» آرشیو اخبار » 3 عاملی که زمستان ایران را برای 10 روز پرچالش کرد
گاز

3 عاملی که زمستان ایران را برای 10 روز پرچالش کرد

24 دی 1401 8

با مدیریت مصرف و کاهش ۱ تا ۲ درجه‌ دمای محیط کار یا منزل می‌توانیم‌ سهم خودمان را در گرمای منازل مناطق دوردست کشور ایفا کنیم.

به گزارش گذارنیوز، ساجد کاشفی مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در توئیتر خود نوشت: پالایشگاهای گازی در وضعیت حداکثری تولید هستند. ایستگاه‌ها و شبکه ‌انتقال گاز کشور با تمام ظرفیت در حال فعالیت است. شبکه توزیع در تمام استان‌ها، شهرها و روستاها بی‌وقفه در حال کار است.

پس مسئله کجاست؟ در راهبری شبکه گاز ۳ عامل اصلی می‌تواند منبع چالش شود: ۱- دمای کمینه هوا ۲- وسعت جغرافیایی مناطق تحت تأثیر هوای سرد ۳- مدت زمان ماندگاری سرما در کشور

هر یک از ۳ مورد قبلی به تنهایی می‌تواند چالش‌آفرین باشد، اما باتوجه به اینکه عمده منابع تولید گاز در جنوب کشور است و عمده مصرف در نیمه شمالی، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند شبکه توزیع گاز را دچار مشکل کند، عامل ‌ماندگاری سرما در کشور است.

تبلیغات جام جهانی قطر

پرونده عجیب مصرف گاز در ایران

حالا ما در چه وضعیتی هستیم؟ طبق اعلام هواشناسی: ۱- در حال حاضر در اغلب نقاط، مینیمم دما به زیر صفر و بعضاً تا ۲۵- رسیده است. ۲- هوای سرد اکثر مناطق کشور را کاملاً متأثر کرده است. ۳- این جبهه هوای سرد، ۷ تا ۱۰ روز آینده در کشور ماندگار خواهد بود.

یعنی در این مدت، هر ۳ عامل چالش‌آفرین شبکه گاز با هم جمع هستند. جمع ۳ عامل بالا یعنی، مناطق مرکزی مثل تهران، اصفهان و قم مهم‌ترین نقش را در ‌پایداری جریان گاز در سرشاخه‌های شبکه در استان‌های شمالی، بازی می‌کنند.

با مدیریت مصرف و کاهش ۱ تا ۲ درجه‌ دمای محیط کار یا منزل می‌توانیم‌ سهم خودمان را در گرمای منازل مناطق دوردست کشور ایفا کنیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×