» آرشیو اخبار » نفت خام در انتظار انتشار آمار تقاضای نفت اوپک
نفت خام

نفت خام در انتظار انتشار آمار تقاضای نفت اوپک

26 دی 1401 4

برای حرکت صعودی، قیمت نفت خام باید از بالاترین سطح 3 ژانویه در 81.56 دلار عبور کند، تا بتواند این دارایی را به سمت بالاترین قیمت اول دسامبر در 83.30 دلار و پس از آن قیمت 17 نوامبر در محدوده 85.00 دلار سوق دهد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازار نفت در انتظار آمارهای میزان تقاضا و همچنین داده‌هایی است که میزان رشد اقتصادی را مشخص می‌کنند.

قیمت نفت روز دوشنبه، پس از طی کردن روند صعودی هفته گذشته کاهش یافت؛ چرا که معامله‌گران پیش از انتشار آمار تقاضا از سوی اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی و همچنین آمارهای اقتصادی منتشر شده هفته جاری، رفتاری محتاطانه در پیش گرفته و سود خود را محدود کردند.

قیمت نفت خام هفته گذشته به دلیل احتمال افزایش تقاضای چین، بیش از 8 درصد افزایش یافت؛ چرا که چین مرزهای خود را باز کرده و از سیاست‌های سختگیرانه خود برای مقابله با کووید عقب‌نشینی کرد، و به این ترتیب بازارها بر این مبنا قیمت‌گذاری نفت خام را صورت دادند که تقاضای این کشور افزایش خواهد یافت.

تبلیغات جام جهانی قطر
ضعف دلار آمریکا در نتیجه آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده که نشانه‌ای از کاهش تورم بود، به نفع قیمت نفت تمام شد. در حال حاضر تمرکز سرمایه‌گذاران بر گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) می‌باشد که قرار است روز سه شنبه منتشر شود.
بازارها منتظر هستند تا ببینند که آیا اوپک پلاس پیش‌بینی‌های خود را برای تقاضای جهانی در مواجهه با بهبود اقتصاد چین تغییر خواهد داد یا خیر؟. معاملات آتی نفت برنت با 0.5 درصد کاهش به 85.09 در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 0.6 درصد کاهش به 79.67 دلار در هر بشکه رسید. انتظار می‌رود حجم معاملات بازار به دلیل تعطیلات ایالات متحده در روز دوشنبه محدود باشد.
معامله‌گران همچنین منتظر گزارشی در مورد بازارهای نفت خام از سوی آژانس بین المللی انرژی (IEA) هستند که در روز چهارشنبه منتشر می‌شود و چشم‌انداز این سازمان از قیمت نفت خام و تقاضای آن در سال جاری را ارائه می‌دهد.
از دیگر عوامل موثر بر بازار در حال حاضر، آمارهای اقتصادی و همچنین جلسات بانک مرکزی، نشست سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن (این اهمیت ناشی از سیاست تهاجمی این بانک در نشست دسامبر 2022 می‌باشد، زیرا باعث شد بازارهای مالی دچار نوسان شوند) است.
آمار تورم منطقه یورو و انگلیس و همین‌طور آمارهای مربوط به خرده‌فروشی ایالات متحده در کانون توجه است. با توجه به افزایش ترس از رکود اقتصادی در سال 2023، بازارها شاهد هرگونه نشانه‌ای از کاهش رشد اقتصادی خواهند بود. با هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد رکود بالقوه سال جاری، قیمت نفت در هفته اول سال کاهش یافت.
این تصور تا حد زیادی هر گونه صعود در بازارهای نفت خام را محدود کرده است، زیرا معامله‌گران می‌ترسند که تقاضای نفت تحت تاثیر کند شدن رشد اقتصادی در سراسر جهان قرار گیرد.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، قادر به تثبیت بالای 80.00 دلار نیست. قیمت نفت پس از ناکامی در حفظ مقاومت حیاتی 80.00 دلار روندی اصلاحی در پیش گرفت. اصلاح قیمت نفت، آن را به بالای میانگین های متحرک نمایی 20 و 50 روزه (20 و 50-EMA) سوق داده است.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در  معاملات آتی بورس نیمکس (NYMEX)، نتوانست بالاتر از مقاومت مهم 80.00 دلار در جلسه آسیایی حفظ شود. قیمت نفت اصلاح شد و پس از رالی و حتی علیرغم جو خوب بازار، به کانال 79.46 دلار کاهش یافت.

به نظر می‌رسد که فشار فروش قیمت نفت خام با بهبود شاخص دلار آمریکا (DXY) همراه است. شاخص دلار پس از سقوط به نزدیک کانال  101.40 بهبود یافت و در تلاش است تا خود را به بالای 101.60 برساند. طلای سیاه یک الگوی مثلث متقارن را در مقیاس روزانه نشان می دهد که نشان دهنده انقباض نوسانات است.

حرکت اصلاحی در قیمت نفت، آن را به بالاتر از میانگین متحرک نمایی 20 و 50 دوره‌ای (EMAs) در 77.57 دلار و 79.00 دلار رسانده است که به فاکتورهای احتمالی صعودی می‌افزاید. شاخص قدرت نسبی (RSI) (14) در محدوده 40.00-60.00 در نوسان است، که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران منتظر انتشار هرگونه محرک بالقوه برای یک حرکت جدید هستند.

برای حرکت صعودی، قیمت نفت خام باید از بالاترین سطح 3 ژانویه در 81.56 دلار عبور کند، تا بتواند این دارایی را به سمت بالاترین قیمت اول دسامبر در 83.30 دلار و پس از آن قیمت 17 نوامبر در محدوده 85.00 دلار سوق دهد.

از طرف دیگر، هر گونه حرکت به قیمت‌های پایین‌تر از 5 ژانویه در 72.64 دلار، نفت را به سمت پایین‌ترین قیمت 9 دسامبر در 70.27 دلار می‌کشاند. این دارایی در صورت از دست دادن حمایت در پایین‌ترین سطح 9 دسامبر در 70.27 دلار، به پایین‌ترین حد خود از 14 دسامبر 2021 یعنی 69.32 دلار کاهش خواهد یافت.

نمودار روزانه قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)

نفت خام

تاثیر بازگشایی چین بر بازارهای کالا

خبر بازگشایی بازارهای چین، بازارهای کالایی را تقویت کرد. اقتصاددان ارشد (SocGen) از قبل عنوان کرده بود که بازگشایی چین برای کالاها صعودی خواهد بود. و به این ترتیب میانگین قیمت نفت خام برنت در سال 2023 به 100 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

برای نفت، میانگین قیمت 100 دلار در هر بشکه در سال 2023 با پتانسیل رسیدن به 110 دلار در هر بشکه با افزایش بیشتر رشد چین امکان‌پذیر خواهد بود. چین باید LNG بیشتری وارد کند تا بر قیمت گاز فشار وارد شود. علاوه بر این احساسات بازار مس با انتشار بازگشایی دروازه‌های این کشور قابل توجه بوده است.

با توجه به مشکلات عرضه مس، در صورت افزایش رشد اقتصادی چین و تقاضای بالاتر این کشور، بازار مس می‌تواند به بالای 10,000 دلار در هر تن برسد.

برای مشاهده و دریافت آخرین اخبار مربوط به بازار طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : investing ، fxstreet ، fxstreet

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×