» آرشیو اخبار » فروشندگان جفت طلا به دلار (XAU/USD) به کانال 1780 چشم دوخته اند

فروشندگان جفت طلا به دلار (XAU/USD) به کانال 1780 چشم دوخته اند

21 آذر 1401 5

در آستانه انتشار آمار تورم نقطه به نقطه آمریکا فروشندگان به دنبال تقویت دلار آمریکا و طلا به دلار (XAU/USD) رنج 1780 دلار می باشند. این در حالیست که نرخ طلا به دلار (XAU/USD) هفته را نزولی آغاز کرده است.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، در آستانه انتشار آمار تورم نقطه به نقطه آمریکا فروشندگان به دنبال تقویت دلار آمریکا و طلا به دلار (XAU/USD) رنج 1780 دلار می باشند. این در حالیست که نرخ طلا به دلار (XAU/USD) هفته را نزولی آغاز کرده است. زیرا به پایین‌ترین حد روزانه خود نزدیک به 1792 دلار رسیده و در اوایل روز دوشنبه اولین ضرر روزانه پنج روز اخیر را به ثبت رساند.

واگرایی نزولی «شاخص قدرت نسبی» (RSI) در نمودار 4 ساعته هم از این جهت گیری نزولی حمایت می کند. در همین راستا و قبل از انتشار آمارهایی که نقش کاتالیزور را برعهده دارند، دلار آمریکا نیز در حال تقویت است که همین به خودی فلز زرد را دستخوش تغییرات قیمتی می نماید. به غیر از نگرانی مربوط به کاتالیزورهای بازار، صحبت های پیرامون رکود نیز پشتوانه تقاضای امن دلار آمریکا بوده و بر قیمت طلا تاثیر می گذارد.

با این حال، شاخص دلار آمریکا (DXY) در حدود 105.15 ثابت باقی مانده، در حالی که اولین افزایش هفتگی سه ماه اخیر را نشان می دهد. DXY کاملا تابع سیاست های جنگ طلبانه فدرال رزرو و آمارهای ایالات متحده می باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

شاخص قیمت تولیدکننده ایالات متحده (PPI) با پیش‌بینی‌های بازار، 7.4 درصد برای ماه نوامبر پیش بینی شده بود، و این در حالیست که مقدار مشابه آن در سال قبل 8.1 درصد بوده است. علاوه بر این، «شاخص قیمت تولید کننده اصلی» (Core PPI) به 6.2% سالانه رسیده، در حالی که 6.0% پیش بینی شده و مقدار قبلی آن  6.7% بوده است. علاوه بر این، آمار شاخص احساسات مصرف کننده دانشگاه میشیگان (UoM) به 59.1 برای دسامبر رسیده، در حالی که 53.3 پیش بینی شده و نسبت به ماه نوامبر که مقدار آن 56.8 بوده، افزایش نشان می دهد.

طلا

علاوه بر این، انتظارات تورمی یک ساله به 4.6 درصد کاهش یافت، که پایین‌ترین رقم از سپتامبر 2021 بود. این مقدار 4.9 درصد پیش بینی شده بود. و از سوی دیگر مقدار آن برای دوره های 5 تا 10 ساله نیز به صورت ثابت 3.0 درصد ثابت در نظر گرفته شده بود. لازم به ذکر است که «شاخص مدیران خرید» (PMI) ایالات متحده به 56.5 در مقابل 54.4 مورد انتظار رسیده که اندکی بهبود نشان می دهد.

از سوی دیگر، جانت یلن (وزیر خزانه‌داری آمریکا) گفت که، خطر رکود اقتصادی وجود دارد، اما مطمئناً چیزی نیست که بتواند تورم را مهار کند. علاوه بر این، ترس از رکود اقتصادی را می توان به وارونگی منحنی بازده مرتبط دانست، زیرا بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده و اوراق قرضه دو ساله تفاوت فاحشی را نشان می دهد. که نشان دهنده ترجیح بازار برای اوراق قرضه کوتاه مدت خزانه داری ایالات متحده است.

در این بین سهام آتی «اس اند پی 500» (S&P 500) دنبال رو بسته شدن ضعیف وال استریت در روز جمعه بوده و زیان ملایمی را نشان می دهد. در حالی که بازدهی خزانه داری 10 ساله آمریکا در حدود 3.58 درصد ثابت باقی مانده است. لازم به ذکر است که بازدهی اوراق قرضه 2 ساله خزانه داری آمریکا هم در حدود 4.35 درصد می باشد.

با نگاهی به آینده، در صورت عدم انتشار اخبار محرک که بازار را تهیج نمایند، حرکت و نوسانات آنی قیمت طلا را محدود کند. همگی اینها در حالی که بیان شد که برای هفته پیش رو آمارهای مهمی شامل «شاخص قیمت مصرف کننده» (CPI) ماه نوامبر، اعلام سیاست نرخ بهره فدرال رزرو و همین طور آمارهای «شاخص مدیران خرید» (PMI) منتشر شود که اهمیت به سزایی بر روند بازار دارند. مهم تر از همه در این هفته و براساس سخنرانی های فدرال رزرو، سرنخ هایی برای جهت گیری آتی این سازمان و میزان افزایش نرخ بهره ارائه خواهد شد.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

قیمت طلا واگرایی نزولی «شاخص قدرت نسبی» (RSI ) که در رنج 14 قرار گرفته است را توجیه می کند. زیرا به سمت خط حمایت صعودی یک ماهه، نزدیک به 1780 دلار نزول کرده است. لازم به ذکر است که خط شاخص قدرت نسبی (RSI) که در 14 قرار گرفته است، با قیمت XAU/USD واگرایی دارد.  چرا که مظنه اوج های بالاتر را نشان می داد، اما نوسانگر قسمت های پایین تر را نشان می داد، که به نوبه خود نشان می دهد حرکت صعودی در حال محو شدن است.

علاوه بر خط حمایت نزدیک به 1780 دلار، «میانگین متحرک ساده 100 روزه» (100-SMA) در کانال نزدیک به 1767 دلار نیز به عنوان یک سطح مهم کوتاه مدت عمل می کند که واکنش خرس های (سرمایه گذاران امیدوار به کاهش قیمت ها) طلا را در پی دارد. در همین حال، محدوده 1800 دلار و همین طور بالاترین سطح میانه نزدیک به 1810 دلار، مانع از صعود قیمت طلا به دلار (XAU/USD) در کوتاه مدت می شود.

نمودار 4 ساعته طلا

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

منبع: fxstreet

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×