» آرشیو اخبار » اوپک؛ سرمایه گذاری کم، دلیل واقعی نوسانات قیمت انرژی
قیمت انرژی

اوپک؛ سرمایه گذاری کم، دلیل واقعی نوسانات قیمت انرژی

15 آبان 1401 5

قیمت انرژی و به خصوص نفت خام در پی چشم انداز افزایش تقاضای چین افزایش یافته است. با توجه به افزایش تقاضا و احتمال افزایش بیشتر قیمت انرژی، اوپک اعلام کرد که بیشترین علت نوسانات قیمت، کاهش سرمایه گذاری در بخش تولید نفت و گاز است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، هیثم الغیس (دبیرکل اوپک) اعلام کرد که صنعت نفت نیاز به افزایش سرمایه گذاری در ظرفیت و تولید جدید دارد، تا از نوسانات بی رویه قیمت انرژی جلوگیری شود. قبل از سال 2016، سرمایه گذاری در نفت به بیش از 500 میلیارد دلار در سال می رسید، اما از آن زمان کاهش یافته است. به نظر می رسد که سال ها سرمایه گذاری کم در تولید نفت و گاز، یکی از عوامل اصلی بحران انرژی است که جهان در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کند. با توجه به دیدگاه های تولید کنندگان اوپک، جهت جلوگیری از نوسانات افسار گسیخته به سرمایه گذاری های نفتی بیشتری نیاز است

به گفته الغیس، فقط در صورت افزایش ظرفیت تولید و افزایش سرمایه گذاری است که می توان از نوسانات زیاد قیمت انرژی در آینده جلوگیری کرد. الغیس در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری امارات (WAM) در حاشیه کنفرانس انرژی ADIPEC در ابوظبی بر اهمیت افزایش سرمایه گذاری در بخش نفت تاکید کرد.

دبیر کل اوپک گفت: کاهش چشمگیر سرمایه گذاری در صنعت نفت که با سقوط قیمت در سال 2015 آغاز شد و سپس در سال 2020 با موج اول کووید-19 آغاز شد، نوسانات در بازار نفت را تشدید می کند. در واقع کاهش سرمایه گذاری در بخش نفت از سال 2016 باعث کاهش ظرفیت های تولید شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

الغیس عضو اوپک اظهارات اخیر تولیدکنندگان بزرگ اوپک را تکرار کرد که گفته اند، بحران انرژی کنونی سال ها با سرمایه گذاری ناکافی در نفت و گاز در حال شکل گیری است. در حال حاضر ظرفیت مازاد در سطح جهانی بسیار کم بوده و تنها در دست دو تا از تولید کننده های اوپک قرار دارد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که مدیر عامل یکی از پالایشگاه های بزرگ نفتی نیز در ماه سپتامبر گفته بود، سال‌ها سرمایه‌گذاری ناکافی در تولید نفت و گاز عامل اصلی بحران انرژی امروز است و زمانی که اقتصاد جهانی از کُندی کنونی بازگردد، ظرفیت اندک تولید نفت باقی‌مانده از بین خواهد رفت. سرمایه‌گذاری در نفت و گاز بین سال‌های 2014 تا 2021 به بیش از نصف کاهش یافته است.

این هفته در کنفرانس آدیپک، اوپک نسخه 2022 چشم انداز جهانی نفت خود را منتشر کرد، که می گوید «همه اشکال انرژی برای رفع نیازهای انرژی آینده مورد نیاز خواهد بود» و انتظار می رود نفت بیشترین سهم را در ترکیب انرژی حفظ کند. چشم انداز اوپک همچنین نشان داد که بخش جهانی نفت تا سال 2045 به سرمایه گذاری تجمعی 12.1 تریلیون دلاری در بالادست، میان دست و پایین دست نیاز خواهد داشت که معادل بیش از 500 میلیارد دلار در سال است.

نوسان قیمت انرژی

در طی ماه های گذشته چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ ترین وارد کننده نفت، به دلیل شرایط قرنطینه و سیاست های مقابله با کووید میزان تقاضای نفت خام خود را کاهش داده بود. در حال حاضر، بنابر گزارش بلومبرگ، قرنطینه در شهرهای بزرگ چین پایان یافته، و چشم انداز افزایش تقاضای این کشور، بازارهای نفت خام را صعودی کرده است. به طوری که قیمت نفت از اوایل هفته رشد محسوسی داشته است.

در زمان نگارش این مطلب (ساعت 12:20 روز یکشنبه، 15 آبان)، نفت خام برنت در رنج قیمت 98.75 دلار و نفت خام وست تگزاس اینتر مدیت (WTI) هم در کانال 92.6 دلاری قرار گرفته است. از سوی دیگر قیمت انرژی بالا، می تواند اقتصاد اروپا که در آستانه رکود است را تهدید کند. به این ترتیب غالب کشورهای اروپایی در تلاش برای تثبیت منابع انرژی خود هستند.

تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار : تارا هدایتی

منبع : oilprice

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×