» آرشیو اخبار » وضعیت طلا و نقره پس از تصمیمات فدرال رزرو
طلا و نقره

وضعیت طلا و نقره پس از تصمیمات فدرال رزرو

16 آبان 1401 3

طلا و نقره علیرغم سیاست جنگ طلبانه فدرال رزرو، انعطاف پذیری نشان داده اند. به نظر می رسد که دوران نرخ های بهره پایین به پایان رسیده است و سیاستمداران در واشنگتن دی سی هنوز به طور کامل با عواقب آن دست و پنجه نرم نکرده اند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، روز چهارشنبه (2 نوامبر، 11 آبان)، فدرال رزرو یک افزایش سه چهارم واحدی (75 واحدی) برای نرخ بهره اعلام کرد. این ششمین افزایش متوالی توسط بانک های مرکزی است و نرخ وجوه فدرال را تا 4 درصد افزایش می دهد. این بالاترین میزان افزایش نرخ بهره از سال 2008 بوده است. سرمایه گذاران طلا و نقره، پس از افزایش نرخ جدید فدرال رزرو محتاط هستند.

سرمایه گذاران به طور کامل آخرین حرکت فدرال رزرو را پیش بینی کرده بودند، اما امیدوار بودند که این اقدام با بیانیه ای از سوی جروم پاول، رئیس هیئت مدیره همراه باشد. در عوض، اظهارات جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) کماکان حالت جنگ طلبانه داشته و ایده امکان تغییر موضوع فدرال رزرو در جلسه بعدی کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) را مطرح کرد.

البته نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که به لطف اقدامات فدرال رزرو در سه سال گذشته، قیمت مواد غذایی افزایش چشمگیری داشته و جشن‌های شکرگزاری آمریکا امسال بسیار گران‌تر از گذشته خواهد بود. پاول اعتراف کرد که فدرال رزرو تاکنون نتوانسته است تورم را مهار کند و هشدار داد که افزایش نرخ بهره ها به همین شدت ادامه خواهد یافت. البته، او به نقش فدرال رزرو در ایجاد مشکلات اشاره ای نکرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

جروم پاول گفت، من و همکارانم به شدت متعهد هستیم که تورم را به هدف 2 درصدی خود برگردانیم. اگر تورم را کنترل نکنیم، ریشه‌دار می‌شود. ما هم ابزارهای مورد نیاز و هم عزم لازم برای بازگرداندن ثبات قیمت ها را داریم. خیلی زود است که به تغییر بنیادین سیاست های پولی فکر کنیم.

در مواجهه با صحبت‌های سخت‌گیرانه سیاست‌گذاران فدرال رزرو، بازارهای طلا و نقره تا حدی انعطاف‌پذیری نشان داده‌اند. به جای شکستن شدید به پایین‌ترین سطوح، طلا و نقره رشد یافته و در منطقه سبز قرار گرفته اند؛ به طوری که این هفته قیمت طلا با 1.6 درصد افزایش به 1678 دلار در هر اونس رسید. در حالی که طلا اخیراً زمان زیادی را صرف معامله در نزدیکی پایین ترین محدوده خود کرده است، نقره قدرت نسبی از خود نشان داده و از پایین ترین سطح خود فاصله گرفته است. فلز سفید با افزایش هفتگی 6.4 درصدی یا بیش از 1.50 دلار، خود را به 20.75 دلار در هر اونس رساند.

پلاتین نسبت به روز جمعه گذشته که نزدیک به 956 دلار معامله شد، 0.4 درصد کاهش یافته است. و در نهایت، پالادیوم به دنبال کاهش 3.7 درصدی این هفته به 1900 دلار در هر اونس رسید.

بسیاری از سرمایه گذاران فلزات به طور گسترده ای ناامید هستند؛ چرا که بی صبرانه منتظر عقب نشینی فدرال رزرو از سیاست های پولی تهاجمی خود بودند. آنها می خواهند ببینند که شاخص دلار آمریکا در نهایت یک چرخش قاطع داشته و نزولی شود. قطعا دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد. اما نباید این احتمال را نادیده گرفت که ممکن است، بازارهای فلزات (طلا و نقره) قبل از هر چرخش فدرال رزرو یا کاهش مجدد دلار شروع به افزایش کنند.

طلا و نقره

از سوی دیگر، نتایج انتخابات هفته آینده ممکن است بتواند پویایی بازار را تغییر دهد. جمهوری خواهان امیدوارند که بتوانند کنترل مجلس و سنا را به دست گیرند. یکی از مهمترین عرصه های رقابتی حزب دموکرات و جمهوریخواه، آریزونا است. در آنجا، بلیک مسترز جمهوری‌خواه تلاش می‌کند تا مارک کلی، دموکرات را برکنار کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این رقابت در حال حاضر به یک بازی تبدیل شده است.

این رقابت یکی از کانون های توجه سرمایه گذاران است، چرا که مسترز از ایجاد ثبات در سیستم های مالی و پولی حمایت کرده است. مسترز حتی گفته است که مالیات بر درآمد را از طلا و نقره حذف خواهد کرد. مسترز توسط ران پل، نماینده سابق کنگره، که رهبری لایحه اولیه حسابرسی فدرال رزرو را برعهده داشت و در دوران تصدی خود در کاپیتول هیل یکی از مدافعان اصلی طلا بود، تأیید شده است. او در صورت انتخاب شدن، کرسی سنا را که قبلا جان مک کین برای بیش از سه دهه در اختیار داشت، به دست می‌آورد.

در هر صورت نتیجه انتخابات هر چه که باشد، تغییری در سیاست های واشنگتن در زمینه چاپ پول، هزینه و… ایجاد نخواهد شد.

به نظر می رسد که دوران نرخ های بهره پایین به پایان رسیده است و سیاستمداران در واشنگتن دی سی هنوز به طور کامل با عواقب آن دست و پنجه نرم نکرده اند. فدرال رزرو در تلاش است تا افراد، مشاغل و سیاستمداران را از وام گرفتن باز دارد. اعضای کنگره و دولت بایدن، به دنبال یافتن راه هایی برای بالا نگه داشتن سطح هزینه ها و استقراض هستند. تعداد کمی از سیاستمداران هر یک از طرفین، در مورد کاهش بودجه صحبت می کنند. بودجه ای که در نتیجه تورم باعث افزایش نرخ بهره و فشار مضاعف به خانوارها شده است.

نتیجه نهایی ممکن است این باشد که دولت حتی پول بیشتری وام می گیرد تا بتواند هزینه های خدمات بدهی بالاتر را تامین کند. و در نتیجه، مشکل تورم موجود می‌تواند حتی ریشه‌دارتر شود.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxstreet

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×