» آرشیو اخبار » تاثیر افزایش نرخ فدرال رزرو بر قیمت بیت کوین با نگاه به ۴ نمودار
افزایش نرخ بهره

تاثیر افزایش نرخ فدرال رزرو بر قیمت بیت کوین با نگاه به ۴ نمودار

23 شهریور 1401 7

به گزارش تیم ترجمه گذارنیوز، اگر سرمایه گذاری رمزارز شما در هفته آینده با نوسانات بیشتری مواجه شد، این موضوع به تاثیر بیانیه‌های فدرال رزرو (Federal Reserve) باز می‌گردد. چرا که فدرال رزرو برای مهار تورم قرار است در هفته آینده باز هم یک بیانیه درباره افزایش نرخ ارائه کند. فدرال در جلسه گذشته خود در ماه جولای نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد افزایش داد و این چهارمین بار متوالی است که از ابتدای سال ۲۰۲۲، این نرخ افزایش پیدا کرده است.

اگر بیانیه جدید هم مشابه چهار جلسه قبل باشد، ممکن است سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در هفته آینده یک ترن هوایی دیگر را تجربه کنند. سوابق موجود در نمودارهای قیمت نشان می‌دهد که پس از جلسات فدرال رزرو در ماه مارس، مه و ژوئن چطور قیمت بیت کوین با کاهش مواجه شد. با اینکه ریزش بعد از جلسه ماه جولای کمتر بوده، باز هم می‌توان متوجه شد که بعد از افزایش نرخ توسط فدرال رزرو یک الگوی ریزشی واضح وجود دارد.

با نگاه به این نمودارها، بهتر می‌توان به این موضوع پی برد:

تبلیغات جام جهانی قطر
افزایش نرخ بهره
افزایش نرخ بهره

 

شرح: قیمت بیت کوین در طی هفته ۱۳ مارس برای مدت کوتاهی با کاهش رو به رو شده است. درست همان هفته‌ای که جلسه دوم فدرال برگزار شد. در این جلسه نرخ بهره ۰.۲۵ درصد افزایش یافت که از سال ۲۰۱۸، اولین افزایش نرخ به شمار می‌رفت.

افزایش نرخ بهره
افزایش نرخ بهره

 

شرح: قیمت بیت کوین بلافاصله بعد از جلسه فدرال رزرو در روزهای سوم و چهارم ماه مارس افزایش یافت، اما پس از آن در ششم ماه مه به طور قابل توجهی کاهش یافت. فدرال رزرو در ماه مه افزایش نیم درصدی نرخ بهره را تصویب کرد و از ماه ژوئن برنامه‌ای را برای کاهش ۹ تریلیون دلاری ترازنامه بانک مرکزی ارائه کرد.

افزایش نرخ بهره
افزایش نرخ بهره

 

شرح: پس از نشست دو روزه فدرال رزرو در ۱۴ و ۱۵ ژوئن، قیمت بیت کوین به ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار کاهش یافت. در این جلسه، نرخ بهره ۰.۷۵ درصد افزایش یافت.

افزایش نرخ بهره
افزایش نرخ بهره

 

شرح: ریزش قیمت بیت کوین پس از جلسه ماه جولای کمتر بود (چیزی حدود ۵ درصد)، و به دنبال آن نسبت به جلسات پیشین، سریع‌تر توانست ارزش از دست رفته خود را بازیابی کند.

با اینکه داده‌های موجود در نمودارها به وضوح نشان نمی‌دهد که واکنش آتی بازار (مخصوصا بازار بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی ارزهای دیجیتال) چگونه خواهد بود، شرط مطمئنی است که سرما‌یه گذاران بعد از جلسه هفته آینده فدرال رزرو با مضمون افزایش نرخ بهره، باید منتظر نوسانات جدید در بازار باشند.

قیمت بیت کوین و اتریوم در اوایل هفته با افزایش همراه بود، تا اینکه با اعلام داده‌های مربوط به تورم ماه آگوست در روز سه شنبه، قیمت این دو ارز دیجیتال به ترتیب به پایین محدوده‌های ۲۲ هزار و هزار و ۷۰۰ دلاری رسیدند. سقوط بیت کوین به پایین محدوده ۱۹ هزار دلار در هفته گذشته، کمترین قیمت این رمزارز از ماه ژوئن را رقم زد. هیچ یک از این دو پرچمدار در زمان نشست ماه جولای فدرال رزرو حرکت قابل توجهی نداشتند، هر چند که مجموعه‌ای از رالی‌های کوچک به سرمایه گذاران این امید را داد که دوباره به روند صعودی بازگشته‌اند.

ادوارد مویا (Edward Moya)، تحلیلگر ارشد بازار در اُواندا (Oanda) اظهار کرد:

تصمیم فدرال رزرو در جولای این خوش‌بینی را ایجاد کرد که پایان بازار انقباضی از راه رسیده و افزایش خوبی برای دارایی‌های پرخطر مورد انتظار است، همین امر به افزایش قیمت رمزارزها انجامید.

