‌ها و برنامه‌های متاورسِ اولیه وجود دارند که روی رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه اجرا می‌شوند و احتمالاً با ظهور پلتفرم‌های متاورس بیشتر و همپوشانی با یکدیگر و ایجاد یک اینترنت فراگیرتر و تجربی در مقیاس بسیار بزرگ، همین وضعیت ادامه خواهد یافت.

اما هدست‌های واقعیت ترکیبی به عنوان یک پله مهم به سوی آینده در نظر گرفته می‌شوند و بسیاری معتقدند بهترین راه برای تجربه جهان‌های متاورس خواهد بود. به هر حال، چنین هدست‌هایی می‌توانند غوطه‌ور شدن کاربر در این دنیای مجازی را تقویت کرده و به طور طبیعی ظرافت‌ها و تعاملات کاربران را به تصویر بکشند. در همین حال، پیوند آنان با دنیای واقعی نیز حفظ می‌شود.

 

نرم افزارهایی که گمان زده می‌شود اپل ارائه خواهد کرد، به چه صورت خواهند بود؟

با این حال، چنین سخت افزاری بدون نرم افزار قانع کننده بی فایده است و اپل به خوبی می‌داند که نیاز به ادغام مناسب این دو دارد. طبق گزارشات بلومبرگ، اپل در حال توسعه یک سیستم عامل ریَلیتی (RealityOS) به همراه نسخه‌های تجربی برنامه‌هایی مانند نقشه‌ها (Maps) و فِیس تایم (FaceTime) و همچنین راه‌هایی برای استفاده از رسانه‌ها و بازی‌ها و همکاری با سایر کاربران است.

اینکه آیا دیدگاه اپل برای تجربه‌های واقعیت مختلط (mixed reality) و تعاملات آنلاین همه جانبه آن با تلاش‌های سایر سازندگان مطابقت دارد یا خیر هنوز مشخص نیست. اما به احتمال زیاد اپل خود صِرفِ در هم آمیختگی کامل با اصطلاح پرهیاهوی متاورس را قبول نخواهد کرد. اپل همیشه از برند منحصر به فرد خود استفاده می‌کند و علاوه بر این، تیم کوک (Tim Cook)، مدیر عامل این شرکت، می‌گوید که او طرفدار این کلمه و این مفهوم نیست.

کوک در سپتامبر به نشریه هلندی برایت (Bright) گفت:

“من همیشه فکر می کنم مهم است که مردم بفهمند یک مفهوم دقیقا چیست.”

اما کوک نسبت به فناوری واقعیت افزوده و ترکیبی و کاربردهای بالقوه‌ی موجود آن خوش بین است و به این نشریه می‌گوید:

“من فکر می‌کنم AR یک فناوری عمیق است که همه چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تصور کنید که ناگهان بتوانید با AR تدریس کنید و چیزهایی را به این شکل نشان دهید یا از نظر پزشکی و غیره به دیگران کمک کنید. همانطور که گفتم، ما قطعا به گذشته نگاه خواهیم کرد و به این فکر می‌کنیم که چطور زمانی بدون AR زندگی می‌کردیم.”

اپل

در مورد وب3 و قابلیت همکاری چطور؟

علاقمندان به وب 3 می‌خواهند دنیایی را ببینند که بر اساس فناوری بلاکچین منبع باز (اوپن سورس) ساخته شده است، از NFT برای نشان دادن مالکیت دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کند و در سراسر پلتفرم‌های قابل همکاری که کاربران می‌توانند بین آن‌ها حرکت کنند و همچنان از همه چیزهای دیجیتالی خود استفاده کنند، گسترده شده است.

با توجه به این مسئله، ترس از غول‌های فناوری متمرکز وجود دارد که تلاش می‌کنند اینترنت آینده را به سمتی هدایت کنند که بتوانند آن را کنترل کنند. با این حال، جالب توجه است که مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیرعامل متا گفت که او معتقد است یک متاورس باز و قابل همکاری برای همه بهتر است و گفت که متا در کنار سایر توسعه دهندگان کار خواهد کرد.

