» آرشیو اخبار » بلاکچین و حل ۵ مشکل مهم در صنعت املاک و مستغلات
بلاکچین

بلاکچین و حل ۵ مشکل مهم در صنعت املاک و مستغلات

20 شهریور 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، ورود بلاکچین به صنعت املاک و مستغلات در حال افزایش است و توجیه استفاده از این فناوری در صعنتی با ارزش بیش از ۳۲۶ تریلیون دلار روز به روز بیشتر می‌شود.

در این مقاله به پنج جنبه مهمی که فناوری بلاکچین پتانسیل بهبود یا تغییر کامل آنها را دارد می‌پردازیم:

بلاکچین

۱- فرآیند جستجوی ملک

کل فرآیند با جستجوی ملک شروع می‌شود و از اینجاست که مشکلات به ترتیب خود را نشان می‌دهند.

تبلیغات جام جهانی قطر

آمارها نشان می‌دهند که ۹۳ درصد از خریداران خانه در ایالات متحده از یک وب‌سایت آنلاین برای یافتن خانه مورد نظر خود استفاده می‌کنند. این وب‌سایت‌ها – عمدتاً بازارها و پلتفرم‌های املاک و مستغلات – خریداران و فروشندگان را به هم متصل می‌کنند و به خریداران احتمالی این اجازه را می‌دهند تا از فیلترهایی برای بررسی معیارهای خاص خانه ایده‌آل خود استفاده کنند. با این حال، همه این برنامه‌های Web2 بدون نقص نیستند.

قبل از هر چیز باید گفت که اطلاعات دارایی‌های قرار داده شده در این وب‌سایت‌ها اغلب نادرست، قدیمی یا ناقص هستند. علاوه بر این، عدم یکپارچگی داده‌ها در چندین پلتفرم فهرست‌بندی دارایی‌ها می‌تواند منجر به سردرگمی شود. از سوی دیگر، فناوری بلاکچین این پتانسیل را دارد که این مسائل را به طرق مختلفی حل کند.

اول اینکه به جای قرار دادن دستی اطلاعات یکسان در مورد یک ملک در چندین پلتفرم، نمایندگان و فروشندگان می‌توانند آن اطلاعات را فقط یک بار در یک پایگاه داده بلاکچینی قرار دهند. و دوم، داده‌های وارد شده به بلاکچین برگشت‌ناپذیر هستند و امکان تغییر آنها وجود ندارد.

بلاکچین

۲- کمیسیون و کارمزدهای اضافی

برندگان اصلی در معاملات املاک تجاری و مسکونی واسطه‌هایی هستند که خریداران و فروشندگان را به هم متصل می‌کنند. این واسطه‌ها ممکن است از گروه دلالان، مشاوران املاک، بانکداران و وکلا باشند.

هرچه طرفین بخواهند سریع‌تر یک معامله را انجام دهند، باید به واسطه‌ها پول بیشتری بپردازند. با این حال، گزارشی از Deloitte اظهار دارد که بلاکچین بزودی می‌تواند نحوه عملکرد معاملات املاک و مستغلات را تغییر دهد.

به واسطه تورهای مجازی، ارتباط مستقیم بین خریدار و مالک و راهنمای کامل تشریفات اداری، افراد می‌توانند از دخالت واسطه‌ها جلوگیری کنند و پول کمتری را در معاملات بپردازند.

مقدار پولی که در این حالت ذخیره می‌شود بسیار زیاد خواهد بود زیرا مشاوران املاک به طور متوسط ۶ درصد کارمزد در هر معامله دریافت می‌کنند. بنابراین، اگر قصد خرید یک خانه ۲۰۰،۰۰۰ دلاری را داشته باشید، ۱۲،۰۰۰ دلار بیشتر در خدمات مسکن ذخیره خواهید کرد.

بلاکچین

۳- تامین مالی و وام

تامین مالی یکی دیگر از مسائل مهم در زمینه املاک و مستغلات است. خریداران باید روزها یا حتی هفته‌ها منتظر بمانند تا وام مسکن‌شان تایید شود.

صدور وام و اخذ تعهد خرید، دستی و غیراستاندارد باقی مانده است. ساختار امنیتی نیازمند تفسیر است و اجتناب از گروگذاری مجدد دارایی به تلاش قابل توجهی نیاز دارد. تصمیمات در معاملات و خدمات مربوط به دارایی‌ها اغلب بر اساس اطلاعات قدیمی گرفته می‌شوند. در نهایت، همه اینها باعث تأخیر در تسویه حساب می‌شود و بر جریان نقدینگی سرمایه‌گذار تأثیر می‌گذارد.

