» آرشیو اخبار » تحلیل فاندامنتال قیمت نفت خام؛ 8 دی
نفت خام

تحلیل فاندامنتال قیمت نفت خام؛ 8 دی

8 دی 1401 8

معامله‌گران نفت خام توجه زیادی به اخبار جدید منتشر شده از چین خواهند داشت، اما چشم‌انداز تقاضا با توجه به افزایش قابل توجه عفونت کووید، صعودی نیست.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت نفت خام در حال حاضر تحت فشار نگرانی های تقاضای چین است، در حالی که معامله‌گران به این بازار نگاه صعودی دارند. اگرچه نفت خام از بالاترین رقم سه هفته اخیر نزول کرد، اما ریسک صعودی زیادی برای قیمت ها وجود دارد.

معاملات آتی نفت خام برنت، معاملات روزانه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) و شاخص بین‌المللی نفت خام برنت روز چهارشنبه کاهش یافت، زیرا نگرانی‌ها در مورد افزایش موارد کووید در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، کاهش احتمال کم‌شدنِ محدودیت‌های همه‌گیری در این کشور و افزایش تقاضای سوخت را جبران کرد.

در روز چهارشنبه، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) تحویل ماه مارس به 79.08 دلار رسید که 0.56 دلار یا 0.70 درصد کاهش داشت و نفت خام برنت تحویل ماه مارس به 83.99 دلار رسید که 0.69 دلار یا 0.81 کاهش داشت. صندوق سهام نفت ایالات متحده (USO) با کاهش 0.94 دلاری یا 1.35 درصدی به 68.59 دلار رسید.

تبلیغات جام جهانی قطر

مهمترین عاملی که می تواند تقاضای نفت خام را تحت تاثیر قرار دهد، تحولات چین است. این کشور اخباری را منتشر کرده که از 8 ژانویه الزام و سخت‌گیری های مربوط به قرنطینه و ورود مسافران به چین را متوقف می کند. معامله‌گران صعودی و امیدوار به افزایش قیمت ها بر این باورند که این امر در نهایت منجر به کاهش محدودیت های سختگیرانه در مرزهای کشور شده و بر بازار تاثیر خواهد داشت.

البته نمی توان این ریسک را هم نایده گرفت که چین ممکن است کنترل شیوع کووید را از دست بدهد؛ چرا که براساس گزارش ها، بیمارستان های چین با افزایش عفونت های کووید تحت فشار شدید قرار گرفته اند.

تاثیر کاهش تولید نفت روسیه

اگرچه بازار نفت خام نسبت به بالاترین سطح سه هفته اخیر خود عقب‌نشینی کرده است، اما همچنان این امکان وجود دارد که قیمت ها افزایشی شود. یکی از عوامل موثر و صعودی، کاهش تولید نفت روسیه است. بر اساس گزارش ها، روسیه اعلام کرده است که قصد دارد فروش نفت را از اول فوریه سال 2023، به کشورهای عضو گروه 7 (G7) که سقف قیمتی را در 5 دسامبر 2022 وضع کردند متوقف نماید. البته تاکنون هیچ‌گونه جزئیاتی در رابطه با این خبر منتشر نشده است.

کاهش تولید نفت اوپک پلاس

در ماه اکتبر سال 2022، اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس توافق کردند که تولید خود را به میزان 2 میلیون بشکه در روز (معادل 2 درصد از عرضه جهانی) کاهش دهند که باعث یکی از بزرگترین درگیری ها با غرب شد، زیرا دولت آمریکا این تصمیم غافلگیرکننده را نپذیرفت و آن را سطحی خواند. در همین راستا، وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که کاهش تولید نفت خام 2 میلیون بشکه در روز  اوپک پلاس تا پایان سال 2023 ادامه دارد. وی همچنین بیان کرد که برای متعادل کردن عرضه و تقاضا، اوپک همیشه آماده مداخله و کاهش تولید در صورت نیاز است.

نفت خام
نفت خام

چشم انداز کوتاه مدت

معامله‌گران نفت خام توجه زیادی به هر تحول جدید از چین خواهند داشت، اما چشم‌انداز تقاضا با توجه به افزایش قابل توجه عفونت کووید، صعودی نیست. معامله‌گران نفت خام همچنین این فرصت را خواهند داشت تا به آخرین گزارش موجودی انبارهای استراتژیک نفت خام ایالات متحده در پایان هفته 23 دسامبر واکنش نشان دهند. انتظار می رود ذخایر نفت خام کاهش یافته باشد، در حالی که ذخایر بنزین و… افزایش یافته باشد. این بر اساس آمارهای های موسسه نفت آمریکا (API) است که در روز چهارشنبه منتشر شد.

اداره اطلاعات انرژی (EIA) آمریکا، آمار موجودی هفتگی خود را در ساعت 15:30 به وقت گرینویچ روز پنجشنبه منتشر خواهد کرد.

برای دنبال کردن تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال بازارهای طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع :  fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×