» آرشیو اخبار » پروژه متاورس رسماً شکست خورد
متاورس

پروژه متاورس رسماً شکست خورد

19 اسفند 1401 10

مارک زاکربرگ می‌گوید متا حالا تمام تمرکز خود را روی هوش مصنوعی می‌گذارد، چون می‌داند که رؤیای متاورس پایان پذیرفته است.

با اینکه هیچ بیانیه مطبوعاتی، نشست خبری یا اطلاعیه‌ای منتشر نشد و نخواهد شد که نشان دهد «مارک زاکربرگ» اشتباه کرده است، اما تقریباً بدون‌ هیچ شکی می‌توان گفت که کار متاورس به پایان رسیده است. میلیاردها دلار سرمایه بر باد رفته و حالا متا روی توسعه هوش مصنوعی متمرکز شده است.

متاورس قرار بود اتفاق بزرگ بعدی در دنیای فناوری باشد و جایگاه این غول شبکه‌های اجتماعی را در آینده تضمین کند. کمپانی فیسبوک در سال ۲۰۲۱ حتی نام خود را به متا تغییر داد تا نشان دهد که تا چه حد به این ایده باور دارد. مارک زاکربرگ می‌گفت «متاورس آینده فناوری است و همه تجربیات ما را به دنیایی مجازی منتقل می‌کند.»

به گزارش ایران‌دکونومی و به نقل از دیجیاتو، متا در همین بازه زمانی کوتاه، میلیاردها دلار روی پروژه‌های مرتبط با این فناوری سرمایه‌گذاری کرده است، تا حدی که صدای سرمایه‌گذاران این شرکت درآمد. واحد Reality Labs که عهده‌دار پروژه‌های متاورسی بود، در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ حدود ۲۴ میلیارد دلار زیان به‌بار آورد و ۱۳٫۷ میلیارد دلار از این رقم فقط مربوط به سال ۲۰۲۲ بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

ولی این ضرر و زیان‌ها بالاخره در ماه‌های آینده پایان خواهند پذیرفت؛ چرا که پروژه متاورس به پایان کار خود رسیده است. مدیرعامل متا نیز به‌صورت ضمنی این قضیه را تأیید کرده است، او اذعان داشته که این شرکت حالا تمرکز خود را روی جدیدترین ترند بازار، یعنی هوش مصنوعی گذاشته است.

متا به‌جای متاورس، تمرکز خود را روی هوش مصنوعی می‌گذارد
مارک زاکربرگ در پستی در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: «درحال ساخت یک گروه محصولی سطح بالای جدید در متا هستیم، که بر هوش مصنوعی زایا تمرکز می‌کند تا فعالیت‌های ما در این حوزه را با سرعت بالا به پیش ببرد.»

این شرکت قرار است همه افرادی را که در تیم‌های مختلف مشغول کار روی هوش مصنوعی زایا هستند، در یک تیم گرد هم بیاورد تا همه به‌صورت منسجم روی خلق تجربیات متناسب با این فناوری تمرکز کنند. زاکربرگ می‌گوید: «در کوتاه‌مدت روی ساخت ابزارهای خلاقانه و رسا تمرکز خواهیم کرد. [ولی] در بلندمدت بر توسعه گروهی از شخصیت‌های هوش مصنوعی تمرکز می‌کنیم که بتوانند به شیوه‌های مختلف به افراد کمک کنند.»

البته میراث پروژه متاورس به جای خواهد ماند، چون متا به توسعه دادن هدست‌های واقعیت مجازی ادامه می‌دهد، اما این هدست‌ها حالا احتمالاً مشتریان مشخص‌تر و محدودتری خواهند داشت و مخاطب هدف این هدست‌ها بیشتر شامل گیمرها یا طرفداران دنیای رمزارزها خواهند بود.

درحال‌حاضر تمام توجه‌ها به‌سمت هوش مصنوعی است. این فناوری که با ChatGPT بخشی از پتانسیل‌های خود را در معرض نمایش گذاشت، به‌طور کامل حوزه جستجو را دگرگون کرده است و اجازه می‌دهد تا با مکالمه‌ای طبیعی پاسخ سؤالات خود را بگیرید.

علاوه‌براین، جهان درحال حرکت به‌سمت هوش جامع مصنوعی است، که به سیستم‌های شدیداً اتوماتیک با قابلیت برتری بر انسان‌ها در انجام کارهای اقتصادی اشاره می‌کند. به عبارت دیگر، جهان فاصله زیادی با بزرگ‌ترین تغییر ممکن از زمان ظهور اینترنت در روزهای ابتدایی ندارد. مارک زاکربرگ هم به‌خوبی متوجه این مسئله شده و مسیر خود را تغییر داده است.

زاکربرگ تاکنون بارها نشان داده که چقدر سریع می‌تواند از ترندها پیروی کند. این نقطه قوت اوست و به مدیرعامل متا اجازه می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن از رؤیای متاورس روی برگرداند. حالا باید دید که متا در زمینه هوش مصنوعی چه دستاوردهایی خواهد داشت.

منبع: دیجیاتو

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×