» آرشیو اخبار » به زودی روسیه از روبل دیجیتال برای دورزدن تحریم‌ها استفاده می‌کند
روسیه

به زودی روسیه از روبل دیجیتال برای دورزدن تحریم‌ها استفاده می‌کند

20 دی 1401 4

بانک مرکزی روسیه قصد دارد در بحبوحه تحریم‌های شدید اقتصادی، با استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) توسعه یک سیستم تسویه حساب فرامرزی را آغاز کند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بانک مرکزی روسیه قصد دارد در بحبوحه تحریم‌های شدیدی که در پاسخ به تهاجم این کشور به اوکراین علیه آن صورت گرفته است، با استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) توسعه یک سیستم تسویه حساب فرامرزی را آغاز کند.

روبل دیجیتال روسیه

روبل دیجیتال روسیه چه زمان روانه بازار می‌شود؟

بر اساس گزارش 9 ژانویه (19 دی) رسانه محلی کومرسانت، در سه ماهه اول سال 2023 برنامه‌هایی با هدف پیشبرد پروژه روبل دیجیتال روسیه اجرا می‌شود و بانک مرکزی این کشور، دو مدل تسویه‌حساب فرامرزی احتمالی را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد داد.

تبلیغات جام جهانی قطر

طبق مدل اول پیشنهادی، کشورهای مختلف برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های CBDC خود، قراردادهای دوجانبه جداگانه‌ای را با آن منعقد می‌کنند. هر توافقنامه با هدف اطمینان از تبدیل و انتقال دارایی‌هاش بین کشورها مطابق با مفاد آن امضا می‌شود.

در مدل دوم که کمی پیچیده‌تر از مدل اول است، یک پلتفرم هاب مانند برای تعامل روسیه با سایر کشورها و به اشتراک گذاشتن پروتکل‌ها و استانداردهای مشترک جهت تسهیل پرداخت‌ها بین کشورهای متصل آن، پیشنهاد می‌شود.

رومن پروخوروف (Roman Prokhorov)، رئیس هیئت مدیره انجمن نوآوری‌های مالی (AFI) معتقد است پیاده‌سازی اولین مدل ساده‌تر است اما برای تعاملات دوجانبه بین کشورها چندان مورد اطمینان نیست.

به نظر وی، گزینه دوم «پیشرفته‌تر» بوده و اولین سیستم دو طرفه را پیاده‌سازی می‌کند. با توجه به «آمادگی فنی و سیاسی» چین، احتمالاً این کشور محتمل‌ترین شریک آن خواهد بود.

ماه سپتامبر (شهریور) در گزارش‌ها آمد که روسیه قصد دارد با مشارکت چین، تا سال 2023 از روبل دیجیتال خود برای شهرک‌سازی استفاده کند. با تمام این اوصاف، برخی بر این باورند که بازی CBDC روسیه، نه از طریق تکنولوژی، بلکه بیشتر به واسطه مناقشات سیاسی متوقف خواهد شد.

الکسی وویلوکوف (Alexey Voylukov)، نایب رئیس انجمن بانک‌های روسیه، گفت معرفی روبل دیجیتال، وضعیت سیاسی روسیه در سطح جهان را تغییر نمی‌دهد، یا آن را بهبود نمی‌بخشد. آزمایشات پلتفرم CBDC تنها با کشورهایی انجام می‌شود که با دولت روسیه روابط دوستانه دارند و البته به لحاظ فنی برای این کار آماده‌اند.

گفتنی است که پیش از این، بانک مرکزی اعلام کرده بود که به دنبال آن است که روبل دیجیتال خود را تا سال 2024 عرضه کند، درحالی که همه بانک‌ها و موسسات اعتباری به پلتفرم CBDC متصل هستند.

روسیه از اواخر فوریه 2022 (اوایل اسفند 1400) یعنی زمانی که تهاجمی تمام عیار را علیه اوکراین آغاز کرد، با تحریم‌های مالی و تجاری فزاینده‌ای مواجه شده است. از آن زمان تاکنون، این کشور راه‌هایی را برای دور زدن تحریم‌ها امتحان کرده است، مثلاً بانک مرکزی استفاده از ارزهای دیجیتال را «فقط برای حمایت از تجارت خارجی» در نظر می‌گیرد. در همین راستا، بانک مرکزی روسیه و وزارت دارایی این کشور در ماه سپتامبر (شهریور) بر سر قانونی به توافق رسیدند که به مردم روسیه اجازه می‌دهد تا با استفاده از رمزارز پرداخت‌های فرامرزی خود را انجام دهند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×