» آرشیو اخبار » شریک تازه‌ی “قطر” و “توتالِ فرانسه”: “انی ایتالیا”

شریک تازه‌ی “قطر” و “توتالِ فرانسه”: “انی ایتالیا”

12 تیر 1401 4

سرویس اقتصادی گذارنیوز: میدان گازی “گنبد شمالی” یک میدان گازی مشترک میان ایران و قطر است که به ادعای آژانس بین‌المللی انرژی “بزرگ‌ترین ساختار گازی شناسایی‌شده‌ی جهان” است.

مساحت این میدان گازی 9700 کیلومتر مربع بوده که 3700 کیلومتر مربع آن در آبهای ایران و بقیه در آب‌های کشور قطر واقع شده است. فاصله این میدان از سواحل عسلویه در جنوب ایران حدود یک صد کیلومتر میباشد. این میدان گازی درسال 1971 میلادی کشف و بهره برداری از آن در سال 1989 آغاز شده است.

حجم ذخیره در جای این مخزن 51 تریلیون متر مکعب گاز بوده که برآورد میشود 36 تریلیون متر مکعب از آن قابل برداشت باشد. این مخزن بزرگترین مخزن گازی شناخته شده دنیا و حجم آن معادل 8% مخازن گازی شناخته شده جهان است.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

کشور قطر هفته گذشته، شرکت فرانسوی “توتال انرژی” را با اعطای سهم ۶.۲۵ درصدی، به عنوان بزرگ‌ترین شریک خارجی خود برای توسعه‌ی این بزرگترین میدان گاز طبیعی جهان انتخاب کرد. و سپس در روز یک‌شنبه اعلام کرد که شرکت ایتالیایی “انی” را به عنوان دومین شریک تجاری خود برای بهره‌برداری از این میدان گازی انتخاب کرده است. سهم “انی” از این میدان گازی ۳ درصد و معادل ۲۸ میلیارد دلار خواهد بود.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×