» آرشیو اخبار » بیت کوین و 5 عامل مهم در هفته پیش روی آن
بیت کوین و 5 عامل مهم در هفته پیش رو

بیت کوین و 5 عامل مهم در هفته پیش روی آن

7 شهریور 1401 8

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، افت بازارهای بورس و افزایش ارزش دلار در روزهای گذشته باری دیگر به ضرر معامله گران بازار ارز دیجیتال تمام شد و قیمت 20000 دلار به عنوان سطح حمایت قوی بیت کوین از دست رفت.

 

به دنبال سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا در نشست جکسون هول، بازارهای مالی و همچنین بیت کوین وارد یک سراشیبی سخت در هفته اول ماه سپتامبر شدند.

تبلیغات جام جهانی قطر

پس از آنکه رئیس بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) اظهارنظرهای تندی راجع به چشم انداز تورم مطرح نمود، بازارهای مالی در سراسر جهان دچار ریزش شدند و ارزهای دیجیتال همچنان از عواقب آن رنج می‌برند.

تعطیلی نسبتاً کم نوسان این هفته هم کمک چندانی به بهبود وضعیت بازار نکرد و قیمت بیت کوین به نواحی زیر 20000 دلار بازگشته است.

با این ریزش قیمت، روند صعودی چند هفته اخیر عملاً جبران شد و اکنون معامله گران و تحلیلگران انتظار دارند که کف قیمت کلان مشاهده شده در ژوئن سال جاری دوباره تست شود.

با توجه به اینکه تا ماه سپتامبر خبری از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نیست، تداوم عدم قطعیت تورم (که در اروپا همچنان در حال افزایش است) باعث می‌شود هنوز هم جا برای افت بازارها وجود داشته باشد.

با این حال، وضعیت فاندامنتال شبکه بیت کوین از هفته گذشته اساساً بهبود پیدا کرده و داده‌های آن‌چین (On-chain) داستان کاملا متفاوتی را نسبت به نمودارهای قیمت بیان می‌کند.

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به پنج عامل مهمی که در هفته پیش روی بیت کوین باید زیر نظر داشته باشیم.

 

بیت کوین سطح 18هزار دلار را هدف قرار داده است

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نمودار BTC/USDT کاملا گویا است که قیمت پایانی یا کلوز کندل هفتگی اصلاً جالب نیست.

پس از یک آخر هفته نسبتاً کم نوسان، بیت کوین یک ریزش قابل توجه را در پایان 28 اوت (6 شهریور) تجربه کرد و این منجر به ثبت پایین‌ترین کلوز هفتگی آن از اوایل ماه ژوئیه شد.

قیمت پایانی کندل این هفته در 20هزار دلار، آگوست نافرجامی را برای گاوها رقم زد، ضمن آنکه بیت کوین در هفته قبل نیز شاهد یک ضرر 3هزار دلاری بود.

 

 بیت کوین و 5 عامل مهم در هفته پیش رو

نمودار هفتگی بیت کوین (Bitstamp). منبع: TradingView

اکنون چند روز مانده به پایان کندل ماهانه، دیدگاه تحلیلگران برای کوتاه مدت چندان مثبت نیست.

جاش راجر Josh Rager))، معامله‌گر بازار ارز دیجیتال در بخشی از تحلیل آخر هفته خود برای دنبال‌کنندگان توییتر نوشت: «امیدوارم بتوانیم در این هفته شاهد بهبود قیمت باشیم، اما نحوه بسته شدن بازارهای سهام در روز جمعه چنگی به دل نمی‌زند.

با این وجود، تریدر و کاربر معروف توییتر ملقب به کریپتو آو الکاپو Il Capo) از (Crypto از احتمال یک فشار خرید جزئی پیش از ادامه روند نزولی، سخن به میان آورد.

او با اشاره به نرخ منفی کارمزد فاندینگ ریت (Funding Rate) صرافی‌ها پیش‌بینی کرد که قیمت بیت کوین می‌تواند دوباره تا 23هزار دلار افزایش پیدا کند.

او در توییتی نوشت: «تعداد افرادی که انتظار ریزش قیمت تا 19 هزار دلار را دارند، بسیار بیشتر از آنهایی است که انتظار صعود تا 23 هزار دلار را دارند. فاندینگ ریت گویای همه چیز است. همچنین، نقدینگی زیادی بالای سطح 21 هزار وجود دارد. احتمال لیکویید شدن پوزشن‌های شورت بالا است».

در پاسخ، همتای او مارک کالن(Mark Cullen) خاطرنشان کرد که معامله گران در حال افزایش پوزشن‌های شورت خود در محدوده بین 20.100 و 20300 دلار هستند.

