» آرشیو اخبار » ریشی سوناک، برگ برنده‌ای برای صنعت ارزهای دیجیتال
سوناک

ریشی سوناک، برگ برنده‌ای برای صنعت ارزهای دیجیتال

7 آبان 1401 5

ریشی سوناک (Rishi Sunak) بانکدار سابق، که به یک سیاستمدار باهوش تبدیل شد، در مدتی کوتاه پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد و درحالی که فقط 42 سال سن داشت به عضویت پارلمان بریتانیا درآمد، به عنوان رئیس خرانه و وزیر خزانه‌داری خدمت کرد و اکنون، دوران نخست‌وزیری خود را سپری می‌کند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، سوناک به عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا در بیش از 200 سال گذشته، وجه اشتراک دیگری با همسالان خود دارد: او یکی از علاقه‌مندان و طرفداران سرسخت ارزهای دیجیتال است.

ریشی سوناک

تبلیغات جام جهانی قطر

در واقع، همانطور که در یک نظرسنجی تازه توسط بانک آمریکا مشخص شد، «سرمایه‌گذاران جوان نسبت به همتایان قدیمی‌تر خود، بیشتر ترجیح می‌دهند میزان قابل توجهی از سبد دارایی‌های خود را به ارزهای دیجیتال اختصاص دهند». علاوه‌ بر این، جوانان گروه سنی 21 تا 42 سال «بیشتر بر این باورند که رمزارزها بیشترین فرصت برای رشد را ارائه خواهند کرد». این گروه سنی به طور متوسط ​​15 درصد از پرتفوی خود را به سرمایه‌گذاری‌های رمزارزی اختصاص می‌دهند، درحالی که این رقم در افراد بالای 42 سال حدود 2 درصد است.

نکته مهم اینجاست که احتمالاً سوناک این دیدگاه منعطف را تنها برای خود نگه نخواهد داشت. برخلاف بسیاری از همتایان خود، او در واقع می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد این صنعت به روش‌های کاملاً جدید و هیجان‌انگیز ایفا کند. به بیان دیگر، او در این جایگاه می‌تواند قوانینی را پیشنهاد کند، مقرراتی وضع کند و ایده‌های جدیدی را به مرحله اجرا دربیاورد.

او می‌تواند راه مهاجرت از نسل دوم وب (Web2) به نسل سوم (Web3) را هموارتر کند که تا حد زیادی بر اساس فناوری‌هایی مانند ارزهای دیجیتال ساخته می‌شود و درعین حال، توکن‌های غیرمثلی (NFT)، بلاکچین، هوش مصنوعی، ظهور متاورس و امثال آن را شامل می‌شود. این کار باعث خواهد شد تا بریتانیا در کمترین زمان ممکن به سمت وب3 حرکت کند.

خدمات سوناک در حوزه ارزهای دیجیتال

اشتباه نکنید، این اظهارات فقط حدس و گمان محض نیست، بلکه بخشی از گفته‌های شخص سوناک است! او در زمانی که به عنوان وزیر خزانه‌داری خدمت می‌کرد، گفت: «جاه‌طلبی من این است که بریتانیا را به مرکز جهانی فناوری دارایی‌های رمزارز تبدیل کنم.»

حتی زمانی که این فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد همزمان با نخست‌وزیری بوریس جانسون، به عنوان وزیر دارایی خدمت می‌کرد، چندین طرح مرتبط با رمزارزها را در قالب بخشی از دستور کار کلی خود و با هدف عادی‌سازی و پیشرفت اکوسیستم رمزارزها در بریتانیا پیاده کرد.

در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت) وزارت خزانه‌داری در توییتر نوشت:

«صدراعظم، ریشی سوناک از ضرابخانه سلطنتی خواسته است تا پایان تابستان امسال، یک NFT ضرب کند. این تصمیم رویکرد آینده‌نگری را نشان می‌دهد که ما مصمم هستیم نسبت به دارایی‌های دیجیتال در بریتانیا اتخاذ کنیم.»

در سال 2020، سوناک اعلام کرد که قصد دارد فناوری‌های نوین مالی مانند ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs) و استیبل کوین‌ها را در اولویت کار خود قرار دهد تا از این طریق به کشور اجازه دهد که همگام با زمان پیش رفته و به قول او، «اطمینان پیدا کنیم که صنعت خدمات مالی بریتانیا همیشه در خط مقدم فناوری و نوآوری‌های نوین قرار دارد.»

در سال 2021، او نیاز به اصلاحاتی در جهت “حمایت از پذیرش ایمن دارایی‌های دیجیتال و استیبل‌کوین ها” را گوشزد کرد و تا آنجا پیش رفت که بانک انگلستان را وادار کرد امکان عرضه CBDC این کشور را بررسی کند.

در بهار امسال، به ضرابخانه سلطنتی بریتانیا دستور داد یک NFT با حمایت دولت و با هدف نمایش «رویکرد آینده‌نگر» این موسسه 1136 ساله راه‌اندازی کند. او قانونی را ارائه کرد که به موجب آن «استیبل‌کوین‌ها به‌عنوان شکل معتبری از پرداخت به رسمیت شناخته می‌شود.»

و شاید مهمتر از همه اینکه، نقش مهمی در تدوین لایحه بازار و خدمات مالی ایفا کرد، که در این ماه تصویب شد. لایحه پیشنهادی، که اقداماتی در جهت حفظ و ارتقای موقعیت بریتانیا به‌عنوان یک رهبر جهانی در بخش خدمات مالی ارائه می‌کند، اولین و البته مهم‌ترین گام به سوی وضوح بیشتر در زمینه فناوری‌هایی مانند ارزهای دیجیتال و بلاکچین است.

اگر بخواهیم حدس بزنیم که اولین گام‌های نخست‌وزیر جدید در ماه‌های آینده چگونه خواهند بود، می‌توان وضع مقررات شفاف و ایمن در حوزه ارزهای دیجیتال را درنظر گرفت. سوناک گفت: «با قانون‌گذاری مؤثر، می‌توانیم اعتماد به نفس کافی برای فکر و سرمایه‌گذاری بلندمدت را به کسب و کارهای فردا بدهیم.»

پس از آن که کمیته پارلمان اروپا سرانجام متن مورد بحث را برای چارچوب بازار دارایی‌های دیجیتال تایید کرده و کاخ سفید آنچه را به عنوان “اولین چارچوب جامع برای توسعه مسئولانه دارایی‌های دیجیتال” توصیف می‌کند، منتشر نمود، نشانه‌هایی از پیشرفت این صنعت به عنوان یک کل دیده خواهد شد.

در چنین شرایطی، می‌توانیم تا سال 2023 به یک چشم‌انداز جهانی کاملاً متفاوت از ارزهای دیجیتال برسیم، منظری پیشرفته‌تر، تنظیم‌شده‌تر، گسترده‌تر و جامع‌تر. اکنون باید منتظر باشیم و ببینیم جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ بریتانیا چگونه با «جوان‌ترین» نوآوری دوران ما رفتار می‌کند.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×