» آرشیو اخبار » رپداتریوم (wETH) چیست و چگونه کار می‌کند؟
رپداتریوم

رپداتریوم (wETH) چیست و چگونه کار می‌کند؟

11 مهر 1401 5

رپداتریوم (wETH) نسخه سازگار و قابل معامله اتر (ETH) است و می تواند برای تعامل با سایر توکن‌های ای‌آر‌سی-20 (ERC-20) استفاده شود

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اکثر معامله‌گرانی که از شبکه اتریوم استفاده می‌کنند با استاندارد تکنیکال ERC-20 آشنا هستند و به احتمال زیاد حداقل یکبار روی توکن‌هایی که از این استاندارد استفاده می‌کنند معامله و سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ویژگی‌هایی چون عملی بودن، شفافیت و انعطاف‌پذیری، آن را به یک استانداردی صنعتی برای پروژه‌های مبتنی بر اتریوم تبدیل کرده است.

درحال حاضر، بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز یا به اصطلاح دپ‌ها (DApps)، کیف پول‌های رمزارزی و صرافی‌ها از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می کنند. ولی در این میان یک مشکل وجود دارد: اتر (ETH) و ERC-20 از قوانین دقیقاً یکسانی پیروی نمی‌کنند، زیرا اتر قبل از اینکه ERC-20 به عنوان یک استاندارد تکنیکال پیاده‌سازی شود، ایجاد شده است.

با این اوصاف، اهمیت رپداتریوم (wETH) در چیست؟ به طور خلاصه می‌توان اینگونه گفت که توکن‌های ERC-20 فقط با توکن‌های مبتنی بر استاندار ERC-20 قابل معامله هستند، نه با اتر.

تبلیغات جام جهانی قطر

با توجه به این واقعیت مهم، شبکه اتریوم، توکن رپداتریوم (wETH) را با هدف پر کردن این شکاف و امکان تبادل اتر با توکن های ERC-20 و بالعکس معرفی کرد. به بیان ساده‌تر، wETH نسخه قابل معامله ERC-20 اتریوم می‌باشد.

رپداتریوم (wETH) چیست؟

همانطور که گفته شد، wETH نسخه رپدشده اتر (که در لغت به معنای بسته‌بندی کردن است) می‌باشد و به این دلیل با این عنوان نامگذاری شده است که wETH اساساً همان رمزارز اتر با استانداردهای توکن ERC-20 “رپد شده” می‌باشد. ارزها و توکن‌های رپد شده تقریباً ارزشی برابر با ارزش دارایی‌های اصلی خود را دارند.

آیا معامله و سرمایه‌گذاری در رپد اتریوم کار امنی است؟ تا آنجا که به اتریوم مربوط می‌شود، پاسخ این سوال مثبت است. قیمت wETH با نسبت 1:1 به قیمت ETH مرتبط است، بنابراین این دو دارایی اساساً یکسان هستند. تنها تفاوت بین توکن‌های رپدشده و دارایی‌های اصلی آنها، به‌ویژه برای دارایی‌های قدیمی‌تر مانند بیت‌ کوین (BTC) و اتر به موارد استفاده آن‌ها مربوط می‌شود.

توکن‌های رپدشده تا حدودی مانند استیبل کوین‌ها هستند. خوب که فکر کنید می‌بینید استیبل کوین‌ها را می‌توان «دلار رپد‌شده» نیز در نظر گرفت، زیرا ارزش آن‌ها با دارایی اصلی‌شان، یعنی دلار آمریکا، برابر است. به علاوه اینکه می‌توانند در هر زمان با ارزهای فیات بازخرید شوند.

حتماً می‌دانید که بیت کوین نیز یک نسخه رپدشده به نام رپد بیت کوین (wBTC) دارد که ارزش آن برابر با بیت کوین است. همین امر در مورد سایر بلاکچین‌ها مانند فانتوم و آوالانچ نیز صادق است.

توکن‌های رپدشده اتریوم را می‌توان پس از رپد کردن طی فرایندی معکوس دوباره به اتر تبدیل کرد. این فرآیند ساده است؛ کاربران فقط باید توکن‌های wETH خود را به یک قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم ارسال کنند؛ این قرارداد هوشمند مقدار مساوی ETH را به آنها برمی‌گرداند.

توکن‌های رپدشده مشکلات مرتبط با قابلیت همکاری که اکثر بلاکچین‌ها درگیر آن هستند را برطرف می‌کنند و امکان مبادله آسان یک توکن با دیگری را فراهم می‌نمایند. به عنوان مثال، کاربران به طور معمول نمی‌توانند از اتر در بلاکچین بیت کوین یا از آوالانچ در بلاکچین اتریوم استفاده کنند. از طریق فرایند رپدکردن، این دارایی‌های اصلی توکن‌شده و با یک سری استانداردهای خاص بسته‌بندی می‌شوند. به این ترتیب، امکان استفاده از آنها در آن شبکه فراهم می‌گردد.

