» آرشیو اخبار » بررسی آسیب پذیری اتریوم 2.0 پس از مرج
آسیب پذیری اتریوم

بررسی آسیب پذیری اتریوم 2.0 پس از مرج

12 شهریور 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، با نزدیک شدن به تاریخ مرج اتریوم، این سوال مطرح می‌شود که مرج چه تأثیری بر آسیب پذیری اتریوم خواهد داشت؟ در هفته گذشته ۱۰۰ توکن برتر دیفای با افت قیمت مواجه شدند و به جز تعداد اندکی از توکن‌ها که رشد دو رقمی داشتند، سایر معاملات با کاهش قیمت همراه بود.

بررسی آسیب پذیری اتریوم پس از مرج


اکوسیستم دیفای در هفته گذشته شاهد تحولات شدیدی بود. این تحولات عمدتاً بر مرج اتریوم متمرکز بودند.
انجمن آوه (AAVE) با استناد به پیامد احتمالی استفاده زیاد از اتریوم که ممکن است به سخت یا غیرممکن شدن تسویه و همچنین منفی شدن بازده درصدی سالانه (APYs) منجر شود، پیشنهاد تعلیق موقت وام اتر (ETH) قبل از مرج را مطرح کرد. یک متخصص نظر خود در مورد آسیب‌پذیری‌ اتریوم در قبال سانسور، که شبکه اتریوم در پی انتقال به بلاکچین اثبات سهام (PoS) خود، سرانجام با آن مواجه خواهد شد را به اشتراک گذاشت.

تبلیغات جام جهانی قطر

با نزدیک شدن به مرج اتریوم،‌ رویدادهای مهم دیگری اتفاق افتاده و در عناوین اصلی خبرها قرار گرفته‌اند. از آن جمله می‌توان به توقف کار بابیلون فایننس (Babylon Finance) پس از ماه‌ها تلاش برای جبران شتاب منفی ناشی از سوءاستفاده رَری فیوز (Rari Fuse) اشاره کرد.

اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (FBI) هشدار جدیدی برای سرمایه‌گذاران در پلتفرم‌های دیفای صادر کرده و در آن به سوء‌استفاده ۱.۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲ اشاره کرده است.

در هفته گذشته ۱۰۰ توکن برتر دیفای با افت شدید قیمت مواجه شدند و به جز تعداد اندکی از توکن‌ها که رشد دو رقمی داشتند، سایر معاملات با کاهش قیمت همراه بود.

 

آسیب پذیری اتریوم ۲.۰ در برابر سانسور چگونه خواهد بود؟ یک متخصص توضیح می‌دهد

به گفته رایان بِرکمَنز، سرمایه‌گذار و عضو انجمن اتریوم، شبکه اتریوم می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت در برابر خطرات سانسور مقاومت کند.

ممنوعیت ابزار حفظ حریم خصوصی مبتنی بر اتریوم به نام تورنادو کَش (Tornado Cash) توسط مقامات ایالات متحده در اوایل این ماه سبب شد که برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که آیا تراکنش‌های اتریوم نیز، به ویژه پس از انتقال قریب‌الوقوع اتریوم به سازوکار اثبات سهام، ممکن است در خطر سانسور قرار گیرند؟

انجمن آوه پیشنهاد می‌کند که وام اتریوم قبل از مرج به طور موقت تعلیق شود

با نزدیک شدن به زمان مرج اتریوم، گروه تحقیق و تجزیه و تحلیل ریسک بلاک آنالیتیکا (Block Analitica) به منظور کاهش خطراتی که ممکن است در طول مرج منجر به از هم پاشیدگی دیفای در پروتکل وام‌دهی آوه شود،‌ توقف موقت وام دهی اتر را پیشنهاد کرد.

این موضوع خود می تواند در فهرست آسیب پذیری اتریوم قرار بگیرد.

این گروه به استفاده زیاد از اتریوم که ممکن است منجر به سخت یا غیرممکن شدن تسویه و منفی شدن بازده درصدی سالانه منجر شود، اشاره کرد.

علاوه بر این، ابهامات پیرامون مرج و فورک احتمالی اثبات کار (PoW) اتریوم ممکن است تأمین‌کنندگان نقدینگی را به برداشت سپرده از این پلتفرم وادار کند که این امر استفاده از اتریوم را به سطوح باز هم بالاتری سوق خواهد داد.

پروتکل دیفای ماه‌ها پس از هک رری فیوز غیرفعال می‌شود

بابیلون فایننس سرانجام اعلام کرد که پس از ماه‌ها تلاش برای جبران شتاب منفی ناشی از سوءاستفاده رری فیوز، به فعالیت خود پایان خواهد داد.
رامون ریکوئرو (Ramon Recuero)، بنیان‌گذار این پلتفرم، گفت که با وجود تلاش‌های تیم برای تاب آوردن در مقابل اثر دومینوی ناشی از هک رری فیوز، این پلتفرم گرفتار یک شتاب منفی غیر قابل‌جبران شده است.

طبق گفته ریکوئرو، این پروتکل ۳.۴ میلیون دلار ضرر کرده است. پس از این ضرر، ارزش کل قفل شده در این پلتفرم از ۳۰ میلیون دلار به ۴ میلیون دلار رسیده است. ریکوئرو خاطرنشان کرد که برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع، استخر فیوز از یک بازار وام‌دهی ۱۰ میلیون دلاری خارج شده و استفاده از آن متوقف شد.

هشدار اف‌بی‌آی در مورد اعمال مجرمانه‌ سایبری که دیفای را هدف قرار می‌دهند

اف‌بی‌آی ایالات متحده هشدار جدیدی برای سرمایه‌گذاران در پلتفرم‌های دیفای صادر کرده است که بر اساس آن در سال 2022 این پلتفرم‌ها هدف سوء‌استفاده 1.6 میلیارد دلاری قرار گرفته‌اند. این موضوع نیز می تواند در فهرست آسیب پذیری اتریوم جای بگیرد.
مرکز شکایات جرایم اینترنتی اف‌بی‌آی در روز سه‌شنبه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سوءاستفاده‌ها باعث زیان مالی سرمایه‌گذاران شده و از سرمایه‌گذاران خواست که قبل از استفاده از پلتفرم‌های دیفای در مورد این پلتفرم‌ها تحقیقات جدی انجام دهند. همچنین از این پلتفرم‌ها بهبود نظارت و آزمون دقیق کدها را خواستار شد.

مروری بر بازار دیفای

داده‌های تحلیلی نشان می‌دهد که ارزش کل قفل شده دیفای نسبت به هفته گذشته تغییر جزئی داشته است. ارزش کل قفل شده در زمان نوشتن این مقاله ۶۱.۹۷ میلیارد دلار بود. داده‌های کوین‌تلگراف مارکتز پرو (Cointelegraph Markets Pro) و تردینگ‌ویو (TradingView) نشان می‌دهد که هفته گذشته برای ۱۰۰ توکن برتر دیفای، هفته خوبی نبوده است. اگر چه اکثر توکن‌ها با قیمت نزولی معامله می‌شوند، تغییر قیمت نسبت به هفته گذشته حداقل بوده است.

بررسی آسیب پذیری اتریوم پس از مرجتوکن Lido DAO با نماد LDO با سود هفتگی ۵.۳۱ درصدی، بیشترین سود را در میان ۱۰۰ توکن برتر داشت و پس از آن، توکن PancakeSwap با نماد CAKE قرار دارد که افزایش قیمت یک درصدی داشته است.

مترجم: رائفه خلیلی

منبع:‌ Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×