» آرشیو اخبار » تلگرام حراج نام‌های کاربری را در بلاکچین TON آغاز می‌کند
تلگرام

تلگرام حراج نام‌های کاربری را در بلاکچین TON آغاز می‌کند

30 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، شرکت تلگرام امروز رسماً اعلام کرد که اپلیکیشن پیام‌رسان آن بزودی پلتفرم حراج نام کاربری خود را در بلاکچین اوپن نتورک (Open Network) موسوم به TON راه‌اندازی خواهد کرد. پاول دورِف (Pavel Durov)، خالق تلگرام، برای اولین بار از این کانسپت در ماه آگوست (مرداد) رونمایی کرد. او به موفقیت حراج قبلی TON برای نام‌های کاربری حساب‌های خود نیز اشاره کرد و گفت که از آن رویداد انگیزه گرفته است.

برخی از نام‌های کاربری با موفقیت به حراج گذاشته شده‌اند

دورِف ادعا می‌کند wallet.ton که به قیمت ۲۱۵،۲۵۰ تُن کوین (Toncoin) به فروش رسیده، ارزشمندترین دامنه آنهاست که تا به حال به فروش رفته است. Casino.ton و Bank.ton که به ترتیب به قیمت ۲۰۰،۰۰۰ و ۱۵۷،۵۰۰ تُن کوین خریداری شده‌اند، درست پشت سر آن قرار دارند.

او می‌گوید که اگر TON با موفقیت به این نتایج دست یافته، حالا فرض کنید اگر تلگرام، نام‌های کاربری، گروه‌ها و کانال‌های مشخصی را برای فروش قرار دهد، چقدر می‌تواند برای ۷۰۰ میلیون کاربر خود جذاب باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

تلگرام

جاه طلبی دورِف

با این حال، کار دورِف هنوز تمام نشده است. او ادعا می‌کند که سایر اجزای اکوسیستم تلگرام مانند کانال‌ها، استیکرها یا ایموجی‌ها نیز ممکن است بعدها به این بازار بپیوندند.

خرید نام کاربری چیز جدیدی نیست. با توجه به ردیاب بازار NFTها، بیش از ۵۰۰ هزار کاربر با استفاده از سرویس نام اتریوم (ENS)، برای خود نام‌های کاربری در اتریوم خریداری کرده‌اند.

جنبه‌های منفی سرمایه‌گذاری

موضوع Web3 نیست. در وب‌سایت‌هایی مانند توییتر و اینستاگرام، به دست آوردن نام کاربری دلخواه سخت‌تر می‌شود. برخی از کاربران برای به دست آوردن نام کاربری دلخواه خود اقدامات عجیبی را انجام می‌دهند. مشاوره‌های آنلاین شامل استراتژی‌های پیچیده حق کپی رایت برای درخواست از سایت‌ها می‌شود. شما باید این درخواست را برای انتقال مالکیت حساب‌های بدون کاربر ارائه دهید.

برخی از کسب و کارها با مالک اصلی یک حساب به توافق می‌رسند تا به رسانه‌های اجتماعی او دست پیدا کنند. تلگرام بررسی راه حل‌های مبتنی بر بلاکچین و توسعه اوپن نتورک تلگرام را آغاز کرده است. تلگرام توکن‌های TON را در یک معامله خصوصی به قیمت ۱/۷ میلیارد دلار فروخت.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در اکتبر ۲۰۱۹ (مهر ۹۸)، پس از متهم کردن تلگرام به ارائه اوراق بهادار ثبت نشده، از این شرکت شکایت کرد. تلگرام تحت فشار مقامات، از این اقدام خود در سال ۲۰۲۰ صرف نظر کرد.

برنامه‌نویسان متن باز (Open-source) همچنان روی این پروژه کار می‌کردند. این پلتفرم در سال ۲۰۲۲ نام خود را به اوپن نتورک تغییر داد و یک شبکه اصلی فعال و کاملاً کاربردی راه‌اندازی کرد.

تلگرام

این پلتفرم نیز حوادث مشابهی را تجربه کرده است

علیرغم اینکه تلگرام پیش از این هم قدرت خود را در حوزه رمزارزها امتحان کرده بود، اما پس از اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده شروع به بررسی اوپن نتورک و گرم کوین (Gram coin) آن به دلیل فروش اوراق بهادار ثبت نشده کرد، مجبور شد دست از کار بکشد. تلگرام پس از تصمیم یک قاضی فدرال به نفع SEC، از پروژه Gram منصرف شد و کار روی پروژه‌های بلاکچینی را متوقف کرد. در سال ۲۰۲۱، سازندگان این بلاکچین را به بنیاد TON واگذار کردند.

طبق آمار بیزنس‌ آو اپس (BusinessofApps)، تلگرام ماهانه ۵۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و به دلیل امنیت سرتاسری که امکان ارسال پیام‌های ناشناس را فراهم می‌کند، در کشورهایی مانند ایران محبوبیت پیدا کرده است. نکته مهم در محبوبیت این پلتفرم ناشناس بودن آن است. طبق گزارش کره هرالد (Korea Herald)، شرکت‌های کره‌ای کاکائو (Kakao) و کاکاتاک (KakaTalk) دچار یک قطعی طولانی مدت شدند که ارتباط میلیون‌ها کاربر را قطع کرد. این اتفاق باعث افزایش محبوبیت برنامه تلگرام شد.

مشکلات تلگرام

اما این اصرار تلگرام بر رازداری، روابط آن را با مقامات تیره و تار کرده است. آلمان هفته گذشته تلگرام را به دلیل ناتوانی در اتخاذ تدابیری در مورد گزارش مطالب غیرقانونی جریمه کرد.

سایر برنامه‌های کاربردی مرتبط با حفظ حریم خصوصی مانند سیگنال نیز به راحتی قابل دسترسی هستند. در حالی که مِردیث ویتاکر (Meredith Whittaker)، رئیس جدید سیگنال (Signal)، تلگرام را به دلیل استفاده از پشتیبان‌گیری ابری محکوم کرده، دورِف نیز واتس‌اپ را به دلیل ارتباط آشکارش با منجلاب داده معروف به متا (Meta) هدف قرار است.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: crypto

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×