سازوکار رپد اتریوم (wETH) چگونه است؟

برخلاف اتر، توکن wETH نمی‌تواند برای پرداخت هزینه‌های گَس در شبکه استفاده شود. با این حال، به دلیل سازگاری این توکن با استاندار ERC-20، می توان از آن برای ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و استیکینگ بیشتر در دپ‌ها استفاده کرد. از رپداتریوم می‌توان در پلتفرم‌هایی مانند اپن‌سی (OpenSea) برای خرید و فروش از طریق مزایده نیز استفاده نمود.

رپدکردن توکن‌های اتر شامل ارسال ETH به یک قرارداد هوشمند است. این قرارداد هوشمند در ازای ارزهای واردشده، WETH تولید خواهد کرد. در همین حال، این میزان اتر برای اطمینان از وجود پشتوانه کافی در شبکه قفل می‌شود.

هر زمان که wETH دوباره به اتر تبدیل شود، رپداتریوم مبادله شده سوزانده یا از گردش خارج می‌شود. هدف از این کار، اطمینان از وجود مقداری ثابت از wETH در ازای اتر موجود، انجام می‌شود. افزون بر این، شما می‌توانید با تعویض (سوآپ کردن) توکن‌های دیگر در یک صرافی ارز دیجیتال، مانند سوشی‌سوآپ و یونی‌سوآپ، wETH به دست آورید.

طبق تعریفی که در وبسایت رسمی WETH.io ارائه شده است، هدف نهایی از معرفی رپد اتریوم، به‌روزرسانی پایگاه کد اتریوم و سازگار کردن آن با استاندارد ERC-20 عنوان شده است که در نهایت نیاز به رپدکردن اتر به منظور ارتقای قابلیت همکاری را از بین می‌برد. اما، تا آن زمان، رپداتریوم همچنان در زمینه ارائه نقدینگی استخرهای نقدینگی و همچنین وام‌دهی ارزهای دیجیتال و تجارت NFTها مفید واقع می‌شود.

چگونه اتر (ETH) را رپد کنیم؟

روش‌های مختلفی برای رپد کردن اتر وجود دارد. همانطور که گفته شد، یکی از رایج‌ترین این روش‌ها، ارسال ETH به یک قرارداد هوشمند است. روش دیگر نیز سوآپ کردن رپداتریوم با یک توکن دیگر از طریق یک صرافی ارز دیجیتال است. در ادامه این متن، با سه روش متداول رپد کردن اتر آشنا خواهیم شد:

استفاده از قرارداد هوشمند wETH در پلتفرم اُپن‌سی

در این مثال، برای تبدیل ETH به wETH با استفاده از قرارداد هوشمند، ما از پلتفرم اُپن‌سی (OpenSea) استفاده خواهیم کرد. ابتدا روی گزینه “Wallet” در گوشه سمت راست بالای پلتفرم اُپن‌سی و سپس روی سه نقطه کنار اتریوم کلیک و گزینه «Wrap» را انتخاب کنید.
نحوه ساخت رپداتریوم
سپس مقدار ETH را که باید به wETH تبدیل شود وارد نمایید. سپس روی گزینه «Wrap ETH» کلیک کنید. با این کار، قرارداد هوشمند wETH برای تبدیل اتر به wETH فراخوانی می شود.
رپداتریوم
در این مرحله، یک پاپ‌آپ متامسک (MetaMask) روی صفحه ظاهر می‌شود که از کاربر می‌خواهد تراکنش را امضا کند.
اپن سی
پس از تکمیل فرایند بسته‌بندی، با یک پیام تأیید مواجه می‌شوید.
اپن سی
اکنون wETH تبدیل شده در قسمت کیف پول حساب اُپن‌سی کاربر قابل مشاهده است. فراموش نکنید که لوگوی wETH یک الماس صورتی اتریوم است که آن را از رمزارز اصلی اتر متمایز می‌کند.

تولید wETH از طریق صرافی یونی‌سوآپ

هنگام استفاده از صرافی یونی‌سوآپ (Uniswap)، کاربر باید ابتدا کیف پول خود را به این بستر متصل کرده و از انتخاب شبکه اتریوم اطمینان حاصل کند.
یونی سواپ
سپس، با کلیک بر روی گزینه «Select Token» در قسمت پایینی صفحه، wETH را از لیست گزینه‌ها انتخاب نمایید.
یونی سواپ
اکنون مقدار اتری را که باید به wETH تبدیل شود وارد و روی “Wrap” کلیک کنید.
یونی سواپ
در مرحله بعد، بعد از پرداخت هزینه گس با اتریوم، این تراکنش باید در کیف پول کاربر تأیید شود. هنگامی که تمام جزئیات مرتب شده و تراکنش از سمت کاربر تأیید شود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که منتظر بمانید تا تراکنش در بلاکچین تأیید گردد.

