» آرشیو اخبار » بازارهای طلا در انتظار انتشار آمار CPI
طلا

بازارهای طلا در انتظار انتشار آمار CPI

22 دی 1401 5

بازارهای طلا در طول جلسه معاملاتی روز چهارشنبه اندکی عقب‌نشینی کرده‌اند، زیرا منتظر انتشار آمار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) آمریکا در روز پنجشنبه هستیم.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازارهای طلا در طول جلسه معاملاتی روز چهارشنبه اندکی عقب‌نشینی کرده‌اند، زیرا منتظر انتشار آمار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) آمریکا در روز پنجشنبه هستیم.

تحلیل تکنیکال بازار طلا

نمودار طلا

بازارهای طلا ابتدا در طول جلسه معاملاتی روز چهارشنبه افزایش یافتند، زیرا ما در انتظار انتشار آمار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) روز پنجشنبه (12 دسامبر، 22 دی) هستیم. عدد شاخص قیمت مصرف کننده به دقت دنبال خواهد شد، زیرا به صراحت بگویم که فدرال رزرو نمی‌تواند نسبت به آمار منتشر شده بی طرف و یا بدون واکنش بماند.

تبلیغات جام جهانی قطر

اگر این آمار بالاتر از حد انتظار باشند، شاخص دلار در نتیجه تغییر نگرش بازار بالا رفته و باعث نزولی شدن و کاهش قیمت طلا خواهد شد. البته این را هم در نظر داشته باشید که همبستگی منفی بین طلا و دلار آمریکا تا حدود زیادی از بین رفته است؛ به این معنی که امکان دارد تاثیر منفی دلار بر بازار طلا کوتاه مدت و مقطعی باشد.

واضح است که طلا در یک روند صعودی قرار دارد و من مطمئناً در حال حاضر نمی‌خواهم این روند را به چالش بکشم. هر گونه عقب‌نشینی در این برهه از زمان به احتمال زیاد یک فرصت خرید خواهد بود که معامله‌گران می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند.

طلا

سطح 1850 دلار که تقریباً منطبق بر خط روند صعودی کانالی است که در حال حاضر در آن قرار داریم، یک سطح ویژه با توجه بالا است. بنابراین می‌توان امیدوار بود که به این منطقه عقب‌نشینی کنیم و متعاقباً شاهد رفتار حمایتی بازار در قبال آن باشیم.

به نظر می‌رسد که در دراز مدت حرکت طلا به سمت سطح 2000 دلار در سال جاری است. از آنجایی که معامله‌گران از فلز گرانبها برای حفظ دارایی خود استفاده می‌کنند و طلا هم یک دارایی امن به حساب می‌آید، چنین روندی بسیار منطقی خواهد بود.

در صورتی که معامله‌گر بازار طلا هستید، توصیه می شود که در شرایط نزولی نگاهی خریدارانه به این بازار داشته باشید.

سخنرانی پاول و سیاست فدرال رزرو

احتمال کاهش تورم در گزارش دسامبر وجود دارد. با این فرض که تورم همچنان در حال کاهش است و در بیشتر موارد در قیمت‌گذاری بازار نقش داشته است، شاخص قیمت مصرف کننده فردا، پس از سخنرانی قوی و تندروانه پاول که دیروز در کنفرانس بانک مرکزی در سوئد ایراد شد، رخ خواهد داد.

یکی از موضوعاتی که پاول (ریاست فدرال رزرو) تا دیروز از آن اجتناب می‌کرد، این بود که فدرال رزرو باید تصمیمات نامطلوب برای تثبیت قیمت‌ها بگیرد. در حالی که نحوه بیان تغییر کرده بود، پیام اما یکسان بود و آن اینکه «فدرال رزرو متعهد به حفظ نرخ بهره در سطوح بالا است». یکی دیگر از موضوعاتی که تا دیروز بیان نشد، این بود که فشار سیاستمداران بر سیاست‌های بانک مرکزی ایالات متحده تاثیری نخواهد داشت.

پاول در طول سخنرانی خود گفت، عدم کنترل سیاسی بر تصمیمات فدرال رزرو، به ما اجازه می‌دهد که سیاست‌های پولی را بدون در نظر گرفتن عوامل سیاسی کوتاه مدت انجام دهیم. در همین راستا، هیچ تغییری در اهداف فدرال رزرو برای رساندن نرخ بهره معیار به بالای 5 درصد و حفظ آن در کل سال، ایجاد نشده است.

این بدان معناست که صرف نظر از اینکه شرایط بازار بین ماه‌های نوامبر و دسامبر به چه صورت بوده و تورم تا چه حد کاهش یافته است، فدرال رزرو از سیاست پولی تهاجمی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. در حال حاضر تمرکز فدرال رزرو بر مهار تورمی است که در اقتصاد ریشه دوانیده است.

هزینه های غذا و انرژی همچنان بالاست

تورم همچنان در بخش‌های خاصی که تحت تأثیر اقدامات فدرال رزرو نیستند، به شدت پایدار است. دو بخش مشکل‌ساز اصلی غذا و انرژی هستند، که هزینه‌های آنها همچنان به طور مداوم بالاست. فدرال رزرو هیچ ابزار مؤثری ندارد که منجر به کاهش قیمت معنادار در این دو حوزه شود که اتفاقاً بخش عظیمی از هزینه‌های متوسط زندگی را تشکیل می‌دهد.

پیش‌بینی شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

اخیراً فدرال رزرو نیویورک پیش‌بینی کرد که تورم در ماه دسامبر در حال کاهش است. انتظارات این است که CPI نشان دهد، تورم تقریباً 6.5 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؛ در حالی که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اگر اعداد واقعی کمتر از این پیش‌بینی باشد.

این می‌تواند فدرال رزرو را تحت تاثیر قرار دهد تا از تعهد خود برای بالا نگه داشتن سطح نرخ بهره در طول سال 2023 عقب‌نشینی کند. در این صورت، گزارش امروز بر اساس این باور که هیچ تأثیر چشمگیری بر سیاست فعلی نخواهد داشت، می‌تواند تأثیر کمی داشته باشد. به عبارت دیگر، گزارش شاخص CPI تأثیر قاطعانه‌ای بر تصمیمات آتی اعضای فدرال رزرو نخواهد داشت. و این سوال مطرح می‌شود که چرا سرمایه‌گذاران تا این حد بر اعداد امروز متمرکز هستند؟

برای مشاهده و دریافت آخرین اخبار مربوط به بازار طلا، ارز و نفت کلیک نمایید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع : fxempire ، fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×