» آرشیو اخبار » مرج اتریوم برای بازار رمزارز چه عواقبی به همراه داشت؟
مرج اتریوم

مرج اتریوم برای بازار رمزارز چه عواقبی به همراه داشت؟

3 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز

نظر شما در مورد مرج اتریوم چیست؟ من اخیراً در این باره با ویلیام ویلز دِ ووگلیر، یکی از بنیان‌گذاران اسپنک‌چاین (Spankchain) و حداقل نیمی از پروتکل‌های مخوف دنیای اتریوم، صحبت کردم.

البته قصد من سوال در مورد به‌روزرسانی نرم‌افزاری بود که مدت‌هاست در انتظار آن هستیم، که در قالب آن ماینرهای اتریوم از این پلتفرم اخراج شدند و گروهی از سهامداران دوستدار محیط زیست در 24 شهریور جایگزین آنها شدند. د ووگلیر دوباره با تلخی پرسید: «منظور شما توهم اتریوم است؟»

تبلیغات جام جهانی قطر

«با خودم فکر کردم که پاسخ او بسیار جالب خواهد بود. اما خیلی زود مشخص شد نظر د ووگلیر با آنچه که در رسانه‌های عمومی پخش شده بسیار تفاوت دارد، او گفت: این مرج اتریوم اشتباه بود. حتی اگر این یک اشتباه قابل توجه نباشد، باز به نظر من تنها وسیله‌ای برای حواس‌پرتی اذهان عمومی بوده است. او گفت: «این اقدام هیچ ارزش اضافه‌ای نداشت، بلکه فقط یک عامل رسانه‌ای و محیطی بود».

آیا مرج اتریوم اشتباه بود؟

مرج اتریوم

از نظر د ووگلیر کل این شراکت، نوعی تمکین ساده‌لوحانه بوده است. به گفته او، افراد بانفوذی که از ردپای بزرگ کربن (از نظر زیست محیطی) نگران هستند، سعی کردند در این میان از ترس دوستداران محیط زیست برای دستیابی به اهداف بدبینانه خود استفاده کنند. او گفت: «اگر چیزی واقعاً سبز باشد، تا زمانی که بتوان از آن بهره‌برداری کرد، توجه هیچ کس را به خود جلب نمی‌کند. شرکت‌ها تا زمانی که نگاه‌ها در این زمینه به آنها خیره نشود، اقدامی انجام نمی‌دهند».

به راحتی می‌توان درک کرد که چرا افرادی مانند د ووگلیر با دیدی منفی به این رویداد نگاه می‌کنند، زیرا از زمانی که مرج اتریوم برملا شد، قیمت آن مرتباً کاهش یافته است. حامیان بیت کوین این تغییر را به سخره گرفته‌اند. حال زمزمه‌هایی مبهم در بازار، خبر از امنیت بیت کوین می‌دهند؛ این شایعات حتی بر قدیمی‌های بازار اتریوم نیز تاثیر گذاشته و آنها را خشمگین کرده‌اند و حتی برخی از آنها را به آغوش گروهی از مبارزان متعصب که مدت‌ها پیش طرد شده بودند، سوق دادند. به عقیده د ووگلیر، این تصور که مرج اتریوم بر افکار عمومی تاثیر مثبت می‌گذارد، حال تقریباً ثابت شده که یک اشتباه بوده است. او گفت حال نهادهای نظارتی به سختی حاضر خواهند شد دیدگاه خود را تغییر دهند، زیرا دیگر خبری از شکایت‌های زیست محیطی نیست؛ به خصوص با توجه به اینکه در حال حاضر این اقدام به امنیت تعبیر شده است.

بله واقعاً باید پذیرفت که مرج اتریوم نمایشی شگفت‌انگیز از قابلیت‌های فنی بود. زیرا به ما گفته شد که مرج اتریوم در زمان آنی، معادل روشن کردن موتور یک خودرو در یک بزرگراه با سرعت فوق‌العاده بالا است. از منظر تحقیق و توسعه این کار واقعاً یک اقدام پیشگامانه است، اما فراموش نکنیم که ساخت بمب اتمی نیز چنین حالتی داشت.

با این وجود د ووگلیر معتقد است که در پیشرفت‌های فرضی مرج اتریوم، اغراق صورت گرفته است. قرار بود با این کار روند به‌روزرسانی‌های مختلف تسهیل شود و شبکه کارآمدتر شود. اما به نظر د ووگلیر این راهکارها مدت‌هاست به شکل زنجیره‌های جانبی وجود داشته‌اند، این زنجیره‌ها در اصل پیوست‌های شبکه flagship هستند که از روش‌های اعتبارسنجی متفاوتی مانند پالیگان استفاده می‌کنند.

