» آرشیو اخبار » ایرانی‌ها به اندازه کل اروپا گاز مصرف کردند
ایرانی‌ها به اندازه کل اروپا گاز مصرف کردند

ایرانی‌ها به اندازه کل اروپا گاز مصرف کردند

1 آبان 1401 4

تأمین ۷۰درصد گاز ایران از حوزه پارس جنوبی است که در این میدان، ایران با قطر شریک بوده و هر دو کشور از این میدان برای تأمین گاز پالایشگاه‌های خود استفاده می‌کنند.

به گزارش گذارنیوز، میزان برداشت ایران و قطر از این میدان مشخص است، اما مشکلی که پیش روی ایران است، افت فشار میدان فوق به‌دلیل برداشت حداکثری گاز توسط ایران بوده که در فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در حال استفاده و تولید برای مصرف داخلی و بخش کوچکی برای صادرات است. جمهوری اسلامی ایران با داشتن یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان(۲۱/۵ درصد) پس از روسیه، به‌عنوان دومین کشور دارای منابع گاز در جهان شناخته می‌شود.

تأمین ۷۰درصد گاز ایران از حوزه پارس جنوبی است که در این میدان، ایران با قطر شریک بوده و هر دو کشور از این میدان برای تأمین گاز پالایشگاه‌های خود استفاده می‌کنند. میزان برداشت ایران و قطر از این میدان مشخص است، اما مشکلی که پیش روی ایران است، افت فشار میدان فوق به‌دلیل برداشت حداکثری گاز توسط ایران بوده که در فازهای پالایشگاهی پارس جنوبی در حال استفاده و تولید برای مصرف داخلی و بخش کوچکی برای صادرات است.

بررسی راه‌حل‌های افت فشار گاز در میادین پارس جنوبی

دکتر پوریا آذربخت، کارشناس ارشد نفت و انرژی در پاسخ به پرسش خبرنگارما مبنی بر چگونگی جلوگیری از مشکلات گازی در صنعت انرژی کشور می‌گوید: کشورمان، با وجود صادرات بسیار محدود، چهارمین تولید کننده گاز طبیعی جهان و متأسفانه چهارمین مصرف‌کننده این منبع خدادادی نیز هست، بر اساس آمار سال ۲۰۲۱ ایرانی‌ها به اندازه نصف قاره اروپا گاز مصرف کرده‌اند. وی ادامه می‌دهد: قابل توجه است که ایران در بین ۱۰ کشور اول صادرکننده گاز نیست. این پژوهشگر مطالعات استراتژیک می‌افزاید: برداشت حداکثری گاز از میدان پارس جنوبی توسط ایران به زودی سبب افزایش افت فشار میدان فوق شده و این احتمال وجود دارد در سال‌های پیش رو، هرسال به اندازه یک فاز پالایشگاهی در منطقه پارس جنوبی، شاهد افت فشار باشیم و ممکن است ایران با داشتن دومین منابع گازی جهان در سال‌های آتی تبدیل به وارد کننده گاز طبیعی شود و این بدان معناست که گاز ممکن است پاشنه آشیل ایران شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

آذربخت اضافه می‌کند: ایران منابع گاز دیگری مانند میدان پارس شمالی و همچنین منابع ناشناخته به‌خصوص در دریای خزر دارد که تاکنون به دلایل سیاسی، اقتصادی، فنی و تحریم‌های پرشمار ایران در سال‌های اخیر امکان استفاده از آن‌ها وجود نداشته که در صورت حل مشکلات ذکر شده، شاید ایران بتواند در آینده کمبود منابع گازی خود ناشی از افت فشار در میدان گازی پارس جنوبی را مرتفع سازد.

راه‌حل‌های مقطعی و دائمی وجود دارد

این کارشناس مسائل انرژی با بررسی راه‌حل‌های موجود برای حل مشکل افت فشار میدان گازی پارس جنوبی ادامه می‌دهد: یکی از این روش‌ها، استفاده از طرح کاهش فشار خط تولید و یا حفر چاه و نصب ایستگاه‌های تقویت فشار بر سکوهای نصب شده روی چاه‌هاست که مقطعی بوده و مشکلات اقتصادی ایجاد می‌کند. راه‌حل دوم اما چاه محور است که نیاز به سرمایه‌گذاری و فناوری کشورهای صاحب این تکنولوژی‌ها در ایران دارد. با توجه به تحریم‌ها و بی‌نتیجه ماندن برجام و بی‌میلی سرمایه‌گذاری کشورهای غربی در صنعت نفت و گاز ایران که نمونه آن در فاز ۱۱ مشاهده شد و شرکت توتال تعهدات خود را در خصوص حفر چاه های متعدد برای میدان پارس جنوبی انجام نداد، عملاً نمی‌توان روی شرکت‌های اروپایی در این خصوص حسابی باز کرد و تنها راه‌حل ممکن در حال حاضر سرمایه گذاری شرکت گازپروم روسیه در ایران است که در سفر ولادییمر پوتین قول سرمایه‌گذاری عظیم در صنعت نفت و گاز ایران به ابراهیم رئیسی داده شده که در این صورت می توان با استفاده از سرمایه گذاری و دانش فنی گازپروم مشکل افت فشار میدان گازی پارس جنوبی برای ایران حل شود.

دنبال راه حل‌های اساسی باشیم

وی ادامه می‌دهد: ایران در آینده باید روی راه حل‌های دیگری برای تأمین انرژی کشور متمرکز شود. انرژی پاک یکی از آن راه‌حل‌هاست که می‌تواند روی آن سرمایه گذاری کرد. نمونه‌اش استفاده از انرژی خورشیدی به دلیل داشتن دو کویر بزرگ منحصر بفرد در ایران است. همچنین ایران می‌تواند با سرمایه‌گذاری روی انرژی هسته‌ای و تأمین اورانیوم از منابع خود و همچنین منابع موجود در آسیای میانه و آفریقا، به تأمین انرژی از نیروگاه‌های هسته‌ای نیز بپردازد.

منبع: قدس‌آنلاین

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×