» آرشیو اخبار » قراردادهای هوشمند اتریوم به “دفتر کل ریپل” وارد می‌شوند
ریپل

قراردادهای هوشمند اتریوم به “دفتر کل ریپل” وارد می‌شوند

26 مهر 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، شریک ریپل یعنی شرکت نرم‌افزاری پیرسیست تکنالجی (Peersyst Technology) روز 17 اکتبر (25 مهر) با انتشار یک توییت، اعلام کرد مرحله آزمایشی راه‌اندازی سایدچین یا زنجیره‌جانبی (Sidechain) دفترکل ریپل (XRP Ledger) به زودی آغاز می‌شود. این زنجیره جانبی که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است به کاربران ریپل اجازه می‌دهد در آینده نزدیک با برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) سازگار با اتریوم تعامل داشته باشند.

به بیان ساده‌تر، کاربران ریپل در نهایت می‌توانند به برنامه‌های غیرمتمرکزی مانند یونی‌سوآپ (در صورت پورت شدن) و کیف پول‌های مبتنی بر وب3 (Web3) مانند متامسک و ایکس‌یو‌ام‌ام وَلت (XUMM Wallet) دسترسی پیدا کنند.

ریپل لجر

تبلیغات جام جهانی قطر

سایدچین سازگار با EVM در ریپل لِجر

این زنجیره جانبی جدید از یک پل زنجیره‌ای نیز برخوردار است که به منظور انتقال رمزارز ریپل (XRP) و سایر دارایی‌ها، در میان زنجیره‌های جانبی پشتیبانی شده با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و دِونِت دفترکل ریپل (XRP Ledger Devnet) ساخته شده است.

به گفته مایوخا وداری (Mayukha Vadari)، مهندس نرم‌افزار RippleX، با این کار توسعه‌دهندگان دیگر مجبور نیستند بین بلاکچین‌های سازگار با XRPL یا EVM یکی را انتخاب کنند. به‌علاوه اینکه، به تراکنش‌های سریع و کم هزینه XRPL نیز دسترسی پیدا کرده و قراردادهای هوشمند مبتنی بر سالیدیتی (Solidity) را به XRPL وارد می‌کنند.

این زنجیره جانبی سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) مبتنی بر ریپل، به صورت سفارشی توسط پروتکل تِندِرمینت (Tendermint) و با هدف پردازش 1000 تراکنش در ثانیه (TPS)ساخته شده است.

پیرسیست تکنالجی در توییتر خود نوشت:

«فردا یک متن راهنمای کاربری برای همه اعضای جامعه ریپل منتشر خواهیم کرد تا از این سایدچین سازگار با ماشین مجازی اتریوم استفاده کرده و اکانت‌های ریپل خود را در متامسک ایجاد کنند».

وداری خاطرنشان کرد که فاز اول این زنجیره جانبی سازگار با EVM در حال حاضر برای آزمایش در XRPL Devnet در دسترس است. فاز دوم نیز شامل انتقال زنجیره جانبی سازگار با EVM به یک زنجیره “بدون نیاز به مجوز” با مقیاس‌پذیری بهتر خواهد بود.

وداری گفت که هدف ما در فاز دوم دستیابی به یک زمان بلوک مشابه با دفتر کل ریپل است که احتمالاً در اوایل سال 2023 عرضه خواهد شد. وی افزود:

 “هدف نهایی فاز سوم است: یک پل و زنجیره جانبی سازگار با EVM بدون نیاز به مجوز که در شبکه اصلی XRPL در دسترس است.”

طبق داده‌های وبسایت مرجع کوین مارکت کپ (coinmarketcap)، این خبر تاکنون تاثیر چشمگیری بر قیمت توکن ریپل نداشته و این ارز اکنون با 1.39 درصد رشد روزانه، با قیمت 0.4754 دلار معامله می‌شود. ناگفته نماند که ریپل طی یک ماه گذشته حدود 23.86 درصد افزایش قیمت داشته است.

این اطلاعیه درحالی منتشر شده است که حدود دو سال از پرونده قضایی ریپل‌لبز با کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) می‌گذرد. مسلماً این پرونده، پذیرش و توسعه این شبکه تسویه حساب جهانی را تا حد زیادی تحت تأثیر گذاشته است.

افزون بر این، از زمانی که ریپل برای اولین بار در مارس 2021 (اسفند 99) یک دفتر کل خصوصی برای ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را برای بانک‌ها به طور آزمایشی راه‌اندازی کرد، به حرکت در فضای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) ادامه داده و در همین راستا، اخیراً نیز با بانک سلطنتی بوتان شریک شده است.

مترجم: مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×