به عقیده او تنها محیط محاسباتی اتریوم یعنی «ماشین مجازی» دارای ارزش واقعی است و تغییر به مدل استکینگ، به هیچ وجه بر روی آن تاثیر قابل توجهی نمی‌گذارد.

در ضمن او (خوشبختانه!) به این نکته اشاره کرد که کسانی که حداقل استیک مستقل، یعنی 32 اتریوم (در حال حاضر ارزش آن 42500 دلار است و احتمالاً زمانی که شما این مطلب را می‌خوانید ارزش دلاری آن کاهش یافته است) را نداشته باشند، باید از طریق صرافی‌های متمرکز مانند کوین‌بیس (Coinbase) برای استکینگ اقدام کنند.

این بدان معنی است که قسمت اعظم مرج اتریوم در یک مبادله شراکتی در مقابل یک نقطه آسیب‌پذیر مرکزی قرار گرفته است. ما ثابت کرده‌ایم که قیمت اتریوم اکنون در حال سقوط است و سازمان‌های نظارتی نیز همزمان فعالانه در این عرصه تلاش می‌کنند. اما آیا دیدگاه‌های د ووگلیر، نماینده دیدگاه‌های اقلیت جامعه است؟

قطعاً این طور نیست. کریستی-لی مینهان (Kristy Leigh-Minehan) که مدت‌هاست در زمینه استخراج اتریوم فعالیت می‌کند، مانند د ووگلیر با نگاهی بدبینانه به این موضوع نگاه نمی‌کند (البته شاید دیدگاه‌های او نیز کمی جانبدارانه باشند). در عوض او بر این عقیده است که شاید کمی برای این اقدام زود بوده است.

او گفت: «حرکت به سمت اثبات سهام، بخش مهمی از ماهیت (DNA) اتریوم است و همیشه نیم نگاهی به آن وجود داشته است. این اقدام برای بهینه سازی‌های این سیستم در آینده و ارتقای قابلیت‌های مقیاس‌پذیری آن لازم و ضروری بوده است. اما سوالی که اکنون همه باید از خود بپرسند، این است: که آیا اکنون زمان مناسبی برای این کار بود؟».

مینهان چندان در این باره مطمئن نیست. او گفت: «من شخصاً فکر نمی‌کنم که این اقدام در فضای نظارتی فعلی لازم بوده باشد. او نمی‌داند که اگر احتمالاً اتریوم به این زودی‌ها به عنوان یک امنیت طبقه‌بندی شود می‌تواند خطرناک باشد با خیر؟ و این چیزی است که باعث ترس سازمان‌های اعتبارسنجی، اپراتورها و کارآفرینان شده است».

او افزود، اولویت سازمان‌های نظارتی آمریکا در این زمینه بسیار نگران‌کننده است. او نیز گفته‌های د ووگلیر را تأیید کرد و گفت: «نمی‌توان انکار کرد که اتریوم در ایالات متحده ریشه دوانده است، این بزرگترین نقطه ضعف و قوت آن خواهد بود».

دست کم برخی از حامیان پر و پا قرص اتریوم، همچنان با دیدگاهی جانبدارانه به این موضوع نگاه می‌کنند. مت درایهرست (Mat Dryhurst)، پادکستر چپ‌گرا که یکی از اولین پذیرندگان NFTها است، در این باره گفت:

«ممکن است این موضوع تا حدی بر تصمیم سازمان‌های نظارتی تاثیر بگذارد.اما صادقانه بگویم، تصور نمی‌کنم که نگرانی زیادی از طرف توسعه‌دهنده وجود داشته باشد. ایجاد این امکانات جدید برای شبکه، بخش زیادی از مردم را به هیجان آورده است، به همین دلیل به نظر می‌آید که این اقدام (مرج اتریوم) نقطه عطف دیگری در این مسیر طولانی باشد».

اما آیا این اقدام بیش از حد تبلیغاتی نشده است؟ درایهرست با بی‌تفاوتی گفت: «این یک نوآوری کلان در عرصه فن‌آوری به شمار نمی‌آید و فکر نمی‌کنم منظور از آن هرگز چنین چیزی بوده باشد. زیرا رول‌آپ‌ها، zkEVMها (ماشین‌های مجازی با دانش صفر) و غیره هنوز هم برای مقیاس‌بندی مورد نیاز هستند.