در همین حال گرت ون لاگن (Gert van Lagen)، تحلیل‌گر تکنیکال، تارگت 17500 دلاری را برای نمودار روزانه اعلام کرده است.

و اما TMV Crypto با دیدگاه کمی محتاطانه، قیمت 18400 دلار را به عنوان یک محدوده حمایتی در تایم فریم بالا معرفی کرد.

 

معامله گران برای کاهش بیشتر بازار بورس امریکا آماده می‌شوند

سخنرانی هفته گذشته جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، یک شوک شدید را به بازارهای مالی در سراسر جهان وارد کرد.

بر اساس یک گزارش، سخنرانی هشت دقیقه‌ای پاول بیش از 2 تریلیون دلار از بازار سهام جهانی را از بین برد، از جمله 1.25 تریلیون دلار فقط در ایالات متحده.

«پاول، رئیس فدرال رزرو، با سخنرانی 8 دقیقه‌ای خود در جکسون هول، حدود 2 تریلیون دلار از ارزش بازار سهام جهانی را از بین برد و در هر ثانیه از این 8 دقیقه 4.2 میلیارد دلار ضرر به بازار وارد کرد.»

 

هولگر اشپیتز- 28 اوت 2022

پاول گفته بود: «در برخی مواقع، با تشدید موضع سیاست پولی، کاستن از سرعت افزایش‌ نرخ بهره اقدام مناسبی خواهد بود.»

بازگرداندن ثبات به قیمت‌ها مستلزم حفظ یک سیاست محدودکننده (برای مدتی) است. سوابق تاریخی به شدت نسبت به سیاست‌های نرم پیش از موعد هشدار می‌دهد.»

بعد از این سخنان، بیت کوین و آلت کوین ها تقریبا به یک میزان دچار ضرر شدند، و امروز (29 آگوست) تا حدی یک روز سرنوشت ساز برای وال ‌استریت محسوب می‌شود.

پائل کریستوفر (Paul Christopher)، رئیس استراتژی بازار جهانی در موسسه سرمایه گذاری ولز فارگو (Wells Fargo)، طی صحبت‌های خود در تلویزیون بلومبرگ، هشدار داد که بازار بورس آمریکا بیشتر سقوط خواهد کرد و شاخص S&P 500 در حرکت بعدی به زیر 4هزار خواهد رفت.

از سوی دیگر، اکانت Game of Trades استدلال کرد که اوج تورم در ماه جولای نشان از کاهش شدید بازارهای بورس داشت.

Game of Trades ضمن تحلیل شاخص S&P، افزود که در واقع شرایط کلی آنطور که به نظر می‌رسد بد نیست.

این حساب در نظرات خود در آخر هفته نوشته است: «SP500 قدرت زیادی را نشان می‌دهد»:

«خط انباشته صعود/نزول نشان دهنده قدرت اساسی در بازار است که بسیاری از سرمایه گذاران متوجه آن نمی‌شوند. با وجود دو رقمی بودن فاصله SP500 از ATH خود، این شاخص وارد سقف‌های جدیدی شده است. حتی در صورت کاهش شاخص تا 3900، ساختار صعودی آن حفظ خواهد شد.»

 

دلار آمریکا سطوح سپتامبر 2002 را هدف قرار داده

و اما یک عامل تأثیرگذار در ریزش اخیر بازارها، افزایش شاخص دلار آمریکا در این هفته بود.

به لطف افزایش شاخص دلار امریکا (DXY) که در این هفته به بالاترین حد خود در بیست سال اخیر رسیده است، همبستگی معکوس دلار با بازارهای مالی مجدداً در کانون توجه قرار گرفته است.

در زمان نگارش این مقاله در 29 آگوست، این شاخص همچنان در اوج به سر برده و به بالاترین سطح خود از سپتامبر 2002 یعنی 109.47 رسیده است.

 بیت کوین و 5 عامل مهم در هفته پیش رو

 

نمودار یک ساعته شاخص دلار آمریکا (DXY). منبع: TradingView

رائول پال، بنیان‌گذار Global Macro Investor گفت «اگر دلار به روند فعلی خود ادامه دهد، واقعاً همه چیز را خراب می‌کند.» او ضمن اشاره به صعود سهمی دلار هشدار داد که «تا عدد 120 به معنای واقعی کلمه چیزی از نظر مقاومت در نمودار DXY وجود ندارد.»

مایکل ون دپاپه، تحلیلگر کوین‌تلگراف، به DXY به‌عنوان عاملی که «سرنوشت بازار ارزهای دیجیتال را تعیین می‌کند » اشاره داشت و به همان اندازه بابت افزایش آن نگران بود.

