» آرشیو اخبار » بانک مرکزی روسیه : تورم به پیش از جنگ بازگشت
روبل بانک مرکزی روسیه

بانک مرکزی روسیه : تورم به پیش از جنگ بازگشت

2 مرداد 1401 5

 به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بانک مرکزی روسیه با کاهش نرخ بهره اصلی خود به نرخ بهره ای که پیش اعزام نیروی نظامی به اوکراین داشت، از همتایان غربی خود پیشی گرفت.

سیاست گذاران حوزه پولی روبل با کاهش نرخ اصلی خود به میزان 1.5 درصد آن را به 8 درصد رساندند، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که قیمت مصرف کنندگان نیز به دلیل کاهش تقاضا برای خرید کاهش می یابد. به گفته این موسسه، انتظارات تورمی به شکل قابل توجهی کاهش یافته و وضعیت تورم همانند بهار 2021 است. این در حالی است که در ماه ژوئن فعالیت های تجاری روسیه کمتر از حد انتظار بوده است.

بانک مرکزی روسیه در بیانه ای اعلام کرد: با وجود تحریم ها، تجارت و سرمایه گذاری خارحی برای اقتصاد روسیه همچنان مبهم و چالش برانگیز است این امر موجب میشود که فعالیت های اقتصادی تا حد زیادی محدود شوند.

تبلیغات جام جهانی قطر

در پی عملیات ویژه نظامی که 24 فوریه توسط روسیه در اوکراین آغاز شد، تحریم های غرب که معاملات با بانک ها، افراد و شرکت های روسی را محدود میکند شدت گرفت و این امر یکی از دلایل افزایش تورم روسیه تا 20 درصد بود.

نحریم ها و خروج شرکت های غربی از روسیه موجب شد تا در سطح اقتصاد بین المللی روسیه دچار انزوا شود، بانک مرکزی روسیه با جلوگیری از خروج پول و اجبار صادرکنندگان به مبادله درآمدهای خارجی فقط با روبل موفق شد تا ثبات نسبی در نظام ارزی و مالی خود ایجاد کند.

هر دلار معادل 58.8 رویل معامله می‌شد و این بیانگر آن است که ارزش آن از پیش از عملیات نظامی در اوکراین بیشتر شده است، در زمان صدور فرمان شروع عملیات نظامی در اوکراین هر دلار معدل 78.8 روبل بود.

این بانک اعلام کرد که تورم سالانه در ژوئن به 15.9 درصد در مقایسه با 17.1 درصد در ماه مه کاهش یافت و تخمین زد که تا 15 ژوئیه به 15.5 درصد کاهش خواهد یافت و به “تضعیف تقاضای مصرف کننده” و کاهش نرخ تبدیل روبل اشاره کرد.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی در یک کنفرانس خبری گفت: « اساساً انباشت غیرارادی پول همانند یک فنر فشرده در اقتصاد است که می‌تواند در شرایط خاص باعث رشد چشمگیر تقاضا و مصرف شود.» زمانی که عرضه کالاها و خدمات محدود باشد، این پول های انباشت شده می‌تواند به سرعت تقاضا و در پی آن تورم را افزایش دهد.»

بانک مرکزی روسیه اظهار دارشت انتظار دارد که نرخ تورم همچنان کاهش باشد و به 12 تا 15 درصد در سال جاری، 7.5 درصد در سال 2023 و 4 درصد در سال 2024 کاهش یابد.

این اقدام بانک مرکزی روسیه در حالی صورت میگیرد که بانک های مرکزی سرتاسر جهان علی الخصوص کشورهای غربی در تلاشند تا با افزایش نرخ بهره با تورم ناشی از اقدامات روسیه در اوکراین مقابله کنند. بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه با افزایشی به میزان 0.5 درصد تلاش کرد تا تورم ناشی از عملیات نظامی روسیه که موجب افزایش قیمت سوخت و افزایش قیمت مصرف کنندگان شده است را کم اثرتر کند

افزایش هزینه انرژی در کشورهای غربی به نفع روسیه است چراکه بزرگ ترین صادر کننده نفت و گاز طبیعی به شمار میرود. اقتصاددانان علیرغم رشد درآمد انرژی و حمایت بانک مرکزی از شاخص هایی مانند نرخ ارز، معتقدند انزوای بلند مدت روسیه در اقتصاد جهانی موجب تشدید رکود اقتصادی و کاهش درآمد مردم آن خواهد شد.

منبع : apnews

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×