در حالی که این مسئله به خودی خود، استقبال صریح از فناوری وب3 یا تصدیق این نیست که متا یک پلتفرم متاورس واقعاً باز ایجاد خواهد کرد، لحن صریح‌تر زاکربرگ همان چیزی است که بسیاری در گذشته از این شرکت انتظار داشتند. آیا اپل از این روند پیروی خواهد کرد و اپلیکیشن‌ها و تجربیات متاورس خود را با طرز فکری مشابه ایجاد خواهد کرد؟

تاریخ چیز دیگری را نشان می‌دهد. اپل بدون شک بزرگترین تامین کننده اکوسیستم “باغ دیواری یا Walled Garden” است که با پلتفرم iOS و مدل اَپ استور (App Store) خود، کاهش قابل توجهی از فروش برنامه‌ها و محتوای توسعه دهندگان را رقم می‌زند.

این موضوع باعث عصبانیت رقبایی مانند اِپیک گِیمز (Epic Games) سازنده فورتنایت (Fortnite) شده است که به امید باز کردن اکوسیستم برنامه‌های خود در حال نبردهای قانونی علیه اپل و گوگل است. در نوامبر 2021، تیم سوئینی (Tim Sweeney)، مدیرعامل اپیک گیمز، گفت که “هیچ شرکتی نمی‌تواند مالک متاورس باشد” و خود اپیک گیمز در حال انجام حرکت‌های مهمی در آن عرصه است، در حالی که از خود فناوری وب3 نیز استفاده نمی‌کند.

اپل

شواهد اخیر همچنین نشان می‌دهد که اپل مایل نیست به فناوری وب3 اجازه دهد مدل تجاری بسیار سودآور این شرکت را مختل کند. اپل به توسعه دهندگان اپ استور اجازه می‌دهد تا NFTها را از طریق برنامه‌های iOS خود بفروشند، اما همچنان 30 درصد از کل این فروش را به عنوان کمیسیون بر می‌دارد که چندین برابر بیشتر از هر بازار پیشرو NFT است. این یک چالش بزرگ برای بسیاری از مدل‌های توزیع فعلی وب3 است.

اما اپل لزوماً ضد رمزارزها نیست. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال و سازندگان کیف پول دارای برنامه‌های iOS هستند که به کاربران اجازه می‌دهند ارز دیجیتال خود را با استفاده از آیفون خرج کنند. کوک در گذشته گفته بود که اپل به دنبال دنیای ارز دیجیتال است. به علاوه گفت که او خود ارز دیجیتال دارد و برای مدتی به این حوزه علاقمند بوده است. اپل همچنین فرصت‌های شغلی مربوط به دنیای ارزهای دیجیتال را نیز فهرست کرده است.

همه اینها به یک چشم اندازِ مبهم نسبت به اپل مبنی بر استقبال از متاورس باز و مبتنی بر وب 3 را ارائه می‌دهد. اپل ممکن است جدا از سایر بخش‌های این صنعت، متاورس را به روش خودش بسازد. اما مشخص نیست که آیا این مدل در آینده با رشد پذیرش وب3 و پذیرش پلتفرم‌های باز، به نتیجه دادن ادامه خواهد داد یا خیر.

 

حداقل زاکربرگ متقاعد شده است که اپل در حال انجام سهم خود در این بازیِ مربوط به متاورس است. در پاسخ به یک سوال در جولای 2022، بر اساس متنی که توسط دِ وِرج (The Verge) مشاهده شد، مدیر عامل متا گفت که این شرکت و اپل در یک رقابت بسیار عمیق و فلسفی در مورد اینکه اینترنت باید به چه سمتی حرکت کند، هستند.

 

 

مترجم: محمدامین علی‌زاده

منبع: Decrypt

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×