» آرشیو اخبار » قیمت اتریوم در برابر بیت کوین تا چه حد سقوط خواهد کرد؟

قیمت اتریوم در برابر بیت کوین تا چه حد سقوط خواهد کرد؟

6 تیر 1401 5

جالب اینجاست که به‌رغم رشد بازار NFT ها، اتریوم هنوز به سقف قیمتی خود در برابر بیت ‌کوین (از ژوئن 2017 تاکنون) نرسیده است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت رمزارز اتریوم (ETH) از دسامبر 2021 تاکنون بیش از 35 درصد در برابر بیت کوین (BTC) کاهش یافته است و احتمال افت بیشتر آن نیز در ماه‌های آینده وجود دارد.

 

تبلیغات جام جهانی قطر

نمودار قیمت هفتگی ETH/BTC. منبع: TradingView

 

شرایط  نموداری ETH/BTC

روند صعودی جفت ارز ETH/BTC معمولاً نشان دهنده افزایش ریسک‌پذیری معامله گران ارز دیجیتال است و معمولاً با افزایش نوسان‌گیری در معاملات فیوچرز اتر و کاهش نگه‌داری (هولد) بلندمدت بیت ‌کوین همراه است.

برعکس، روند نزولی ETH/BTC معمولاً با افت آلت‌کوین‌ها و کاهش سهم بازار اتریوم همراه است. در نتیجه، معامله گران به بیت کوین روی می‌آورند و ریسک‌گریزی خود در بازار ارز دیجیتال را نشان می‌دهند.

کاهش TVL اتریوم

علاقه به بلاکچین اتریوم در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافت و توسعه‌دهندگان به ساخت پروژه‌های مالی به اصطلاح غیرمتمرکز (دیفای)، از جمله صرافی‌های همتا به همتا و پلتفرم‌های وام دهی روی آوردند.

بر اساس داده‌های دیفای لاما (DeFi Llama)، این منجر به افزایش کل ارزش قفل شده (TVL) در شبکه بلاکچینی اتریوم شد که از 465 میلیون دلار در مارس 2020 به 159 میلیارد دلار در نوامبر 2021 افزایش یافت که معادل بیش از 34000 درصد افزایش یافت.

 

روند TVL اتریوم از سال 2019 تاکنون. منبع: DeFi Llama

 

جالب توجه است که ETH/BTC به دلیل افزایش تقاضا برای تراکنش‌های روی بلاکچین اتریوم، در این بازه زمانی 345 درصد افزایش یافت و به اوج قیمتی سال 2021 در 0.08 رسید. با این حال، این جفت ارز از آن زمان تاکنون بیش از 35 درصد سقوط کرده است و اکنون در تاریخ 26 ژوئن روی 0.057 BTC معامله می‌شود.

افت ETH/BTC با سقوط شدید TVL اتریوم مصادف شده که از 159 میلیارد دلار در نوامبر 2021 به 48.81 میلیارد دلار در ژوئن 2022 کاهش یافته است. علت آن هم عمدتاً بحران مالی پروژه‌های دیفای در ماه‌های اخیر است.همچنین، مؤسسات در سال جاری 458 میلیون دلار از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر اتریوم برداشت کرده‌اند که نشان می‌دهد علاقه به دیفای اتریوم کاهش یافته است.

 

بیت کوین در حال تقلاست اما از اتر قوی‌تر است

بیت کوین در مقایسه با اتر در بازار نزولی کنونی با افت قیمت‌ کمتری مواجه شده است.قیمت بیت کوین از نوامبر 2021 تقریباً 70 درصد کاهش یافته و به حوالی 21هزارو 500 دلار رسیده است، در مقابل اتریوم در همین بازه زمانی 75 درصد افت کرده است.

همچنین برخلاف اتریوم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متمرکز بر بیت ‌کوین تا به امروز شاهد 480 میلیون دلار ورودی بوده‌اند که نشان می‌دهد سقوط بیت ‌کوین تأثیر چندانی در کاهش تقاضای آن در میان سرمایه‌گذاران سازمانی نداشته است.

 

جریان ورودی/خروجی سرمایه به/از صندوق‌های ارز دیجیتال. منبع: CoinShares

 

تارگت‌های نزولی ETH/BTC

خروج سرمایه‌ از صندوق‌های اتریومی به همراه افزایش بی‌اعتمادی در بخش دیفای، می‌تواند به نفع قیمت بیت ‌کوین در برابر اتریوم در سال ۲۰۲۲ تمام شود و در نتیجه منجر به کاهش بیشتر ETH/BTC شود.

از نظر تکنیکال، جفت ارز ETH/BTC بالای یک ناحیه حمایتی شامل خط روند صعودی، سطح فیبوناچی در 0.048 BTC و میانگین متحرک نمایی 200 هفته‌ای (EMA200؛ موج آبی داخل نمودار) در نزدیکی 0.049 BTC حفظ شده است.

 

نمودار قیمت هفتگی ETH/BTC. منبع: TradingView

 

ETH/BTC در صورت افزایش قیمت می‌تواند تا سطح فیبوناچی 0.5 در نزدیکی 0.062 BTC بالا برود. در مقابل، شکسته شدن ناحیه حمایتی می‌تواند آغازگر افت ETH/BTC تا سطح فیبوناچی 0.786 در 0.027 BTC باشد که بیش از 50 درصد از قیمت امروز آن پایین‌تر است.

سقوط ETH/BTC ممکن است با افت بلند مدت ETH/USD همراه شود که در درجه اول به دلیل سیاست پولی انقباضی فدرال رزرو که اخیراً ارزش ارزهای دیجیتال را در برابر دلار آمریکا کاهش داده، صورت گرفته است.

در مقابل، آمار ضعیف اقتصادی امریکا ممکن است فدرال رزرو را وادار کند تا سیاست انقباضی خود را تغییر دهد. طبق گفته شرکت گلوبال مارکت (Global Markets) این می‌تواند روند نزولی اتریوم و سایر رمزارزها را متوقف کند.

این شرکت خاطرنشان کرد:شرایط کلان اقتصادی باید بهبود یابد و رویکرد تهاجمی فدرال رزرو باید تغییر کند تا بازار ارز دیجیتال به کف خود برسد.

اما با توجه به اینکه اتریوم از ژوئن 2017 تاکنون هرگز به سقف قیمت خود در برابر بیت ‌کوین دست نیافته است، جفت ارز ETH/BTC ممکن است کماکان تحت فشار باقی بماند و تا قیمت 0.027 BTC سقوط کند.

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: کوین تلگراف

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×