«لحظه سرنوشت ساز برای کل بازار ارز دیجیتال در راه است.»

با تست مجدد MA200 هفتگی مواجهیم که در نهایت می‌تواند منجر به یک سقف بالاتر (HL) و ریتست شود.

«احساسات بازار به پایین ترین حد خود رسیده است. هرچند روند DXY می‌بایست به زودی معکوس شود یا به نقطه اوج خود برسد.»

افزایش ارزش دلار همچنین ضررهایی را برای ارزهای بزرگ فیات، به ویژه یورو به همراه داشت، که در 29 اوت به سرعت به زیر نرخ برابری خود با دلار بازگشت.

بانک مرکزی اروپا، همراه با بانک ژاپن، تمایلی به افزایش نرخ بهره مشابه فدرال رزرو ندارند، که این منجر به افزایش تورم اروپا در تابستان شد.

 

مروری بر عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین

نمودار یک ساعته EUR/USD. منبع: TradingView

 

عقب نشینی شاخص MVRV-Z به ناحیه خرید

شاخص MVRV-Z که اکنون به ناحیه خرید خود بازگشته، یک شاخص کلاسیک از قدرت روند بیت کوین است که معمولاً کف قیمت این ارز دیجیتال را سیگنال می‌کند.

شاخص MVRV-Z که در ماه جولای شروع به سیگنال دهی کف قیمت کرده بود، اکنون دوباره در حال سقوط است و به پایین ترین حد خود در یک ماه گذشته رسیده است.

 

مروری بر عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین

نمودار شاخص MVRV-Z بیت کوین. منبع: LookIntoBitcoin

MVRV-Z از ارزش بازار (Market Cap) و قیمت واقعی (Realized Price) بیت کوین برای تعیین ارزش منصفانه آن استفاده می‌کند.

این شاخص در ماه ژوئیه، کف قیمت بالقوه BTC را در 15600 دلار سیگنال کرد، سپس برای مدت کوتاهی از ناحیه خرید خود خارج شد و در نیمه دوم آگوست مجدداً به این ناحیه بازگشت.

همان‌طور که کوین تلگراف گزارش داد، داده‌های شرکت تحلیل ان‌چین گلسنود (Glassnode) تائید می‌کند که قیمت واقعی بیت کوین (میانگین قیمتی که آخرین بار BTC های بازار در آن جابجا شدند) اکنون در حوالی 21600 دلار قرار دارد.

 

مروری بر عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین

نمودار قیمت واقعی بیت کوین منبع: Glassnode

 

بازگشت «ترس شدید» به بازار

شاید تعجب‌آور نباشد که بازگشت بیت کوین به زیر 200هزار دلار باعث شده است که شاخص احساسات بازار به نزولی ترین ناحیه خود بازگشت.

در 29 آگوست، شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال به منطقه «ترس شدید» در 24/100 بازگشته است.

این شاخص که در طول رالی صعودی اخیر به 47/100 رسیده بود، اکنون در محدوده‌ای قرار دارد که چندین ماه از سال 2022 را در آن سپری کرده بود.

امسال حتی طولانی‌ترین دوره این شاخص در «ترس شدید» بود که شاهد کاهش آن تا عدد 6/100 هم بودیم.

 

مروری بر عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین

شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال. منبع: Alternative.me

با این حال، شرکت تحقیقاتی سانتیمنت (Santiment) با تجزیه و تحلیل شاخص‌های بلاکچین، خاطرنشان کرد که سرمایه‌گذاران بزرگ به جای فروش، در حال افزودن به دارایی‌های خود هستند.

در حالی که قیمت بیت کوین در این آخر هفته به زیر 20000 دلار کاهش یافت، یک نشانه مثبت رشد تعداد آدرس‌های نهنگی است.

بین قیمت بیت کوین و تعداد آدرس‌هایی که 100 الی 10 هزار BTC دارند یک ارتباط وجود دارد، در 30 روز گذشته این عدد به 103 آدرس افزایش یافته است.

شرکت تحلیل بلاکچین متریال اندیکاتورز (Material Indicators) بیان داشت: «زمان مطلوب برای ورود به بازار زمانی نیست که مردم از خرید می‌ترسند، بلکه زمانی است که آنها برای خرید بسیار ضعیف هستند.»

 

«هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.»

مروری بر عامل مهم در هفته پیش روی بیت کوین

نمودار رشد آدرس‌های نهنگی بیت کوین. منبع: Santiment/ توییتر

 

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×