» آرشیو اخبار » تمام شدن اشتباهات داوری با هوش‌ مصنوعی در جام‌جهانی
تمام شدن اشتباهات داوری با هوش‌ مصنوعی در جام‌جهانی

تمام شدن اشتباهات داوری با هوش‌ مصنوعی در جام‌جهانی

8 آذر 1401 7

استفاده از هوش مصنوعی در فوتبال باعث شده که عدالت در زمین فوتبال برقرار شود. در اینجا به روش‌هایی که هوش مصنوعی برای همیشه نحوه بازی فوتبال را تغییر می‌دهد، نگاه کوتاهی می‌اندازیم.

به گزارش گذارنیوز، جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر از نظر استفاده از هوش مصنوعی شاید یکی از کامل‌ترین صحنه‌های ورزشی در جهان باشد. استفاده از هوش مصنوعی در فوتبال باعث شده که عدالت در زمین فوتبال برقرار شود. در اینجا به روش‌هایی که هوش مصنوعی برای همیشه نحوه بازی فوتبال را تغییر می‌دهد، نگاه کوتاهی می‌اندازیم.

آفساید و فناوری پیشگیری از خطا

اگر در زمان به ثمر رسیدن گل دست خدا، فناوری‌های فعلی وجود داشت، هرگز چنین اصطلاحی به گوشمان نمی‌خورد. امسال در جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ نوع جدیدی از فناوری خط دروازه اجرا می‌شود که به جای اینکه داور با نگاه به دوربین تصمیم بگیرد، تصمیم برای او فرستاده می‌شود. با این کار چیزی به اسم خطای انسانی از معادله حذف می‌شود. خطای آفساید هم سال‌هاست جنجال زیادی برای فوتبال به همراه داشته است.

در اکثر بازی‌ها، حداقل یک آفساید وجود دارد که توسط داوران کنار زمین دیده می‌شود و البته با اشتباهات زیادی هم همراه است که می‌تواند تأثیر زیادی در نتیجه نهایی داشته باشد. فیفا اعلام کرده است که برای جام جهانی۲۰۲۲ قطر از یک دوربین VAR صددرصد بهتر برای آفسایدها و خطاها استفاده می‌کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

این دستگاه کاملا خودکار خواهد بود و سیگنال‌های فوری را به اتاق کنترل استادیوم، جایی که کامپیوتر موقعیت را با مدل‌های سه‌بعدی بازسازی، خط آفساید را ترسیم و تعیین می‌کند، ارسال می‌کند. کوچک‌ترین اطلاعات نیز با داوران وسط و کنار زمین در میان گذاشته می‌شود که احتمال خطای انسانی را از بین می‌برد. اگر حداقل یک بازی فوتبال را در زندگی خود تماشا کرده باشید، حتما دیده‌اید که بازیکنان پس از اعلام خطا، توپ را از جایی که خطا شده است، حرکت می‌دهند.

این اتفاق در مورد ضربات پنالتی نیز رخ می‌دهد، اما در جام‌جهانی۲۰۲۲ دیگر امکان‌پذیر نیست. فیفا اعلام کرده است که یک ریزتراشه در داخل الریهلا (توپ رسمی مسابقات)، وجود دارد که به مسئولان این امکان را می‌دهد که مکان دقیق قراردادن توپ را بدانند. این ریزتراشه همچنین قرار است با نشان‌دادن دقیق زمانی که بازیکن توپ را لمس کرده، در خطای آفساید نیز نقش داشته باشد.

بهبود فرایند تصمیم‌گیری مربیان

درست قبل از جام جهانی۲۰۲۲ قطر، حدس و گمان‌های زیادی درباره قهرمان احتمالی مسابقات زده می‌شد. در این بین، همیشه احتمال خطای انسانی، به‌ویژه خطای مربی وجود دارد که می‌تواند برای نتیجه یک بازی ویرانگر باشد. بنابراین، تیم‌های فوتبال بیشتری از هوش مصنوعی برای پیگیری و تجزیه و تحلیل بازی‌های خود، عملکرد هر بازیکن و حتی نحوه بازی رقبا استفاده می‌کنند. یکی از باشگاه‌هایی که این استراتژی را اجرا می‌کند، گلاسکو رنجرز اسکاتلند است.

آنها با استفاده از اپلیکیشن Hudl استراتژی‌ها را براساس عملکرد گذشته تیم‌ها در لیگ تجزیه و تحلیل می‌کنند. این شرکت بلغاری داده عملکرد فوتبال که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد، از فناوری‌ها و راه‌حل‌های استخراج خودکار داده ‌برای کمک به تیم‌های فوتبال در مسیر یافتن بهترین بازیکنان استفاده می‌کند. براساس این داده‌ها، مربیان می‌توانند عملکرد تیم خود را ارزیابی، زمینه‌های بهبود را شناسایی و همچنین بازی را تحلیل کنند.

گجت پوشیدنی برای نظارت بر سلامت بازیکنان

مهم‌ترین چیز در هر ورزشی نحوه عملکرد بازیکنان است. اینکه چگونه توپ را کنترل می‌کنند، سرعت می‌گیرند، چه مسافتی را در یک بازی طی می‌کنند و غیره. پیگیری دقیق همه این عناصر تا زمان استفاده از هوش مصنوعی در فوتبال نسبتا سخت بود، اما حالا ابزارهای پوشیدنی برای تغییر این موارد وارد میدان شده‌اند. برند C-Exoskeleton در حال توسعه یک پد زانوست که به مربیان و مدیران کمک می‌کند تا عملکرد بازیکنان خود را ردیابی کنند.

همچنین شاخص سلامتی بازیکنان با پوشیدن جلیقه‌هایی که به هوش مصنوعی مجهز شده است، روی کامپیوتری که در کنار نیمکت قرار دارد، نشان داده می‌شود. اگر ضربان قلب یک بازیکن به طرز وحشتناکی بالا برود، مربی تصمیم می‌گیرد او را تعویض کند تا کمی استراحت کند، چراکه در بازی بعدی می‌تواند نقش مهمی در تاکتیک تیمی ایفا کند.

پخش بازی‌ها

هوش مصنوعی در پخش بازی‌های فوتبال نیز قابل استفاده است. پلتفرم Pixelot از دوربین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند که تمام اجسام متحرکی را که در میدان هستند، بدون نیاز به اپراتور انسانی دنبال می‌کنند، بنابراین به پلتفرم اجازه می‌دهد تا بازی‌های بیشتری را پخش کند. تمرکز اصلی آنها فوتبال است، اما بسکتبال و هاکی را نیز پخش می‌کنند. این پلتفرم در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و برخی مشتریان آن شامل لیگ‌های دوم در مکزیک و آلمان هستند.

منبع: همشهری آنلاین

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×