تولید wETH با متامسک (MetaMask)

پس از باز کردن کیف پول متامسک، در وهله نخست مطمئن شوید که شبکه اصلی اتریوم یعنی “Ethereum Mainnet” را انتخاب کرده‌اید. سپس، روی گزینه «Swap» کلیک کنید.
متامسک
گزینه wETH را از قسمت “Swap to” انتخاب نمایید.
متامسک
مقدار ETH را که باید مبادله شود وارد و روی «Review Swap» کلیک کنید.
متامسک
در این مرحله، پنجره‌ای به شما نمایش داده می‌شود که نرخ تبدیل را نشان می‌دهد. این عدد برای تبدیل ETH به wETH باید برابر 1:1 باشد. برای نهایی کردن تراکنش، روی «Swap» کلیک کنید.
متامسک

چگونه اتر (ETH) را از وضعیت رپد شده خارج کنیم؟

شما می‌توانید به سادگی و تنها از طریق تعامل با یک قرارداد هوشمند به صورت دستی اتر خود را آنرپ کنید. به عنوان مثال، در پلتفرم اُپن‌سی، با استفاده از همان قرارداد هوشمند این فرایند انجام می‌شود، با این تفاوت که به جای کلیک بر روی “Wrap ETH”، کاربر باید روی گزینه “Unwrap wETH” کلیک کند.
همین روند در مورد سوآپ کردن رپداتریوم با ETH در یونی‌سوآپ و متامسک نیز صدق می‌کند،. تنها تفاوت این است که مقادیر باید از wETH به ETH تغییر کنند.

خطرات استفاده از توکن‌های رپدشده

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از خالقان اتریوم، شخصاً به یکی از معایب اصلی دارایی‌های رپدشده اشاره کرده است. به گفته بوترین، مشکل اصلی بسیاری از این دارایی‌ها، حساسیت آنها نسبت به تمرکز است.

در حال حاضر، رپدکردن دارایی‌ها از ویژگی “کامل بودن تورینگ” برخوردار نیست و نمی‌تواند از طریق بلاکچین اتریوم خودکار شود. همانطور که گفتیم، فرایند رپدکردن معمولاً فقط با استفاده از برنامه‌های مرکزی انجام می‌شود، بنابراین نگرانی در مورد دستکاری و سوء استفاده احتمالی از آنها همیشه وجود دارد.

ارسال توکن‌های رپد‌شده به پلتفرم‌های شخص ثالثی بستگی دارند که آنها را صادر می‌کنند و به ناچار تصمیمات مربوط به این دارایی‌ها به نهادهای مرکزی واگذار می‌شود. بوترین ضمن ابراز نگرانی در مورد امکان چنین مکانیزمی، گفته است این کار اصول اصلی تمرکززدایی و شفافیت که صنعت بلاکچین در اصل به دنبال آن است را تضعیف می‌کند.

آینده توکن‌های رپدشده

در حال حاضر، توکن‌های رپدشده امکان تعامل زنجیره‌های بلوکی با یکدیگر را فراهم می‌کنند. این امر به نوبه‌خود، ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز را ممکن می‌سازد؛ توکن‌ها در چنین بستری می‌توانند به راحتی بین پلتفرم‌های مختلف مبادله شوند.

پس از این، توسعه‌دهندگان با نگاهی به آینده، راه‌حل‌های قابلیت همکاری بهتری مانند به‌روزرسانی پایگاه‌های کد بلاکچین برای سازگاری با یکدیگر یا استفاده از زنجیره‌های پل را مدنظر قرار خواهند داد. حداقل در مورد اتریوم، هدف مهم، حذف استفاده از توکن‌های رپد‌شده مانند wETH در کنار توسعه‌ بیشتر شبکه می‌باشد.

البته این به آن معنا نیست که این دسته از توکن‌ها به زودی از بین می روند. آنها به ایفای نقش مهم خود در صنعت بلاکچین ادامه خواهند داد و خدمات ارزشمندی را برای کسانی که به آنها نیاز دارند ارائه خواهند کرد. به عنوان مثال، توکن‌های رپدشده می‌توانند به عنوان یک نیروی تثبیت‌کننده بین بلاکچین‌های مختلف عمل کنند، زیرا به حفظ ثبات قیمت بین آنها کمک می‌کنند.

به علاوه، می‌توانند به تسهیل مبادلات اتمی (یا اتمیک سوآپ) کراسچین کمک کنند که به طور فزاینده‌ای هر روز به محبوبیت آنها افزوده می‌شود. هرچند این واقعیت انکارناپذیر است که در درازمدت، با تعامل پذیرتر شدن بلاکچین‌ها، احتمالاً ضرورت استفاده از این دارایی‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

مترجم: مرضیه مظاهری
منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×