اما چشم‌انداز اقتصادی نامطمئن، همچنان بازارهای ارز دیجیتال و بورس آمریکا (که در ماه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای با یکدیگر همسو شده‌اند) را مختل می‌کند. احتمال وجود رکود یا بوجود آمد آن در ایالات متحده آمریکا، صحنه خوبی را در ذهن مقیمان این کشور تداعی نمی‌کند.

دلیل تاثیر افزایش نرخ فدرال رزرو بر بازار رمزارز

افزایش نرخ بهره
افزایش نرخ بهره

 

افزایش تهاجمی نرخ بهره، برای قیمت ارزهای دیجیتال موضوع مثبتی نیست و کارشناسان می‌گویند این نوسان احتمالا در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت.

افت و خیز دارایی‌های پرریسکی مانند بورس و ارزهای دیجیتال از آغاز سال ۲۰۲۲، به شدت با یکدیگر مرتبط بوده است. هر دوی آن‌ها به صورت هماهنگ حرکت می‌کنند و تلاش کرده‌اند که در سال جاری شتاب بیشتری داشته باشند زیرا سرمایه‌گذاران در واکنش به افزایش نرخ‌ها، تورم فزاینده و رکود احتمالی، از دور خارج می‌شوند. اگر بازار سهام به خاطر یک افزایش بهره دیگر دچار سقوط قیمت شود، احتمالا در بازار رمزارز هم همین اتفاق خواهد افتاد (و برعکس).

افزایش نرخ تصویب شده توسط فدرال رزرو در ماه ژوئن، یکی از عوامل متعددی بود که مخصوصا بازار ارزهای دیجیتال را تکان داد. بازاری که در حال حاضر، در حالت «زمستان کریپتو» قرار داشته و قیمت‌ها به طور کلی با کاهش مواجه بوده است. بیت کوین و اتریوم در ماه ژوئن نسبت به اوج روند صعودی در سال گذشته، بیش از ۷۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در اُواندا، سرمایه‌گذاران به دقت بیت کوین، اتریوم و بازار ارزهای دیجیتال را تحت نظر دارند تا احتمالا شاهد «لمس مجدد کف‌های ماه ژوئن» توسط قیمت‌ها باشند.

مویا می‌گوید «اکثر ناظران بازار ارزهای دیجیتال هنوز منتظر ریزش بیشتر هستند. با افزایش رکود جهانی، تمرکز بر این است که فدرال رزرو چه زمانی نرخ بهره را کاهش خواهد داد.»

جاشوا فرناندو (Jashua Fernando) کارشناس رمزارز و مدیرعامل ای‌کربن (eCarbon)، یک شرکت فناوری بلاکچین که تمرکز آن بر هزینه انتشار کربن است، می‌گوید، «به طور کلی، سخت می‌توان فهمید که وضعیت قیمت بازار با افزایش احتمالی نرخ چه شرایطی خواهد داشت». اما اکثر کارشناسان احتمال افزایش نرخ بهره را قوی‌تر می‌دانند.

فرناندو می‌گوید «اگر فدرال رزرو در سال ۲۰۲۳ باز هم نرخ بهره را افزایش دهد، باید در بازارها انتظار درد بیشتری را داشته باشیم.»

تفسیر افزایش نرخ بهره برای سرمایه گذاران

افزایش نرخ بهره
افزایش نرخ بهره

 

هر گونه پیشرفت قابل توجه در جلسات فدرال رزرو، درآمد شرکت‌های بزرگ یا سایر عوامل اقتصادی، نباید در استراتژی بلند مدت سرمایه گذاری شما در ارزهای دیجیتال، تغییر قابل توجهی ایجاد کند.

در هر صورت، این یک یادآوری برای سرمایه گذاران است تا بدانند دارای‌هایی چون ارزهای دیجیتال مخصوصا در شرایط اقتصادی و سیاسی بی‌ثبات، با ریسک و نوسانات بیشتری همراه هستند. علی‌رغم حرکات مثبتی که قیمت در هفته گذشته از خود نشان داد، بازار رمزارز هنوز به بالاترین قیمت خود در سال گذشته نزدیک نشده و بیت کوین و اتریوم همچنان بیش از ۵۰ درصد از نقطه اوج خود در ماه نوامبر، فاصله دارند.

با توجه به تاریخچه نوسانات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال، به همان اندازه که احتمال ادامه یافتن روند صعودی وجود دارد، احتمال کاهش آن هم دور از انتظار نیست و پیش‌بینی قطعی درباره روند آینده بازار بسیار دشوار است.

با وجود ابهامات فراوانی که در دنیای اقتصاد پیش آمده، اکنون بهترین زمان برای احتیاط است. بیش از ۵ درصد از سرمایه خود را برای تهیه سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال تخصیص ندهید و این مقدار باید پولی باشد که در صورت از دست رفتن، با این موضوع مشکلی نداشته باشید. قبل از قرار دادن هر گونه وجه اضافی در دارایی‌های بی‌ثباتی چون ارزهای دیجیتال همیشه مطمئن شوید که امور مالی شما (از حساب‌های بازنشستگی گرفته تا پس‌اندازهای اضطراری) تامین است.

مترجم: ف غفاری

منبع: NextAdvisor

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×