» آرشیو اخبار » چگونه معامله‌گران از مرج اتریوم نهایت استفاده را بردند؟
مرج اتریوم

چگونه معامله‌گران از مرج اتریوم نهایت استفاده را بردند؟

29 شهریور 1401 2

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، به‌روز‌رسانی‌‎ مورد انتظار ارزش دومین رمزارز بزرگ جهان در بازار، پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه مرج اتریوم در اصل یک رویداد «شایعه را بخر، خبر را بفروش» بوده است، را بیشتر مورد توجه قرار داد.

حداقل این نتیجه‌ای که شرکت گلس‌نود (Glassnode) از این اتفاق گرفته است؛ این شرکت ارائه‌دهنده اطلاعات بازار رمزارز، فروش سنگین اتریوم در بازارهای فیوچرز و آپشن ماه گذشته را پیش‌بینی کرده بود. این شرکت، ارتقای اتریوم را «یکی از چشمگیرترین شاهکارهای مهندسی در صنعت بلاکچین» نامید.

گلس‌نود در گزارش روز دوشنبه خود در مورد مرج اتریوم نوشت: «چیز عجیبی نیست که سود در جایی که سود در دسترس است، برداشته شود». گلس‌نود خاطرنشان کرد که اتریوم پیش از این رویداد، یکی از معدود دارایی‌هایی بود که امسال با توجه به شرایط نزولی اقتصاد جهانی، همچنان عملکرد مناسبی داشت.

تبلیغات جام جهانی قطر

مرج اتریوم

با این حال این گونه به نظر می‌رسد که بازار، فروش سنگین را پیش‌بینی می‌کند. نرخ فاندینگ ریت برای اتریوم پیش از مرج اتریوم، در میان تریدرهایی که به دنبال حفظ پوزیشنِ شورت (فروش) بودند، به پایین‌ترین سطح تاریخی سالیانه خود یعنی منفی هزار و 200 درصد رسید.

این شرکت در این باره گفت: «از آن زمان نرخ‌های فاندینگ ریت به طور کامل به حالت خنثی بازگشته‌اند و این نشان می‌دهد آربیتراژهای کوتاه مدت، دیگر سود چندانی ندارند».

نرخ‌های فاندینگ ریت در بازار دائمی فیوچرز به پرداخت‌های منظم به تریدرهایی اشاره دارند که در مورد قیمت‌های فیوچرز اتریوم در کوتاه مدت گمانه‌زنی می‌کنند. پرداخت‌ها تضمین می‌کنند که قیمت قرارداد فیوچرز، همواره از فاصله‌ای نزدیک، قیمت دارایی پایه را دنبال می‌کند.

  • چگونه تریدرها از مرج اتریوم نهایت استفاده را بردند؟

مرج اتریوم

نرخ فاندینگ ریت مثبت به این معنی است که تریدرهایی که همچنان پوزیشنِ لانگ (خرید) خود را حفظ کرده‌اند، به کسانی که در پوزیشنِ شورت (فروش) قرار دارند، پول پرداخت می‌کنند و این نشان می‌دهد دید بازار نسبت به قیمت فیوچرز دارایی، یک دید صعودی است. در مقابل، نرخ منفی فاندینگ ریت به این معنی است که کسانی که پوزیشن شورت گرفته‌اند به کسانی که پوزیشن لانگ گرفته‌اند پول پرداخت می‌کنند و این نشان می‌دهد که بازار نسبت به کاهش قیمت پایه رمزارز مشکوک است.

با پیشروی به سمت مرج اتریوم، نرخ‌های فاندینگ ریت به کمتر از منفی 998 درصد رسیده است که حتی کمتر از واقعه 2020 است؛ یعنی ماه موسوم به «پنجشنبه سیاه» که بازارهای رمزارز را در لحظه‌ای کاملاً نابود کرد.

کل سود باز معاملات فیوچرز ، یعنی میزان معوقات فیوچرزِ پیرامون اتریوم، پس از مرج اتریوم 15 درصد کاهش یافته است و از حدود 8 میلیارد دلار به حدود 6.8 میلیارد دلار رسیده است. اما معلوم  نیست که چه مقدار از این افت به دلیل کاهش قیمت اتریوم است که بر ارزش دلاری پوزیشن های فیوچرز اتریوم تاثیر گذاشته است.

مرج اتریوم

در هنگام ارزیابی سود باز در حوزه اتریوم، این گونه به نظر می‌رسد که بهره باز فیوچرز در بالاترین حد خود قرار دارد و حتی در هفته گذشته نیز افزایش یافته است. گلس‌نود معتقد است این بدان معنی است که بسیاری از تریدر ها همچنان پوزیشن‌های پوشش ریسک خود را حفظ می‌کنند.

در عین حال بهره ی قراردادهای اختیار خرید اتریوم، که برای اولین بار در ماه آگوست از بیت کوین پیشی گرفت، پس از مرج، به میزان 600 دلار کاهش یافت. ارزش پوزیشن اختیار خرید اتریوم در حال حاضر به میزان 5.2 میلیون دلار است که هنوز بسیار بالاتر از ارقام سال 2021 است.

اختیار خرید، یک تضمین موقتی است که به موجب آن تریدر می‌تواند در صورتی که بخواهد، دارایی معینی را با قیمتی از پیش تعیین شده، خریداری کند. اختیار فروش نیز به همین معنا است، اما در زمان فروشِ دارایی به کار می‌رود.

مترجم: خاطره باقری
منبع: decrypt

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×