» آرشیو اخبار » رشد 550 درصدی فعالیت در شبکه آربیتروم از ماه آگوست
آربیتروم

رشد 550 درصدی فعالیت در شبکه آربیتروم از ماه آگوست

12 آبان 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، راه حل مقیاس‌پذیری لایه دوم اتریوم موسوم به آربیتروم (Arbitrum)، از زمان به‌روزرسانی نیترو (Nitro) در ماه آگوست (مرداد)، شاهد افزایش گسترده‌ای در حجم فعالیت کاربران بوده است، به طوری که تقریباً ۶۲ درصد از تراکنش‌های اتریوم را به عنوان لایه مبنا، به خود اختصاص داده است.

در گزارش اول ماه نوامبر (10 آبان)، شرکت تحقیقات ارزهای دیجیتال “دلفی دیجیتال” (Delphi Digital) اعلام کرد که از ماه آگوست تا هفته منتهی به 24 اکتبر (2 آبان)، تعداد کل تراکنش‌های آربیتروم، 550 درصد افزایش یافته است.

آربیتروم اتریوم

تبلیغات جام جهانی قطر

آربیتروم چیست؟

آربیتروم یک رول‌آپ آپتیمیستیک (Optimistic) است که توسط شرکت توسعه بلاکچین آف‌چِین لبز (Offchain Labs) با هدف افزایش قراردادهای هوشمند اتریوم ساخته شده است. از فناوری آپتیمیستیک رول‌آپ برای بسته‌بندی دسته‌های بزرگ از تراکنش‌های خارج از زنجیره قراردادهای هوشمند اتریوم و برنامه‌های غیرمتمرکز، قبل از ارسال آن‌ها به اتریوم استفاده می‌شود.

برخی از پروتکل‌های معروف همانند صرافی‌های غیرمتمرکز سوشی‌سوآپ، یونی‌سوآپ و جی‌ام‌ایکس (GMX) و همچنین، پروتکل وام‌دهی آوه و پروتکل انتقال نقدینگی استارگیت (Stargate) همگی از آربیتروم استفاده می کنند. به گفته ال‌توبیت (L2Beat)، در زمان نگارش این مطلب، کل ارزش قفل شده (TVL) آربیتروم به 2.59 میلیارد دلار می‌رسد.

تحلیلگران دلفی دیجیتال ضمن تایید افزایش کاربران فعال هفتگی در این بستر خاطرنشان کردند که از روز 10 اکتبر (18 مهر) این معیار با 125 درصد افزایش، در هفته منتهی به 24 اکتبر (2 آبان) به بالاترین سطح خود یعنی 282 هزار نفر رسیده است.

تحلیلگران بر این باورند که بخش زیادی از این افزایش فعالیت‌ها ناشی از معامله‌گرانی است که تلاش می‌کنند تا فعالیت درون زنجیره‌ای خود را به امید دریافت ایردراپ بزرگ‌تر توکن بومی معرفی شده توسط استیون گلدفدر، بنیان‌گذار آف‌چین لبز افزایش دهند.

روز 31 آگوست (9 شهریور)، شبکه اصلی آربیتروم وان (Arbitrum One) به نیترو (Nitro) ارتقاء یافت، و طبق ادعای آف‌چین لبز منجر به کاهش کارمزد تراکنش و افزایش ظرفیت شبکه شد:

«با وجود اینکه امروز آربیتروم به طور متوسط ​​90 تا 95٪ ارزان‌تر از شبکه اصلی اتریوم است، نیترو هزینه‌های ما را حتی بیشتر از آن کاهش می‌دهد.»

همین کارمزدهای پایین باعث شده تا افراد مختلف از داخل اکوسیستم رمزارزها خواهان کار با آربیتروم وان باشند. در همین راستا، روز 1 نوامبر (10 آبان) ابزار بهینه‌سازی امور مالی غیرمتمرکز فوروکومبو (Furocombo)، پروتکل افزایش سرمایه الین (Aelin) و پروتکل بیمه وای‌توکِی فایننس (Y2K Finance) فعالیت خود در این راه‌حل محبوب مقیاس‎بندی را اعلام کردند.

رو 13 اکتبر (21 مهر)، آف‌چین لبز اعلام کرد که یکی از تیم‌های اصلی توسعه دهنده مِرج اتریوم یعنی پریسماتیک لبز (Prysmatic Labs) را با امید بهبود همکاری و توسعه بین هر دولایه، خریداری کرده است.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×