» ارز دیجیتال » رمز ریال؛ موجودیتی هوشمند برای مبارزه با پولشویی
رمز ریال

رمز ریال؛ موجودیتی هوشمند برای مبارزه با پولشویی

5 مهر 1401 3

راه‌اندازی پروژه رمز ریال اینک به موضوع داغی در رسانه‌ها تبدیل شده، موجودیتی هوشمند برای مبارزه با پولشویی و کلاهبرداری که رهگیری تراکنش‌ها را تسهیل می‌کند

به گزارش  گذارنیوز، یکی از موضوعاتی که اینک به موضوعی مهم در اخبار پولی تبدیل شده، زمان اجرای پروژه رمز ریال ملی است. پروژه‌ای که آغاز پایه‌گذاری آن به سال 1399 باز می‌گردد و وظیفه راه‌اندازی آن بر عهده شرکت «خدمات انفورماتیک بانک مرکزی» بوده‌است. «علی صالح‌آبادی» رئیس کل بانک مرکزی در اواسط سال 1400 از راه‌اندازی رمزارز ملی برپایه ریال خبر داده و زمان آغاز دوره آزمایشی برای فعالیت این ارز را تا پایان شهریور 1401 تعیین کرد. با پایان شهریور و گذشت چند روز از مهر اما هنوز خبری از شروع فعالیت رمز ریال نیست و زمان دقیق آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

ویژگی‌های رمز ارز ملی 

بر خلاف تصور عمومی که از رمزارزها وجود دارد اما رمز ارز ملی بر پایه ریال کاربردی کاملا متفاوت با ارزهایی همچون «بیت‌کوین» یا «اتریوم» دارد. رمز ریال مناسب سرمایه‌گذاری نیست و فقط قرار است جایگزینی برای اسکناس باشد. برای استفاده از این مزیت افراد باید اسکناس‌های خود را در اختیار بانک مرکزی قرار دهند و در ازای آن رمز ریال دریافت کنند.

تبلیغات جام جهانی قطر

مهمترین دلیل راه‌اندازی این ارز سطح امنیت بالای آن عنوان شده‌است. با این روش ردیابی مبالغی که در این بستر جابه‌جا می‌شود به‌صورت دقیق امکان‌پذیر خواهد بود و به گفته مسئولان، حتی در صورت سرقت اطلاعات رمز ریال یا هک گوشی توسط سارقین، امکان ردیابی آن وجود دارد.

با وجود اینکه یکی از کاربردهای مهم ارزهای دیجیتال مطرح دنیا استفاده از آنها برای دور زدن تحریم‌ها است اما رمزارز ملی تنها جایگزینی برای معاملات روزانه است و چنین قابلیتی ندارد. تنها تشابه رمز ارز داخلی با نمونه‌های خارجی استفاده از زیر ساخت‌های بلاکچین است.

همانطور که اشاره شد، قابلیت رهگیری بهتر تراکنش‌ها، مبارزه با پولشویی به صورت دقیق‌تر، استفاده از سیستم‌هایی که به لحاظ فنی پایداری بیشتری دارند و در نهایت استفاده از این کزیت در توسعه‌پذیری از ویژگی‌های مهم و قابل توجه رمز ارز ملی است.

 

تولید ارز دیجیتال ریال پروژه‌ای انرژی‌بر نیست

عدم نیاز به انرژی بالا یکی دیگر از ویژگی‌های این ارز دیجیتال است. برخلاف ارزهای دیجیتال دیگر همچون بیت‌کوین، در اختیار عموم نیست و فقط بانک مرکزی آن را تولید می کند. افزون بر آن، این شبکه از الگوریتم و روش‌های پرهزینه و انرژی‌بری که سایر ارزهای دیجیتال برای رسیدن به اجماع در شبکه بلاکچین از آن استفاده می‌کنند، استفاده نمی‌کند زیرا  این شبکه‌ها به اصطلاح خصوصی‌شده(private) هستند و بازیگران اصلی این شبکه‌ها شناخته شده هستند.

 

هدف از ایجاد رمز ریال

هدف بانک مرکزی از اجرای این طرح تبدیل کردن اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه‌ریزی، برنامه‌نویسی و هوشمند‌سازی پول است. زمانیکه رمزریالی داخل گوشی تعریف می‌شود، بانک به عنوان شخص سوم و واسط امکان انتقال وجه را فراهم خواهد کرد.

پشتوانه این ارز دیجیتال ریال است؛، به عبارتی معادل هر واحد از این ارز دیجیتال، ریال در حساب بانک مرکزی بلوکه می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که صدور رمز ریال نقدینگی جدید ایجاد نکند. افزون بر آن، این رمزارز در بلاک چین خصوصی امکان استخراج نخواهد داشت.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: سیده مریم سیدان

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×