» اسلایدر ویژه » باز شدن مرزهای چین، نفت خام را صعودی کرد
نفت خام

باز شدن مرزهای چین، نفت خام را صعودی کرد

19 دی 1401 6

قیمت نفت روز دوشنبه، با بازگشایی مرزهای چین (بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان) افزایش یافت. چرا که چشم‌انداز تقاضای سوخت را تقویت کرده و نگرانی های رکود جهانی را خنثی کرد. در همین راستا، معاملات آتی نفت خام برنت در ساعت 5:20 دقیقه به وقت گرینویچ، با 90 سنت یا 1.2 درصد افزایش به 79.47 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قیمت نفت روز دوشنبه، با بازگشایی مرزهای چین (بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان) افزایش یافت؛ چراکه چشم‌انداز تقاضای سوخت را تقویت کرده و نگرانی های رکود جهانی را خنثی کرد. در همین راستا، معاملات آتی نفت خام برنت در ساعت 5:20 دقیقه به وقت گرینویچ، با 90 سنت یا 1.2 درصد افزایش به 79.47 دلار در هر بشکه رسید. و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 90 سنت یا 1.2 درصد افزایش به 74.67 دلار رسید.

از سوی دیگر با امید بازارها به تعدیل سیاست های انقباضی فدرال رزرو و کاهش میزان افزایش نرخ بهره در جلسه ژانویه فدرال رزرو، بازارهای مالی تقویت و ارزش دلار کاهش یافت. دلار ضعیف‌تر، کالاهای دلاری را برای سرمایه‌گذارانی که دارای ارزهای دیگر هستند مقرون به صرفه می نماید.

وضعیت قیمت ها در بازار نفت خام

هم نفت خام برنت و هم وست تگزاس اینترمدیت در هفته گذشته بیش از 8 درصد سقوط کردند، و این بزرگترین کاهش هفتگی آنها در شروع یک سال از سال 2016 محسوب می شود. قیمت انرژی به طور کلی در شروع سال جاری کاهش یافت، زیرا دما در اروپا و آمریکای شمالی کمی گرمتر از حد انتظار بوده است. این در حالی است که چندین جبهه سرد در هر دو قاره در حال حرکت هستند.

تبلیغات جام جهانی قطر

آوتار ساندو (مدیر ارشد کالا در فیلیپ فیوچرز) گفت، قیمت نفت خام توانست زیان هفته گذشته را جبران نماید، زیرا بازگشایی اقتصاد چین و چشم‌انداز کاهش سیاست تهاجمی فدرال رزرو، بر بازار نفت خام و بهبود تقاضا اثر مثبتی داشته است.

چین برای اولین بار در سه سال گذشته مرزهای خود را در آخر هفته باز کرد. برطبق آمار اعلامی، حدود 2 میلیارد سفر داخلی برای فصل سال نو چینی پیش‌بینی می‌شود، که تقریباً دو برابر سال گذشته بوده و رشدی 70 درصدی را از سال 2019 نشان می دهد. طبق آمارهای ارائه شده توسط سازمان هوانوردی طی هفته گذشته، خطوط هوایی ظرفیت صندلی‌های ژانویه خود را به مقصد چین تا 9.5 درصد افزایش داده‌اند، زیرا پروازها پس از باز شدن مرز چین افزایش یافته اند.

نفت خام

مصرف نفت خام در بزرگترین اقتصاد جهان تا ماه دسامبر همچنان قوی بود، زیرا فصل تعطیلات و هوای سرد باعث افزایش تقاضای بنزین و نفت گرمایشی شد. اما این امر حمایت محدودی از قیمت نفت خام داشت، زیرا شاخص‌های اقتصادی کاهش بیشتر رشد اقتصادی ایالات متحده و سایر اقتصادهای بزرگ را نشان می دهد. تمرکز این هفته بر روی آمارهای تورم مصرف کننده ایالات متحده است که انتظار می رود در مسیر سیاست پولی ایالات متحده نقش داشته باشد.

علیرغم افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه، نگرانی‌ها مبنی بر اینکه جریان عظیم مسافران چینی ممکن است باعث افزایش مجدد کووید شود، وجود دارد. این نگرانی ها در ساختار بازار برای معاملات آتی نفت منعکس شده است. هر دو قرارداد آتی برنت و وست‌تی‌آی در شرایطی هستند که قیمت‌های فعلی کمتر از قیمت‌های قراردادهای تحویل بعدی است و این معمولاً نشان‌دهنده تمایلات نزولی بازار است.

تحلیل بازار نفت خام

معاملات آتی نفت خام، محصولات پالایش شده و گاز طبیعی در سال جدید به شدت کاهش یافته است، زیرا معامله‌گران نگرانی های کوتاه مدت نسبت به هوای سرد و ترس از کمبود عرضه را در تصمیم گیری های خود لحاظ کرده اند.

شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد، هفته گذشته، شرکت‌های انرژی ایالات متحده تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز طبیعی را کاهش دادند، به طوری که بزرگترین کاهش هفتگی از سپتامبر 2021 بود. قیمت نفت روز دوشنبه افزایش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران شرط می‌بندند که بازگشایی اقتصادی در چین و لفاظی‌های کمتر تندروانه فدرال رزرو به بهبود تقاضای نفت خام در سال جاری کمک خواهد کرد.

چین مرزهای بین‌المللی خود را برای اولین بار از سال 2020 بازگشایی کرد. این نشانه واضح است که این کشور قصد دارد به طور کامل از سیاست سختگیرانه کووید که رشد اقتصادی داخلی را در سه سال گذشته به چالش کشیده، عقب نشینی کند. بازارها بر این اساس قیمت‌گذاری کرده‌اند که این بازگشایی باعث بهبود تقاضا خواهد شد. زیرا بخش‌های بیشتری از اقتصاد بزرگترین واردکننده نفت خام جهان به سطح تولید قبل از همه‌گیری بازمی‌گردند. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که با بهبود تقاضای چین، قیمت نفت خام می‌تواند به 140 دلار در هر بشکه در سال جاری برسد.

وزارت انرژی ایالات متحده اخیراً پیشنهاد شرکت‌ها برای شروع مجدد ذخیره‌سازی ذخایر استراتژیک نفت این کشور از فوریه را رد کرد و اظهار داشت که قیمت‌های نفت خام همچنان بسیار بالاست. دولت ایالات متحده نشان داده است که تنها زمانی شروع به ذخیره مجدد ذخایر خواهد کرد که نفت به 70 دلار در هر بشکه برسد.

برای مشاهده آخرین اخبار مربوط به بازار طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : investing ، investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×