من فکر می‌کنم تنها کارکرد این اقدام، اعتبار بخشیدن به این گوشه از بازار رمزارزها است؛ از طرف دیگر با افزایش اعتماد به نفس، باعث اجرایی شدن سایر ایده‌های مورد بحث در این زمینه خواهد شد». او اضافه کرد که اخیراً در نمایشگاه اتریوم برلین (ETH Berlin) حضور داشته و مانند همیشه بسیار خوشبینانه به مبحث انرژی توجه شده است.

حامیان قدیمیِ راضی از مرج اتریوم

مرج اتریوم

شاید گروهی وجود داشته باشند که کاملاً با همه نظرات وحشتناک د ووگلیر و امثال او در مورد مرج اتریوم موافق باشند و به شکلی بی‌شرمانه اظهارات آنها را تحسین کنند. آنها متولیان شبکه منحل شده‌ایی هستند که باور دارند مانند ماینرها، مورد خیانت دست‌اندرکاران بزدل اتریوم قرار گفته‌اند.

به عقیده آنها این اقدام در اصل تکراری منسوخ و قدیمی از شبکه اتریوم است که به اصطلاح اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) نامیده شد و اکثر حامیان آن نهادهای نظارتی هستند که در طول عمر کوتاه، اما اغراق‌آمیز سیاست‌های اتریوم، مجالی برای عرضه اندام پیدا کرده‌اند.

اتریوم کلاسیک در سال 2016 در پی هک زیان‌آور اولین سازمان غیرمتمرکز مستقل شبکه اتریوم یا DAO متولد شد. در آن زمان توسعه‌دهندگان اتریوم با اکثریت آراء به «برگشت» هک و کل قربانیان رای دادند، این در حالی است که برخی از افراد قانونمند در این زمینه، آن را خیانتی مرگبار به اصل کلیدی ثبات اتریوم نامیدند.

آنها به یک شبکه قدیمی و هک شده چسبیده بودند، این در حالی بود که اتریوم به دو بخش تقسیم شده بود. آنها از همان موقع منتظر مرج اتریوم بودند و معتقد بودند که ماینرهای بیکار آماتور (که فعالانه سعی در اغوای آنها داشتند) در جستجوی درآمد جدید، به سمت اتریوم کلاسیک خواهند رفت. جالب اینکه پس از 6 سال انتظار، حق با آنان بود.

باب سامرویل (Bob Summerwill) مدیر اجرایی شرکت ETC Cooperative که به عنوان یک بنیاد، وظیفه توسعه اتریوم کلاسیک با علامت اختصاری ETC را برعهده داشت، در این باره گفت:

«ما در چند ماه گذشته شاهد افزایش چشمگیر توجهات به اتریوم کلاسیک بوده‌ایم. کاملاً مشخص است که مرج اتریوم به عنوان یک شتاب‌دهنده در این زمینه عمل کرده است».

او اضافه کرد که از آن زمان قدرت استخراج در این شبکه حدود 10 برابر شده است، همین امر باعث شده که اتریوم کلاسیک در حال حاضر سومین زنجیره اثبات کار از نظر ارزش بازار و دومین زنجیره از نظر حجم باشد».

مرج اتریوم

سامرویل نیز مانند دیگران معتقد است که ترس‌ در مورد تسخیر شبکه توسط ایالات متحده و نهادهای نظارتی قوی جدید، ممکن است بسیاری از ماینرها را تحریک کرده و آنها را به سمت ETC سوق داده باشد.

او گفت: «با وجود مرج اتریوم به نظر می‌رسد اتریوم کلاسیک از معرفی یک جایگزین معتبر و احتمالاً ایمن‌تر برای این نگرانی‌ها، سود می‌برد. با این وجود شروعی بسیار سخت را تجربه کرده است، زیرا اتریوم کلاسیک نیز مانند بسیاری دیگر، اخیراً افت کرده و ماینرهای آن نیز با ضرر مواجه شده‌اند». او در ادامه گفت: «ما همچنان در تلاش هستیم تا تعادل جدیدی در این زمینه برقرار کنیم».

با این وجود، این تغییر رویکرد با مرج اتریوم تا حدودی خیره‌کننده به نظر می‌رسد. از این رو پس از سال‌ها انتظار طاقت‌فرسا باید از خود پرسید که آیا ملانقطی‌های قدیمی شبکه اتریوم کلاسیک و حتی نهادهای احتمالی ناظر اتریوم، بالاخره پیروز این میدان شده‌اند یا خیر؟
همان طور که د ووگلیر گفت: «احتمال دارد اتریوم با این مرج نقش خود لعنتی‌اش را بازی کرده باشد».

مترجم: خاطره باقری
منبع: decrypt

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×