مؤسسات مالی سنتی می‌توانند از اطلاعات تأیید شده در نسخه واحد بلاکچین، به اشتراک‌گذاری امن داده‌ها، نظارت همیشگی و ثابت روی تراکنش‌ها و تسویه حساب بی‌وقفه بهره ببرند. با دیجیتالی کردن یک وام مانند وام مسکن، می‌توان داده‌های مرتبط مانند حقوق مالکیت و سابقه پرداخت وام را برای تایید تصمیمات خدماتی آینده برنامه‌ریزی کرد. قراردادهای هوشمند می‌توانند پرداخت‌ها را جمع‌آوری و بین ذینفعان توزیع کنند و در عین حال به طور همزمان به تنظیم‌کننده‌ها نیز گزارش دهند.

پلتفرم‌های دارایی مبتنی بر بلاکچین، خرید خانه را آسان‌تر می‌کنند و در عین حال خطر کلاهبرداری را کاهش می‌دهند. همین را می‌توان در مورد درخواست‌های وام مسکن نیز در نظر گرفت. هرگونه خطایی بوسیله داده‌های موجود در دفتر کل دیجیتال به راحتی قابل تشخیص است.

بلاکچین

۴- تصمیم‌گیری برای مستاجران و مالکان

برای فهم اهمیت شفافیت داده‌ها در ثبات بازار، فقط باید ترکیدن حباب مسکن در سال ۲۰۰۸ را به یاد بیاوریم. اگر بانک‌ها نتوانند اعداد واقعی را پنهان کنند، سرمایه‌گذاران و متقاضیان وام مسکن وحشت‌زده خواهند شد.

آنچه انجام شده قابل بازگشت نیست، اما اگر داده‌ها برای تمامی اعضای شبکه قابل دسترسی و در عین حال تغییر‌ناپذیر باشد، می‌توان از بحران‌های بعدی جلوگیری کرد. افراد می‌توانند از بلاکچین برای بررسی تمام اسناد و مدارک و یافتن بهترین گزینه بازار با توجه به بودجه خود استفاده کنند.

مستاجران نیز می‌توانند از ادغام با بلاک‌چین بهره‌مند شوند. آنها می‌توانند از قبل بفهمند که آیا صاحبخانه با پرداخت وام مسکن موافق است یا خیر و در این صورت از استرس بی‌جهت جلوگیری می‌کنند.

بلاکچین

۵- مدیریت سند مالکیت

و در آخر اینکه بلاکچین این پتانسیل را دارد تا با حذف عامل انسانی از معادله، انتقال مالکیت را ساده‌تر و سریع‌تر کند. سیستم فعلی سند مالکیت اغلب پراکنده و مدیریت آن دشوار است. موسسات بروکراسی برای پردازش اطلاعات در مورد تغییرات مالکیت زمان زیادی را نیاز دارند، که همین امر می‌تواند در دادگاه یا هنگام فروش ملک مشکلاتی را ایجاد کند.

هر خانه یا آپارتمان یک سند دیجیتالی دارد که در بلاکچین ذخیره می‌شود. این امر پیگیری مالکیت را بسیار آسان‌تر می‌کند. اما بلاکچین لزوما نیاز به مستندسازی را برطرف نخواهد کرد. بلکه استفاده از این فناوری کارهای اداری را سریع‌تر و کارآمدتر می‌کند. اگر اشتباهی در یک سند وجود داشته باشد، مقامات همواره می‌توانند اطلاعات موجود در بلاکچین را برای یافتن آن بررسی کنند.

نگهداری داده‌ها در یک مکان امن یک راه عالی برای جلوگیری از کلاهبرداری است. حتی اگر کلاهبرداران امضای مالک و سایر اطلاعات را نیز به دست آورند، نمی‌توانند تراکنش‌ها را کامل کنند زیرا حیاتی‌ترین اطلاعات همچنان در بلاکچین ذخیره می‌شوند و شانس کمی برای دسترسی به آنها وجود دارد.

چشم انداز صنعت املاک و مستغلات در عصر بلاکچین

نمی‌شود گفت که بلاکچین روزی به طور کامل بر بازار املاک و مستغلات تسلط پیدا می‌کند و نیاز به کاغذبازی و وجود انواع مختلفی از مشاوران را از بین می‌برد. هر چیزی که تا به اینجا گفته شد باید به عنوان جایگزینی برای فرآیند سنتی در نظر گرفته شود.

بلاکچین بیشتر از مردم عادی، زندگی را به طور قابل توجهی برای کسانی که به هوش مصنوعی باور دارند ساده‌تر می‌کند. هرگونه نگرانی مبنی بر اینکه این فناوری به اندازه کافی قابل اعتماد نیست ناشی از درک نادرست اهمیت، اطمینان‌پذیری و دسترسی به آن است. با این حال، شرکت‌های بزرگ احتمالاً این مشکل را با آموزش به مشتریان در مورد آنچه که در صورت یکپارچه‌سازی بلاکچین می‌توانند به دست آورند، حل خواهند کرد. پذیرش هرچیزی همیشه با تلاش کسانی شروع می‌شود که مردم به آنها اعتماد دارند.

مترجم: امیر ملک پور

منبع: cryptoslate

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×